Formulieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freddy6

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2012
Ik heb twee formulieren A en B, A zijn de gegevens van de klant, B is de kledij die bij die persoon hoord, als ik in formulier A naar de volgende record ga zou B ook moeten volgen.

Wie kan mij hier bij helpen,

Gr,

Freddy,

Dat is oh zo simpel: B is in dit geval een subformulier van A. Zet B dus op A en koppel op basis van KlantID.

Ok, voor mij niet ben juist bezig met acces, wat bedoel u juist met koppelen ?

Al vast bedankt voor de snelle reactie,

Freddy,

Het is simpeler dan je je nu realiseert. Zodra je het tweede (kleding) formulier op het eerste formulier sleept ( in de ontwerpweergave) zal Access automatisch de koppeling maken. Mits uiteraard de tabellen goed zijn gemaakt en de relatiemcorrect is te leggen.

beste,

ik krijg inderdaad een sub formulier in mijn klantenfiche maar gaan nog steeds niet samen, is er geen mogelijkheid om als twee afzonderlijke te gebruiken en toch samen gaan ?

Laatst bewerkt:
Als het subformulier niet gekoppeld wordt, dan zit er iets fout in je relaties. En dan helpt jouw methode ook niet. Eerst de db in orde brengen dus :).

ok zal eens verder uitproberen, toch bedankt voor de hulp.

groetje,

Freddy,

Verder uitproberen? Van mij mag je natuurlijk, maar volgens mij is je db niet in orde. En dan heeft verder uitproberen m.i. weinig zin. Zou ik toch eerst de db op orde maken. Maar post hem er eens bij, dan kan ik er wat meer van zeggen. Nu blijft het toch een beetje gokken...

Hallo, hier mijn programma kan je het eens uittesten, zo kan ik zien wat ik verkeerd doe, alvast bedankt.

het lukt mij niet via bijlagen, kan ik het op mail zetten ?

Databases kun je niet als bijlage posten; die zou ik eerst comprimeren om de grootte van de db te verkleinen, en dan te zippen. Eventueel kun je hem op een fileshare als wikisend.com zetten. Lukt dat allemaal niet, dan mag je hem uiteraard wel mailen :).

Ik heb even gekeken naar je db en ik snap ondertussen wat er aan mankeert. Om te beginnen: je formulier gaat zo nooit werken, want je relaties deugen niet. Je hebt een tabel [Gedetineerden] en een tabel [Kledij] met resp. een GedetineerdenID en een KledijID. Je hebt die tabellen ook op die velden aan elkaar gekoppeld, en dat kan natuurlijk nooit goed gaan: een gedetineerde is (hopelijk) geen kledingstuk! Dus die zijn en kunnen nooit identiek zijn! In de tabel [Kledij] heb je gelukkig ook een veld [Gedetineerde] en die kun je wél koppelen aan de tabel [Gedetineerden]. Ware het niet dat de gegevenstypes niet overeen komen! Als het veld [GedetineerdeID] in de tabel [Gedetineerden] een numeriek veld is, moet het in [Kledij] óók een numeriek veld zijn en geen tekst.

Dus daar gaat nogal wat fout. Maar daarnaast vind ik je tabel Kledij niet deugen. Je slaat in één record zo'n 30 kledingstukken op, en dat is een hele slechte zaak. Die tabel is zo totaal niet genormaliseerd. Die tabel zou eigenlijk maar een paar velden moeten hebben: [KledijID], [GedetineerdeID], [Datum] (eventueel), [Aantal] en [SoortID]. Voor [SoortID] maak je een aparte tabel [Kledingsoort] die je op het formulier koppelt aan het veld [SsoortID] en waar je een keuzelijst met invoervak van maakt zodat je makkelijk kledingstukken kunt zoeken. Op die manier kun je simpel vastleggen welke gedetineerde welke kledingstukken heeft. Iets vergelijkbaars overigens geldt voor de tabel [Waardevolle] die eigenlijk weg kan, en in de (nieuwe) tabel [Bezittingen] kan. Desnoods nog met een extra keuzeveld Kleding/Waardevol als opties.
Jouw oplossing valt in de categorie "zo zou ik het in Excel doen" maar heeft helaas niets met een goed gebouwde database te maken :).
Kortom: pas eerst de structuur van je database aan, en ga dan naar de formulieren kijken!

Kortom:

Oei dat is een hele boterham, zal nog veel moeten leren zo te zien, mischien beter opnieuw beginnen.

Bedankt,

Lees de Access cursus er eens rustig op na, dan weet je een beetje hoe je de tabellen moet opzetten. Maar ik heb je de eerste aanzet al gegeven, dus daar kun je wel even mee vooruit. De bedoeling is dat je leert denken in losse objecten; elk kledingstuk (of soort) zou je als één item (lees: record) moeten beschouwen. En dat doe je nu dus niet.

Selectie

Beste,

Heb nog een vraagje,

Een persson mag max 3 keer in de maand een reservatie boeken, als die nog een reservatie wil maken zou je Een melding moeten krijgen dat er reeds drie reservatie voor die persoon geboekt zijn die maand.

Gr,

Dat is op zich best te doen, maar daar moet je wel wat voor programmeren denk ik. Ik zou dan een functie maken die bijhoudt hoeveel reserveringen door een persoon zijn gemaakt en op basis daarvan een reservering goedkeuren of niet. Daarbij moet je nog wel bedenken hoe je die termijn wilt definiëren. Het lijkt simpel:
Een persson mag max 3 keer in de maand een reservatie boeken
maar dat is het bij nadere beschouwing toch niet. Een maand kan je namelijk zien als een vastgestelde periode (1-3 t/m 31-3, 1-4 t/m 34-4 etc) maar net zo goed als een periode die tussen 2 datums valt (11-3 t/m 11/4, 11-4 t/m 11-5 etc). In de laatste variant kijk je dan naar de datum van de reservering door een persoon en ga je steeds een maand terug in de tijd. De periode van de maand fluctueert dan op basis van de aanvraagdatum. Dat onderscheid moet je dus wel eerst maken.
Voor dit soort vraagstukken is dus een goed uitgewerkt Functioneel Ontwerp van belang :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan