gpu maar 10% actief? lage fps

Status
Niet open voor verdere reacties.

koekje95

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 okt 2015
hallo

ik heb een tijdje geleden een nieuwe pc gebouwd. hij werkt prima maar tijdens het gamen heb ik erg lage fps.
ik heb bij mijn amd control panel gekeken en het gebruik van de gpu ging nooit boven de 10% is dat normaal?
dit zijn mijn specs

CPU: AMD FX 8350
GPU: asus R9 280x
RAM: 8GB
power supply: cooler master v 650
motherboard: msi gaming 970
SSD: Samsung ssd 850 eco 120gb
harddisk: wdc wd20ezrx-00d8pb0

wat dingen die ik al geprobeert zijn:
drivers updaten
drivers 2x opnieuw geinstalleert
windows in high performance mode gezet
alle energie besparing opties in de bios uitgezet
een proggrama genaamd heavyload gebruikt, om te kijken of de gpu nog steeds maar 10% zou gebruiken. toen ik dit gebruikte ging die wel gewoon naar 100%

Je hebt een vrij krachtige kaart dus dat is volgens mij de reden dat je kaart maar voor 10% gebruikt wordt, alhoewel ik dat ook wel erg laag vindt.

Wat voor games speel je waarbij je dit hebt?

Wat zijn de ingame settings?

Laatst bewerkt:
Je hebt een vrij krachtige kaart dus dat is volgens mij de reden dat je kaart maar voor 10% gebruikt wordt, alhoewel ik dat ook wel erg laag vindt

Wat voor games speel je waarbij je dit hebt?

wat zijn de ingame settings?

ik heb maar een paar spellen geprobeerd dat zijn total war atilla, the witcher 3, en counter strike global offensive.
eerst heb ik ze op high geprobeerd te spelen maar de fps was heel slecht, toen op low geprobeerd maar er veranderde echt niks. steeds dezelfde fps en gewoon onspeelbaar,
bij atilla kreeg ik zelf bij het intro filmpje niet meer dan 10fps.

Als het aantal fps hetzelfde blijft terwijl de grafische instellingen veranderen geen verschil maakt dan komt het meestal neer op een cpu bottleneck.

Lijkt mij echter sterk met jouw cpu want die is beter dan die van mij.

Ik krijg met mijn core 2 quad q9650@3.8ghz en een gtx 570 30fps tot 40fps in de witcher 3 wild hunt met medium instellingen. (uiteraard op 1920x1080)

Al geprobeerd de drivers van je chipset te updaten? ( dus niet van je videokaart maar van je mobo)

De pc van jou zou die spellen prima aan moeten kunnen.

Laatst bewerkt:
Als het aantal fps hetzelfde blijft terwijl de grafische instellingen veranderen geen verschil maakt dan komt het meestal neer op een cpu bottleneck.

Lijkt mij echter sterk met jouw cpu want die is beter dan die van mij.

Ik krijg met mijn core 2 quad q9650@3.8ghz en een gtx 570 30fps tot 40fps in de witcher 3 wild hunt met medium instellingen. (uiteraard op 1920x1080)

Al geprobeerd de drivers van je chipset te updaten? ( dus niet van je videokaart maar van je mobo)

De pc van jou zou die spellen prima aan moeten kunnen.

alle drivers zijn up to date.

vreemd.....

wordt je videokaart wel goed gekoeld?

heb je wel de laatste directx 11.1 runtime erop zitten?

Misschien windows opnieuw installeren / naar windows 10 upgraden?

Als dit allemaal niet werkt dan is of je gpu defect of je heb een conflict tussen je mobo en gpu

Kun je mischien de videokaart bij iemand anders testen / een andere gpu lenen van een vriend of famillielid?

naar windows 10 upgraden?
Als je dit probleem wilt oplossen zou ik dat uit m'n hoofd laten. Op dit moment is het niet slim om voor Win10 te kiezen gezien de vele problemen die er nog mee zijn zoals ondersteuning van ext. usb HDD's, oudere en nieuwe hardware.
Uiteraard is dat mijn mening, Win10 voegt niets toe maar het staat je vrij zo'n update uit te voeren maar ik vind het niet verstandig en je loopt de kans op problemen met de drivers voor je videokaart.

Laatst bewerkt:
nou dat valt nu wel mee hoor de (meeste) problemen zijn ondertussen al verholpen.;)

Vaak werken windows 8.x drivers ook nog prima, als er nog geen drivers voor 10 zijn.

met mijn q9650 pc en mijn asus i7 laptop heb ik geen problemen met windows 10, alhoewel ik wel pro heb en geen home dat kan ook wat verschil maken.

De beslissing is natuurlijk aan koekje95 wat hij doet.

Mij lijkt het beste om de kaart ergens anders te testen / een andere kaart lenen, als koekje95 geen zin heeft om windows opnieuw te installeren.

Laatst bewerkt:
nee de bios updaten zou ik ook niet doen, tenzij dat jouw probleem oplost, maar dat lijkt me sterk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan