XAMPP automatisch laten opstarten met administrator rechten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanderploeg

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
Hallo vrienden,

Reeds eerder zijn er op dit forum vragen geweest over het automatisch laten opstarten van programma's. Maar uiteindelijk bleken deze vragen toch weer anders te zijn. Daarom wil ik hier over mijn probleem vertellen:

XAMPP is een programma, dat de programma's Apache, MySQL, en nog een aantal andere bevat. Het wordt vooral gebruikt voor het programmeren in PHP. Het programma geeft zelf het advies om het op te starten met administrator rechten, om problemen te voorkomen. Dat doe ik dan ook graag. Natuurlijk kan ik rechts klikken op het programma, of op een shortcut ervan, om het te openen met administrator rechten. Maar ik geef er de voorkeur aan om XAMPP iedere keer bij het opstarten van de computer al op te laten starten.

Vaak wordt zoiets gedaan door een shortcut naar het programma te plaatsen in de map 'Opstarten' of (in het Engels) 'Startup'. Wanneer ik XAMPP gewoon op laat starten (dus zonder administrator rechten) dan is dit geen probleem. Maar zodra ik aan het programma of de shortcut ervan meegeef, dat het met administrator rechten opgestart moet worden, dan start XAMPP bij het opstarten van mijn computer helemaal niet meer op. Waarschijnlijk is er dan een of andere blokkade.

Hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb dit bestudeerd. Maar ten dele kon ik hiermee niet uit de voeten. Want het gaat hier over batch files. En bij mij gaat het om een programma.
Met andere dingen, die hier gezegd worden, kon ik wel uit de voeten, met name met de uitleg hoe ik in een shortcut of het exe-bestand kan aangeven, dat het met administrator rechten opgestart moet worden. Maar die dingen wist ik al.

Er is gewoon iets dat het automatisch uitvoeren van het programma met administrator rechten blokkeert. Maar ik kon er nog niet achter komen wat dat is. Ik heb al even de Windows Firewall uigeschakeld en de Norton Firewall aangepast. Maar daar ligt het niet aan. Vermoedelijk is het een of andere Windows-beveiliging. Maar ik zou niet weten welke.

Hetzelfde probleem doet zich voor als ik het programma automatisch met administrator rechten laat opstarten via de Windows Taak Planner.

In een batch file kan je een programma starten. Als de batch file als Administrator loopt zal dat programma ook met administrator rechten lopen. De batch file kan dan via de startup van Windows worden opgestart. Vandaar mijn verwijzing.

Ik heb gelezen over de batch files. Maar ik snap er niets van. Dit lijkt nog een hele taal apart te zijn. Als het echt moest zou ik deze taal nog wel willen leren, ondanks mijn overstelpend drukke leven. Maar welke garantie heb ik, als ik met een batch file werk, dat mijn programma niet opnieuw geblokkeerd wordt door de onbekende blokkade? Die blokkade deed zich immers ook bij de Task Scheduler voor!

Als noodoplossing heb ik een shortcut voor XAMPP Control Panel in de quick launch bar gemaakt. Daar kan ik met 1 klik een programma opstarten. Vervolgens heb ik ervoor gezorgd, dat bij het opstarten van de computer de melding verschijnt: "XAMPP Control Panel opstarten?" Zulke meldingen zijn wel gemakkelijk te realiseren. Als ik de computer dan opstart word ik steeds herinnerd aan dit programma. Als ik er dan voor kies om het op te starten behoef ik slechts even op het pictogram in de quick launch bar te klikken.

Het zou natuurlijk fraaier zijn als XAMPP Control Panel geheel automatisch werd opgestart. Maar nogmaals: Welke garantie heb ik, als ik met een batch file werk, dat mijn programma niet opnieuw geblokkeerd wordt door de onbekende blokkade?

Zijn er nog nieuwe ideeën? Heeft iemand enig idee waarom het niet werkt, als ik het programma automatisch wil laten opstarten als administrator?

UAC.jpg

Hierboven zie je een plaatje van mijn UAC. Over het algemeen zorgt de UAC er alleen voor dat de gebruiker een melding krijgt, als hij een bepaald programma op wil starten onder bepaalde voorwaarden, zoals met administrator-rechten. Maar in mijn geval krijg ik zelfs geen melding. Het programma start gewoon niet automatisch op met administrator-rechten.

Het 'leesvoer' kende ik al. Ik heb het reeds gezien alvorens ik mijn probleem op dit forum ter sprake bracht. Maar in dit 'leesvoer' vind ik de oplossing van mijn probleem niet. En aan registerwijzigingen waag ik me niet graag. Ik snap er te weinig van. En Windows heeft mijns inziens bij de verschillende versies veel wijzigingen aangebracht in het registersysteem. Reeds eerder heb ik geprobeerd om zogenaamde oplossingen van anderen op te volgen door het register te wijzigen. Maar het werkte niet. Blijkbaar zat het register al weer anders in elkaar dan voorgesteld werd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gelezen over de batch files. Maar ik snap er niets van.
Daar moet het toch echt mee worden gedaan, anders krijg je dat niet voor elkaar. Met alle respect, maar als je niet begrijpt wat daar wordt uitgelegd zal je het moeten overlaten aan iemand die er wel de kennis van heeft.

Met alle respect, maar nu onderschat je mij. Ik ben al 29 jaar intensief met computers bezig. En alvorens ik een vraag stel op dit forum ben ik er al vele uren mee bezig geweest. Dit is al gauw 6 uren en soms 12 of nog veel meer.

Maar weet je wat ik ontdekt heb? Dat ook degenen die op internet doen alsof ze het weten en hele tutorials schrijven, elkaar veelvuldig tegenspreken! Dit heb ik misschien al duizend keer meegemaakt in de jaren dat ik met computers bezig ben. Je kunt niet zomaar stellen dat het bij mij niet lukt, omdat ik het niet begrijp.

Ik heb ook veelvuldig geprogrammeerd in verschillende talen. Vroeger heb ik ook veel met batch-files gewerkt. Ik geef toe dat ik nog geen kaas gegeten heb van de moderne batch-files, maar ik kan niet geloven dat het alleen maar met batch-files kan, en niet op een andere manier. Batch-files geven immers alleen aan, dat een aantal programma's of commando's achter elkaar uitgevoerd moeten worden!

Met het sleutelen aan het register heb ik slechte ervaringen. En dat lag absoluut niet aan mij. De tutorials of hoe men het mag noemen klopten gewoon niet. Soms probeerde ik 5 tutorials achter elkaar. Maar geen enkele werkte.

Je moet ook niet vergeten dat Windows voortdurend updates lanceert. Dus Windows verandert steeds. En dat heb ik gemerkt! Programma's die het altijd goed deden begonnen opeens te crashen. Evenzo kunnen tutorials niet meer kloppen als gevolg van al die updates. En ook dat heb ik gemerkt!

Kortom: Ik laat een ander niet zomaar aan mijn register sleutelen. Als al die tutorials al achterhaald waren, hoe zal ik iemand dan zomaar kunnen vertrouwen?

Als iemand er werkelijk verstand van heeft, laat hij dan eens direct aanwijzen waar het aan ligt! (Want het zit waarschijnlijk op 1 puntje vast!). Het verwijzen naar ellenlange tutorials kan ik zelf ook!

Prima, hoor! Maar denk jij dat het met batch-files lukt, als het niet lukt op een andere manier? Batch-files geven toch alleen een verzameling van opdrachten, die men ook afzonderlijk kan geven?

Batch-files zijn interessant voor mensen die de computer in 1 keer heel veel achter elkaar willen laten doen. Maar dat is in dit geval niet aan de orde.

Klopt, maar een batch file kan je ook laten starten bij het inloggen in je account of het starten van Windows. Daarnaast kan je dan zo'n batch file laten opstarten met Administrator rechten. In de link waar ik naar verwees wordt uitgelegd hoe je dat moet doen en als je dan in zo'n batchfile, die met Administrator rechten loopt, je programma laat starten, loopt dat programma dus met Administrator rechten.

De theorie om een programma bij het opstarten van de computer te laten opstarten met administrator-rechten meen ik goed te beheersen. Want die theorie vond ik steeds weer terug in de tutorials. In dit opzicht spreken de tutorials elkaar niet tegen. Het is inmiddels gesneden koek voor mij.

Maar er was steeds een onbekende geheimzinnige blokkade. (En daarover vond ik niets in de tutorials!). Ik denk dat die onbekende blokkade ook zal werken als ik met een batch-file zal werken.

Wat je met die onbekende blokkade bedoeld weet ik niet, maar er lijkt nu dus maar 1 manier te zijn om erachter te komen of die dan ook optreedt.

Sorry, maar ik heb er geen zin meer in, en geen tijd meer voor, om bijvoorbeeld nog 10 uur bezig te zijn om de theorie van de hedendaagse batch-files te bestuderen, terwijl de kans zeer groot is dat dit weer mislukt. Want ik weet zeker: Als het via een batch-file lukt, dan lukt het ook zonder batch-file op een meer eenvoudige manier.

Het oplossen van dit probleem via een batch-file is zo ongeveer hetzelfde als het reizen van Nederland naar België via Polen. Voor zulke omwegen bedank ik. Het kiezen van grote onnodige omwegen getuigt niet van wijsheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan