• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verhouding karren

Status
Niet open voor verdere reacties.

perrieh

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2015
Beste iedereen,

Ik zit met een probleem waar ik zelf niet uitkom. Het gaat over 2 verschillende maten karren (stapelwagens en kleine karren). Van de stapelwagens passen er maar 25 in een trailer en van de kleine karren passen er 43 in een trailer. Uiteraard zou er dan voor een stapelwagen een hoger bedrag betaald moeten worden per kar dan voor een kleine kar.

In het excel bestand wat ik heb meegestuurd kom ik uiteindelijk op een totaal bedrag per rit (kolom I12) Dit bedrag moet dan opgesplitst worden in een bedrag per kleine kar en bedrag per stapelwagen waarbij het bedrag per stapelwagen hoger moet liggen (in verhouding) als het bedrag per kleine kar aangezien er meer kleine karren in een wagen passen. Bekijk bijlage berkening per kar en afstand.xlsx

Iemand enig idee hoe ik dit met een soort formule kan toepassen? De uitkomsten moeten in kolom I13 en I14 komen.

Ik heb de 25 in I2 gezet en de 43 in I3.
Dan wordt de formule in I13 en gekopieerd naar I14:
Code:
=$I2*$I$12/SOMPRODUCT($I$2:$I$3;$I$9:$I$10)

De logica erachter:
Het totaalbedrag ($I$12) wordt gedeeld door het totaal aantal gebruikte eenheden (43 per stapelwagen en 25 per kleine kar). Een eenheid is hier dan 1/(25*43) van een trailer.
Die uitkomst wordt in I13 vermenigvuldigd met 25 (I2) voor een kleine kar, en in I14 met 43 (I3 voor een stapelwagen.

@MarcelBeug,

Bedankt voor je hulp. Ik zit nog wel met een probleem. Als er bijvoorbeeld 0 kleine karren vervoerd worden en 7 stapelwagens, dan moet het totaal bedrag wel verdeeld worden over die 7 stapelwagens. Als ik nu 0 invoer bij kleine karren en 7 bij stapelwagens dan staat er nu nog dat er €6,30 voor een kleine kar betaald moet worden. Enig idee hoe dat verholpen kan worden?

Ja: in I13 en gekopieerd naar I14:
Code:
=($I9>0)*$I2*$I$12/SOMPRODUCT($I$2:$I$3;$I$9:$I$10)

@MarcelBeug,

Volgens mij klopt het nog steeds niet, want als ik die formule invoer bij I13 en I14 dan klopt het totaal bedrag weer niet. De som van I13 en I14 moet altijd uitkomen op het bedrag bij I12

@Cobbe,

ja deze werkt goed, bedankt:thumb:
@MarcelBeug, jij ook bedankt voor je hulp.

@MarcelBeug,

Volgens mij klopt het nog steeds niet, want als ik die formule invoer bij I13 en I14 dan klopt het totaal bedrag weer niet. De som van I13 en I14 moet altijd uitkomen op het bedrag bij I12

Fraaie boel is dat: het gaat toch om het bedrag per kleine kar / per stapelwagen??? :rolleyes:

@perrieh
Ik heb enkel de formule van Marcelbeug lichtjes aangepast.

@marcelbeug,

Ja, maar de som van deze 2 moet uitkomen op het totale bedrag. Sorry voor het eventuele misverstand

Dan klopt de oplossing van Cobbe ook niet.

Dit zou hem dan moeten worden:
Code:
=$I9*$I2*$I$12/SOMPRODUCT($I$2:$I$3;$I$9:$I$10)

En ik zou H13 aanpassen in "Subtotaal kleine karren" en H14 "Subtotaal stapelwagens" of iets dergelijks.
Om misverstanden te voorkomen...

"Dan klopt de oplossing van Cobbe ook niet."

Tegenproof:

"@Cobbe,

ja deze werkt goed, bedankt "

Vwalla! :)

Marcel je denkt mis denk ik

Bijlagen

• plaatje.webp
    plaatje.webp
    19,3 KB · Weergaven: 49
bij mij komt er bij 1 1
Code:
 Totaal bedrag rit	 € 18,32 	per kar         totaal
Bedrag per kleine kar	 € 18,32 	 € 6,74 	 € 6,74 
Bedrag per stapelwagen	 € 18,32 	 € 11,59 	 € 11,59 
controles      verhouding kolpt        25/43    totaal kolpt € 18,32
klopt dat niet?

Laatst bewerkt:
Bij komt dit ook tevoorschijn en dat klopt.
Bij het andere voorstel wijkt dit af van de norm.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan