Vreemd probleem met mijn geheugen..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Copchase

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2012
Hallo,
ik heb paar weken geleden een probleem ondervonden met mijn PC. Als ik bijvoorbeeld 16GB in de PC steek, en hij start gewoon op, van het moment dat ik hem AFSLUIT (Niet opnieuw opstarten) en hem dan via de knop weer aan zet, krijg ik zwart scherm, gaat de PC aan en uit zonder toetsenbord verlichting. Als het toetsenbord wel verlichting krijgt dan krijg ik links bovenaan een streepje te staan (-) die na paar seconden weer weg gaat en dan schakelt de PC weer uit. Om het probleem op te lossen moet ik de PC uitschakelen, stroom afzetten en RAM lat(jes)(ten) verwijderen. Gisterenavond kon ik perfect werken met 16GB, geen blue screen of geen freeze of dergelijke, niets. Maar als ik hem vandemorgen weer aan zet zonder dat ik iets heb gedaan aan mijn PC, dan krijg ik weer hetzelfde probleem en moet ik dus lat(jes)(ten) verwijderen. Dus nu werk ik met 8GB in Dual Channel. Als ik weer 8GB erbij doe (16GB) dan gaat hij waarschijnlijk weer werken maar als ik hem dan weer afsluit met windows of met knop en dan met knop aanzetten gaat hij waarschijnlijk weer hetzelfde probleem hebben. Trouwens als ik via Windows ''Opnieuw Opstarten'' doe, dan start hij normaal opnieuw op, schakelt hij niet uit ofzo, dus het is echt als ik hem afsluit. Heb tevens ook al met een 700W voeding getest van een computerwinkel en daarmee had ik hetzelfde probleem. Ook heb ik een downgrade gedaan naar Windows 7 misschien dat Windows 10 nog wat problemen had, wat kinderziektes maar steeds nog hetzelfde probleem.. Hopelijk kunnen jullie mij helpen want het is niet prettig dat ik steeds RAM moet gaan verwijderen en weer insteken gewoon voor het afsluiten van me PC...

Alvast bedankt.

Ook is me RAM 1600Mhz, als ik een CMOS reset doe, zet hij mijn RAM altijd op 1333Mhz, is dit normaal? Heb al is naar 1600Mhz gezet, maar heb dan nog steeds hetzelfde probleem.

Besturingssysteem
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
Processor
Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 25 °C
Haswell 22nm Technologie
RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24) Link voor de RAM
Moederbord
Gigabyte Technology Co., Ltd. Z97X-Gaming 3 (SOCKET 0) 25 °C
Grafisch
ASUS VS247 (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (Gigabyte)
2048MBATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire/PCPartner) 23 °C
Opslag
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-60M2NA0 ATA Device (SATA) 24 °C
55GB INTEL SSDSC2CT060A3 ATA Device (SSD)
Voeding
Antec NeoPower 650W Link voor de PSU

Laatst bewerkt:
Hoi hoi Copchase

Hoop ik dat ik goed jou probleem begrepen heb ..:(

Volgens mij jouw probleem kan of ev. opgelost kan zijn als je in bios Legacy USB optie uitschakelt, over dezelfde opgeloste probleem kan je HIER LEZEN

Maar op andere kant ingestoken USB stick als maar PC opstarten belemmert, je kan ook met een sterkere voeding monteren proberen ..

Hoi,
als ik legacy USB uitschakel, dan kan ik me toetsenbord niet meer gebruiken toch?

2 dingen
Je vermeld geen specs van de 8gb die je erbij wilde hebben.
De door jou opgegeven geheugen is slechts 665 in dual mode, dus max 1333, ga je die opschroeven ben je met tuning bezig welke waarschijnlijk verkeerd uitpakt.
Dit in tegenstelling tot de info in de link die je gaf over dat latje.
Je kan een memtest doen en controleren of deze geheugen wel compatible is met je mobo.

Hoi,
als ik legacy USB uitschakel, dan kan ik me toetsenbord niet meer gebruiken toch?

:confused: Volgens mij ook opgeloste probleem daar zoiets noemt niet, uiteindelijk gewoon proberen kost niets en je kan altijd terug dat schakelen toch :(

jack ...sorry aan het/ de stereo ...

Laatst bewerkt:
@jackall
De RAM latjes zijn allemaal hetzelfde, 4 latjes van 4GB van Corsair Vengeance.
De latjes zijn 1600Mhz, dat staat op de achterkant van de RAM sloten, hij geeft 1333 Mhz aan in windows omdat hij het in de bios 1333 Mhz op default zet.
De PC werkte perfect daarvoor, zeker 2 weken dus volgens mij is de RAM met het mobo wel compatibel.
Die memtest, is dat een .iso dat je op USB stick moet zetten? Heb het al is eerder gedaan maar hij wou niet booten, hij ging gewoon door booten in Windows. Ookal had ik USB op 1 gezet.

@jackall Je kan misschien gelijk hebben. Hier heb je de compatible RAM geheugen voor dit moederbord 1600 Mhz.
Mijn RAM CMZ4GX3M1A1600C9 staat er niet tussen.. Wilt dit zeggen dat ik nieuwe RAM moet gaan aanschaffen?
218924c637adccff8a174998eb8b1365.jpg

memtest is idd met een meegeleverde tooltje als bootable usb of cd te maken, dat die niet start lijkt het er op dat die usb dan niet bootable is of je bent te laat met het aangeven van usb/cd te starten wanneer er om gevraagd wordt.

@jackall Je kan misschien gelijk hebben. Hier heb je de compatible RAM geheugen voor dit moederbord 1600 Mhz.
Mijn RAM CMZ4GX3M1A1600C9 staat er niet tussen.. Wilt dit zeggen dat ik nieuwe RAM moet gaan aanschaffen?
Bekijk bijlage 250587

Het wil niet zeggen dat de latjes 100% compatible zijn met jouw mobo, kan makkelijk zijn dat die gewoon werken, maar die lijst wil alleen maar zeggen dat die latjes in die lijst getest zijn en vrijgegeven als 100% compatible met deze mobo.
Wilt dus niet zeggen dat je perse nw latjes moet gaan kopen.
Probeer eerst eens die memtest aan de gang te krijgen om te controleren of je geheugen niet stuk is.

Memtest is gelukt, geen errors jongens.. Ik zal het nog is herhalen. Gisteren kon ik werken met 16GB, ik sluit hem af en deze ochtend start ik hem op met de knop en krijg ik gewoon zwart scherm. (GPU ventilator gaat aan en uit zie ik). Dus heb ik 3 latjes eruit gedaan en heb ik 1 latje over, 4GB. En dan start hij wel weer op, dan kan ik weer aanvullen naar 8GB of 16GB en kan ik gewoon opstarten. Het probleem begint eigenlijk als ik me PC afsluit en dan weer opstart.. Volgens mij staat er een setting in me BIOS ofzo fout.. Weten jullie nog oplossingen?

8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24) Link voor de RAM
De RAM latjes zijn allemaal hetzelfde, 4 latjes van 4GB van Corsair Vengeance.
Neem aan dat het 2 setjes van 2 zijn, die ook zo geplaatst?

Begin met een bios rest en stel die opnieuw in.
De XMP inschakelen voor het geheugen, draait die op de juiste frequentie van 800MHz I/O clock, dus 1600 MT/s.

@Lange Pier
Heb hem nu op 1600 MHz staan. Ik heb de latjes overgekocht van me vriend. Op 2 latjes staat er 4GB (1x4GB). En op de andere 2 latjes staat op 1tje 8GB en op de andere is het stickertje eraf. Die 2 zullen samen 4GB vormen veronderstel ik. Anders zou ik meer GB's krijgen met de 4 latjes. En wat bedoel je steken ze goed? Moet ik misschien de stickers met 4GB eerst steken en die van 8GB en geen sticker laatste?

Heb me PC trouwens nu met nieuw XMP profiel en 1600MHz eens uigeschakeld en met power knop weer aangezet, heb zwart scherm en GPU ventilator geeft alleen maar kleine schokjes, ook geen toetsenbord verlichting. Ik werk nu in Dual Channel 8GB. Ik zal nu waarschijnlijk met 4GB moeten opstarten, pc afsluiten 4GB bijsteken, en dan zal hij weer opstarten...

Het zou dus een dual-channel setje van 2 kunnen zijn en 2 losse kaartjes die andere timings hebben, dat wil wel eens niet fijn werken.

Ow oke.. ja ik kan normaal werken eigenlijk, als ik in windows zit, krijg geen black screens of dergelijke.. Welke moet ik dan nemen om in dual channel te werken? Die van 4GB of 8GB ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan