Gefilterde tabel laten verschijnen door woord aan te klikken

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsdl

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2014
Beste forumleden,

Ik heb volgend probleem. Ik heb door middel van een invulformulier gegevens verzameld in een tabel. Per record wordt er een trefwoord ingevuld uit een keuzelijst van 16 trefwoorden.

Nu heb ik in een nieuw formulier een scrolldown lijst gemaakt waar je één van de 16 trefwoorden kan aanklikken. Door het aanklikken wil ik de tabel later verschijnen met de records die het aangeklikte trefwoord bevatten. Hier loopt het echter mis. Is het mogelijk om de tabel te filteren op het trefwoord en deze vervolgens weer te geven?

Dank bij voorbaat.

Door het aanklikken wil ik de tabel later verschijnen met de records die het aangeklikte trefwoord bevatten.
Waarom zou je dat willen? A: gebruikers moet je uit een tabel houden; die hebben daar niks te zoeken. B: waarom een nieuw formulier? Mij lijkt het invulformulier prima, want daar staat alles toch ook al op? C: als je een keuzelijst hebt gemaakt (ik hoop dat je dat met een scrolldown lijst bedoeld), dan staat dat vast op dat formulier, en de tabel ook. Dus waarom gebruik je de keuzelijst niet om het formulier te filteren?

Hey OctaFish, bedankt voor je reactie. Ik heb het bestand in bijlage toegevoegd zodat het iets duidelijker is.

F_start = het startscherm. Via de eerste knop ga je naar het invulscherm om de data in te geven. De tweede knop geeft een overzicht weer van alle ingevoerde data. En via de derde knop zou ik willen filteren op de keuzelijst. De bedoeling hiervan is dat de gebruiker op een snelle manier een overzicht krijgt van de records die betrekking hebben op dat trefwoord.

Misschien is het geen goede optie om de tabel te linken, maar hoe kan je snel een overzicht krijgen zonder te werken met een rapport?

Bekijk bijlage Databank_Arresten.rar

Bedankt voor je reactie. De filtering is ongeveer zoals ik het wil, met het enige verschil dat je nu het formulier laat verschijnen. Het doel van de databank vraagt echter een snel raadpleegbaar overzicht van alle records per trefwoord. Zo kan de gebruiker snel de verschillen zien tussen de records binnen één trefwoord. Een tabel laten verschijnen die beveiligd is, lijkt me daarvoor dan de beste optie?

Nog twee andere vragen:

1) Bij het invulformulier is de keuzelijst gelinkt aan Q_TrefwoordenA, maar daar zitten niet langer alle mogelijke trefwoorden in? Nu staan daar de trefwoorden in, die al voorkwamen in de records.

2) Bestaat er een mogelijkheid om bij het filteren op trefwoord rekening te houden met zowel trefwoord 1 als 2? In het voorbeeld komt 'watertoets' 2 x voor als 1e trefwoord, maar bij een andere record kan dit ook voorkomen als trefwoord 2. Bij de filtering zouden dan drie records moeten verschijnen.

Een tabel laten verschijnen die beveiligd is, lijkt me daarvoor dan de beste optie?
Vind je? Gebruikers moeten, vind ik, met hun tengels van tabellen afblijven. De gemiddelde gebruiker komt bij mij niet in de buurt van mijn tabellen. Zelfs queries probeer ik te vermijden. Die zijn ook helemaal niet te beveiligen. Formulieren dus.
Vraag 1 is volgens mij geen vraag, maar een constatering :)
Vraag 2 is wel te doen als je op meerdere velden tegelijk filtert.

Ik snap je punt wel ivm die tabellen. Misschien moet ik gewoon een knop integreren dat de tabel geëxporteerd wordt naar pdf voor het overzicht te verkrijgen. Dan kunnen ze niet bewerken, maar wel raadplegen.

Ja vraag 1 was eerder hoe krijg ik daar terug alle mogelijke trefwoorden in? Kan ik die in bij Q_TrefwoordenA terug invoegen?

Edit: dit is gelukt! gewoon de joineigenschappen aangepast.

Vraag twee ga ik eens proberen (al is die code niet mijn sterkste punt).

Edit: Hier voorlopig nog geen oplossing voor gevonden.

Laatst bewerkt:
Het filteren op meerdere velden wil niet echt lukken.

Code:
Private Sub Selectie_openen_Click()
On Error GoTo Err_Selectie_openen_Click

If Not Me.Keuzelijst_trefwoorden & "" = "" Then
        DoCmd.OpenForm "F_Invullen_Infofiche", , , "[Trefwoorden]='" & Me.Keuzelijst_trefwoorden & "'"
    Else
        DoCmd.OpenForm "F_Invullen_Infofiche"
   End If

Exit Sub

Err_Selectie_openen_Click:
    MsgBox Err.Description

End Sub

Hoe krijg ik Trefwoord2 daar in? Moet er een ElseIF commando toegevoegd worden?

Laatst bewerkt:
Probeer dit eens:
Code:
DoCmd.OpenForm "F_Invullen_Infofiche", , , "[Trefwoorden]&[Trefwoorden2]='" & Me.Keuzelijst_trefwoorden & "'"
Overigens kun je code beter opmaken met de CODE tag en niet de Quote.

Met deze aanvulling opent het formulier wel, maar er verschijnt geen enkele geselecteerde record.

Je zoekt nu naar exacte matches. Ik weet niet of dat de bedoeling is?

Ik ben op zoek naar records waarvan het trefwoord bij "Trefwoorden" of "Trefwoorden2" staat.

Om simpel te zeggen wil ik dus 1., 2. en 4. laten verschijnen als ik trefwoord A aanklik.

1. A B
2. A D
3. D F
4. C A

Heb er dit weekend nog op zitten zoeken, maar ik slaag er niet in. Nog iemand tips?

Ik krijg een melding van "onbekende databaseindeling" als ik je DB wil openen? Welke versie heb je gebruikt?

In bijgaande bijlage een voorbeeldje gemaakt op een nieuw formulier (frm_Infofiche). Ik zie eerlijk gezegd ook de noodzaak niet van filteren op een hoofdformulier en dan het eigenlijke formulier gefilterd openen. Waarom niet filteren op het eigenlijke formulier?

Bijlagen

In bijgaande bijlage een voorbeeldje gemaakt op een nieuw formulier (frm_Infofiche). Ik zie eerlijk gezegd ook de noodzaak niet van filteren op een hoofdformulier en dan het eigenlijke formulier gefilterd openen. Waarom niet filteren op het eigenlijke formulier?

Dat frm_infofiche ziet er perfect uit! Bedankt! Druist misschien in tegen de programmatie logica, maar dit zocht ik.

Bestaat er nog een mogelijkheid om autonummering terug naar 0 te zetten?

Terug naar 0 kan niet, want dat is geen geldig nummer voor Autonummering. Maar 1 kan wel, mits je de tabel niet hebt gekoppeld aan een tabel waar ook al records in zitten. Sowieso kun je alle laatste niet gebruikte nummers resetten naar de laatste gebruikte waarde. De techniek hiervoor is simpel: alle records verwijderen die je kwijt wilt, en daarna de db comprimeren en herstellen. Daarmee wordt ook de autonummering gereset.

Autonummering is gereset! Bedankt OctaFish voor al je reacties en hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan