Uitval van gebrande cd's wordt veelal veroorzaakt door de combinatie van brandsnelheid en kwaliteit van de gebruikte schijfjes. (
Info-link )
In een heel enkel geval kan de calibratie van de laser-kop een rol spelen maar dat is echt een uitzondering, ik heb dat in de afgelopen 10 - 15 jaar maar 1 of 2x meegemaakt.
Mijn brander is nu 6 jaar oud en vooral in het begin erg veel gebruikt maar werkt nog steeds probleemloos dus ik denk niet dat in jouw geval de leeftijd van de brander een rol speelt.
Bij het branden is het zo dat: hoe hoger de brandsnelheid, hoe hoger het aantal schrijffouten. Dit veroorzaakt dus bij het afspelen / lezen van de cd leesfouten.
Gebruik goede kwaliteit cd's / dvd's en stel de brandsnelheid handmatig in, niet op max. of automatisch en je zult zien dat uitval echt tot een uitzondering beperkt is.
Ik gebruik voor Audio- en Data-cd's eigenlijk uitsluitend Verbatim, voor films Arita ( zowel single- als dual-layer dvd's ) en ik heb tot op heden nog nooit meer uitval gehad dan hooguit 1 op de ruim 200 schijfjes.
Brandsnelheid die ik gebruik voor Audio- en Data-cd's = max. 16 speed , voor films max. 8 speed.
Ik gebruik zowel Nero als IMGBurn als brand-applicatie.