• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

utikomst formule aftrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

chilluc

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2013
welke formule heb ik nodig als ik in kolom a een tijdsnotatie (begintijd) heb, in kolom b nog een tijd (eindtijd) en het verschil van deze 2 (in kolom c) daarvan een tijdsnotatie wil aftrekken? (8 uur) zodat ik te zien krijg hoeveel overuren ik gemaakt heb

B1-A1-(1/3)
Zet de cel eigenschappen op Datum/Tijd.

Laatst bewerkt:
B1-A1-(1/3)
Zet de cel eigenschappen op Datum/Tijd.

super edmoor!! hij doet precies wat ik er van verwachte alleen ik krijg een uitroepteken. zou een inconsistente formule zijn. de eigenschappen zijn ingesteld op tijd.
ik kan natuurlijk negeren maar ja zo hoort het niet echt

Wat bedoel je met dat uitroepteken?

chilluc,

Kijk eens of je hier mee uit de voeten kunt.

kun je in het kort uitleggen wat hier staat?

=ALS(AANTAL(A2;B2)=2;B2-A2;"")

ziet er goed uit die formule maar op dit moment kan ik er niet veel mee. de formule van edmoor is intressanter.
ik ben niet bekend met de ALS en AANTAL dus als ik me daar meer in verdiep zal ik daar later meer profijt van hebben

Laatst bewerkt:
ik ben niet bekend met de ALS en AANTAL dus als ik me daar meer in verdiep zal ik daar later meer profijt van hebben

Kijk dan maar eens bij functie invoegen onder ALS en AANTAL als je er op dubbel klikt, ik kan het niet beter uitleggen.

En ja......ik zou ook de formule die voor mij het interessantst is gebruiken.

De formule van Ad komt er op neer dat A2 en B2 moeten ingevuld zijn vooraleer de bewerking wordt uitgevoerd, anders wordt er niets geplaatst in de cel

De formule van edmoor is prima hoor. Ik krijg overigens ook geen groen driehoekje.

Edmoor gebruikt 1/3 ipv 8, omdat Excel anders met datums en uren rekent dan wij gewoon zijn.
Als je dit onder de knie wil krijgen, kijk dan eens hier: Rekenen met datums en tijden

Groeten,
Exhelp

Het valt qua moeilijkheid wel mee. Een datum in Excel is gewoon een getal. 1 is 1-Januari-1900. De 1 staat dus voor dag 1. Vandaag zijn we heel veel dagen verder. 23-Juli-2015 is dag 42208 vanaf 1-Januari-1900. 1 Dag is 24 uren, dus de door mij gebruikte 1/3 is een derde van 24 uur en dat is dus de 8 uren waar je om vroeg.

Voor de tijd worden cijfers achter de komma van dat getal gebruikt die een 24e deel van een uur representeren. Een 24e van 1 is 0,0416667 dus het getal 42208,0416667 staat voor 23-Juli-2015 01:00. Zo kan je dat ook weer eenvoudig terug rekenen naar minuten en seconden door 1 te delen door 24 en 60 en de uitkomst weer door 60.

Voor het berekenen van een honderste seconde of een miliseconde deel je uiteraard de laatste uitkomst door 100 of door 1000.

Er worden meerdere methoden gebruikt, maar dat is wel de basis.

Dit geldt overigens voor Windows. Voor Mac OS geldt dat het getal 1 staat voor 2-Januari-1904.
Maar daar hoef je je verder niet druk om te maken, al kan je in Excel ook instellen dat je gebruik wilt maken van het 1904 datum systeem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan