• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel tellen indien cel uit zelfde rij bepaalde waarde heeft

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kishapawpad

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2015
Goedemorgen allen,

Ik ben druk bezig geweest met het zoeken naar een oplossing maar kom er niet uit.
In een simpel werkblad heb ik een overzichtje gemaakt van alle lopende facturen van een bedrijf.

Elke factuur heeft een bepaalde afnemer (de cliënt aan wie het verstuurd is), een openstaand bedrag en een vervaldatum.

Met voorwaardelijke opmaak kan ik duidelijk zien welke zijn vervallen.

Nu wil ik graag in één oogopslag kunnen zien wat het totaal bedrag is van de facturen die niet betaald zijn, het liefst nog per afnemer.

Ergo; een formule die de waarde's van een cel optelt mits een andere cel in de rij de waarde "NEE" heeft. Ik probeer al een HORIZ.ZOEKEN formule te maken maar kom er niet uit hoe dit precies samen te voegen met een SOM.ALS formule.

Bij voorbaat dank!

-Kisha

Ps.: Als jullie suggesties hebben om dit overzicht duidelijker te maken of te verwerken in een tabel hoor ik dat ook graag!

met de functie sommen.als zou dat moeten lukken.
Plaats eens een voorbeeldbestandje.

Joske

Hoi Joske2000,

Zou het dan een combinatie van Sommen.ALS met Horiz.zoeken moeten worden?

Hier een voorbeeld bestandje.

Bekijk bijlage Facturen lijst.xlsx

Dus alle Bedragen uit Kolom D in de rijen waar Afnemer "Hans" staat en Betaald "NEE" moeten worden opgeteld.

Nogmaals als het misschien beter kan ingedeeld worden hoor ik het ook graag!

Code:
=SOMMEN.ALS($E$3:$E$54;$B$3:$B$54;"Hans";$H$3:$H$54;"Nee")

Joske

Als je de samenvoegen van cellen I3:K3 (en I4:K4) nu eens opheft, en in K5 zet: "Hans" en in K6: "Frans", dan kun je met de volgende formule de totalen bepalen (invullen in L5 en doortrekken):
Code:
=SOMMEN.ALS($E$2:$E$55;$B$2:$B$55;$K5;$H$2:$H$55;"nee")

Bedankt allen!

Dat heeft en hoop geholpen. Met de duidelijke uitleg weet ik tenminste ook waar ik mee bezig ben en kan het in de toekomst ook toepassen.

@AlexCEL, @abevleeming
Heel fijn! Het is inderdaad beter om ook het openstaand bedrag van de openstaande facturen in één keer te kunnen zien.

Het laatste wat ik hier nog aan wil (of moet) toevoegen is dat ik een Tabel van alle vervallen facturen te voorschijn kan toveren.
Ik wil ergens "Frans" kunnen kiezen en dat ik meteen een lijstje van alle vervallen facturen zie.

Zouden jullie mij nog een kleine duw in de goede richting willen geven?!

Kleine duw in de goede richting: Draaitabellen. Ik heb er zelf nul ervaring mee maar er schijnen wonderen mee verricht te kunnen worden en de mogelijkheden sluiten precies op jouw wensen aan

Kleine duw in de goede richting: Draaitabellen. Ik heb er zelf nul ervaring mee maar er schijnen wonderen mee verricht te kunnen worden en de mogelijkheden sluiten precies op jouw wensen aan

Ja, ik probeer hier wat mee te doen. Ik weet niet of ik eerst een tabel bereik moet benoemen en of mijn schema überhaupt wel goed in elkaar zit voor een draaitabel.

Het zou ook mooi zijn als je een eenvoudig schermpje kon maken waar je een nieuwe factuur kunt invullen en deze automatisch aan de lijst wordt toegevoegd. Maar ja hoe gek wil je het hebben! :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Jouw gegevens zijn prima te gebruiken voor een draaitabel. In het voorbeeldje jouw gegevens in de tab 'Tabel' gezet en er een tabel van gemaakt. In de tab 'DT_Tabel' staat een voorbeeldje van een draaitabel.

Met een draaitabel moet je even spelen om het onder de knie te krijgen. Het enige nadeel van een draaitabel is dat deze niet automatisch ververst als je gegevens aan de tabel toevoegt of gegevens wijzigt. Je moet dan even rechts klikken ergens in de draaitabel en dan vernieuwen kiezen.

Nb. Je kan beter even van je factuurnummers waarden maken. Als je nu per abuis ergens op gaat sorteren gaat het een puinhoop worden.:d

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan