• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een ALS formule een waarde in een andere cel laten aanpassen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frowan1908

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 okt 2015
[OPGELOST]

Goedendag allen,

Ik heb een vraag waar ik voorlopig nog even niet uit kom.
Kun je met een =ALS formule in kolom C een waarde van een cel in kolom B (die nog leeg staat) aanpassen?

De formule die ik tot dusver heb en wat ik wil bereiken:
Code:
 '=ALS(OF(LINKS(D1;1)="Z";(LINKS(E1;1)="Z");LINKS(G1;1)="Z"); [B][COLOR="#FF0000"]Als waarde-is-waar wil ik dan dat in cel B1 een "x" wordt ingevuld[/COLOR][SIZE=4][/SIZE][/B]  ;"")

Ik heb deze formule nodig om vervolgens weer mijn VBA macro erover heen te laten kijken.

Graag hoor ik van jullie.

Cheers,

Frowan

Laatst bewerkt:
Een formule kan alleen de waarde van de cel waarin hij staat aanpassen.

In het algemeen kun je met een formule geen waarden in andere cellen aanpassen; dat is alleen met VBA mogelijk.
Dus als je iets wilt in kolom B, dan óf met een formule in kolom B óf met VBA.

Dank voor de snelle reacties!

waarom niet gewoon deze formule niet in kolom B?

Omdat ik via een VBA macro wil zoeken naar "lege cellen" en deze rij verwijderen.. maar als ik deze formule gebruik dan is de cel natuurlijk niet meer "leeg".

In mijn VBA macro laat ik dus zoeken naar lege cellen, maar ik weet niet hoe ik die naar verschillende cellen moet laten kijken alvorens hij actie onderneemt. Vandaar dat ik een andere cel wil laten aanpassen via een ALS-formule (het gaat om zo'n 4000+ rijen) zodat ik de VBA macro kan laten zoeken naar: B="x" of B="leeg"!

Een formule kan alleen de waarde van de cel waarin hij staat aanpassen.

In het algemeen kun je met een formule geen waarden in andere cellen aanpassen; dat is alleen met VBA mogelijk.
Dus als je iets wilt in kolom B, dan óf met een formule in kolom B óf met VBA.

Ik was hier al bang voor, maar wilde het toch zeker weten.
Ik zal dus verder gaan stoeien met VBA om te kijken of ik het zo kan aanpassen!

Dank,

Frowan

Ook als het een UDF in VBA is kan je er alleen de cel mee aanpassen waarin de UDF staat. Met knoppen en andere event routines in VBA kan het uiteraard wel.

Omdat ik via een VBA macro wil zoeken naar "lege cellen" en deze rij verwijderen.. maar als ik deze formule gebruik dan is de cel natuurlijk niet meer "leeg".
Behalve naar dat een cel leeg is kun je je macro toch ook laten kijken of de cel een formule bevat? Voorbeeld:
Code:
If IsEmpty(Range("A1")) Or Range("A1").HasFormula Then
....
....
End If
Maar je moet er dan wel op letten dat de regels waar de stippen staan ook worden uitgevoerd als ten gevolge van de formule de bewuste cel een waarde bevat.

Bedankt nog voor deze toelichting!

Is het niet alleen zo dat er in de gehele kolom dezelfde formule staat (met uitzondering van de celrijen) en dat VBA er dan geen verschil in ziet?

Ik heb het (voorlopig) opgelost door in plaats van een lege waarde de waarde "y" toe te kennen en vervolgens VBA naar de "y" laten zoeken en die regel te verwijderen.

Ik ben van plan mij meer te gaan verdiepen in VBA en dan zal ik er vast achter gaan komen wat UDF is en hoe ik dit anders zou/had kunnen oplossen!

Bedankt in ieder geval, wat mij betreft mag dit topic gesloten worden!
Heb antwoord op me oorspronkelijke vraag en heb het probleem via een omweg opgelost :)

Cheers

Is het niet alleen zo dat er in de gehele kolom dezelfde formule staat (met uitzondering van de celrijen) en dat VBA er dan geen verschil in ziet?
".HasFormula" kijkt alleen of er een formule in een cel staat, ongeacht welke.
Maar ik ben er niet zeker van of je dat met je vraag bedoelde.

Laatst bewerkt:
Ik ben van plan mij meer te gaan verdiepen in VBA en dan zal ik er vast achter gaan komen wat UDF is en hoe ik dit anders zou/had kunnen oplossen!
UDF staat voor User Defined Function. Dat is een functie die je zelf maakt in VBA en dezelfde gebruiksmogelijkheden heeft als een standaard Excel functie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan