Update query: doe ik iets fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Ik heb een andere selectiequery die onder andere filtert op een leeg datumveld gekopieerd en deze dan veranderd naar een update query.

In het update to-veld heb ik dan ingevuld: Date()

met de bedoeling dat alle lege velden worden ingevuld naar de datum van vandaag.

Als ik de query laat lopen, gebeurt er echter niets. Hij opent de query zelfs niet, er gebeurt helemaal niets. Ook het datumveld wordt natuurlijk niet ingevuld in de tabel waar de query aan hangt, dat heb ik natuurlijk gecontroleerd.

Doe ik iets fout?

Ook als ik een volledig nieuwe query maak (ipv een andere te kopiëren), doet hij niets trouwens.

Alternatief: Access bij het laten lopen van de update query laten vragen naar de datum die moet worden ingevuld. Kan dat ook?

Een selectiequery omzetten naar een update query kan meestal prima, mits de recordset bewerkt kan worden. Blijkbaar doet jouw query dat niet, en dan doet de bijwerk query het natuurlijk ook niet. Zonder de db of op zijn minst de query is er voor ons helemaal niets van te zeggen verder. Dus dat doe ik ook niet :).

Je bedoelt of de tabel bewerkt kan worden? Normaal gezien wel hoor, via de query waar de update query vandaag komt, kan dat ook.

Hoe post ik een query? De database zelf posten, kan ik niet. Het is namelijk voor mijn werkgever en daar staat vertrouwelijke informatie in...

Nee, ik bedoel niet of de tabel bewerkt kan worden. Dat kan een tabel namelijk altijd. Bij queries is dat nog maar de vraag. Je kunt de SQL van de query uit de SQL weergave halen.

Als een updatequery niets doet dan zijn de voorwaarden niet goed. Als er iets niet bijgewerkt kan worden dan krijg je normaal gesproken een foutmelding iets van "this recordset is not...."

De tweede vraag impliceert dat de updatequery het wel doet maar dat je dmv een 'inputbox' een andere datum wil invoegen. Volgens mij kan dit niet op deze manier.

De tweede vraag impliceert dat de updatequery het wel doet maar dat je dmv een 'inputbox' een andere datum wil invoegen. Volgens mij kan dit niet op deze manier.
Dat kan, en is geen probleem. Je zit hooguit met de validiteit van de ingetypte waarden, en daarom zou ik deze weg nooit bewandelen, hooguit voor een tekstveld.

Bij deze de SQL. Wel raar, als ik de query uitvoer op mijn PC, werkt het zonder problemen. Maar als ik uitvoer in de werkomgeving (is via remote desktop), zit ik dus met het probleem dat er niets gebeurt. Heeft dit misschien te maken met de versie? Thuis heb ik Access 2013, op het werk is het 2007...

Of misschien dat de database bij mij thuis niet op een netwerkschijf staat?

UPDATE [Main] SET [Main].[Datum 1ste brief verzonden] = Date()
WHERE ((([Main].[OTD])=False) AND (([Main].[OVG])=False) AND (([Main].[Gewekt])=False) AND (([Main].[Datum 1ste brief verzonden]) Is Null));

Laatst bewerkt:
Deze query zou gewoon moeten werken. Het heeft ook niks met Een netwerkschijf o.i.d. te maken, maar hooguit met rechten. Ook niks met versies. Wellicht wordt er bij het uitvoeren een bvestiging gevraagd die je niet ziet omdat het dialoogvenster achter een ander venster ligt. Druk eens op <Enter> nadat je de query uitvoert, wellicht dat je dan de OK knop activeert en de query alsnog wordt uitgevoerd. En zet die bevestigingsopties uit, want ze zitten meestal alleen maar in de weg.

Ik heb het vandaag op het werk (dus niet via remote desktop) geprobeerd, en het werkt gewoon perfect. Me dus druk gemaakt om niks :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan