• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

info visual basic

Status
Niet open voor verdere reacties.

ariebor

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2015
Kan iemand mij wegwijs maken in VISUAL basic.
Ik beheers FORTRAN en BASIC. Visual is na mijn tijd gekomen.
liefst omgeving Nieuwerkerk a/d IJssel
ariebor

Ik denk dat je beter jezelf (weg-)wijs kan maken.
Koop een goed boek.

Ik denk dat Octafish (Rotterdam) misschien wel in is...

Je kan ook hier beginnen. Volledig gratis training:
http://www.excel-pratique.com/en/vba.php

Mocht je ergens op vast lopen dan is een vraag hier gauw gesteld :)

NB:
Ik ga er vanuit dat je VBA (Visual Basic for Applications) bedoeld en niet Visual Basic van Visual Studio.

Laatst bewerkt:
ariebor

ik ben bezig met een Exel project en hoop met VISUAL de input eleganter te maken.

Dat kan uiteraard. En zoals al gezegd kan je met vragen erover hier prima terecht.

Edmoor

de eerste 12 lessen gaven mij geen nieuwe inzichten.
probleem: in EXEL blad1 staan 150 namen. op blad2 moeten de namen komen van de aanwezigen, eventueel met een 1 of 2.
Voor "aanvinken" is het aantal te groot.
gezien: een blanco achtergrond met daarop een invulvak. Wanneer daar een letter wordt ingetikt verschijnen in een kolom de namen met die letter. "aanklikken" eventueel cijfer toevoegen; doorvoeren. knop "einde invoer"
dat is wat ik zoek

Je vraag in #1 doet vermoeden dat het volledig nieuw voor je is, vandaar de start bij les 1.

probleem: in EXEL blad1 staan 150 namen. op blad2 moeten de namen komen van de aanwezigen, eventueel met een 1 of 2.
Voor "aanvinken" is het aantal te groot.
gezien: een blanco achtergrond met daarop een invulvak. Wanneer daar een letter wordt ingetikt verschijnen in een kolom de namen met die letter. "aanklikken" eventueel cijfer toevoegen; doorvoeren. knop "einde invoer"
dat is wat ik zoek

Een voorbeeldbestand met uitgangssituatie en gewenst resultaat kunnen zelfs ons nieuwe inzichten verschaffen...;)

fase 2

beste tkint.
de macro bevatte een aantal nieuwe dingen voor mij. Dat koste tijd.
vraag: kan in de macro ingebouwd worden dat, wanneer ik een naam aanklik in kolom D, die naam verschijnt in de tekstblok?
dan is mijn probleem helemaal opgelost.

Beste,

Ja dat kan bv met een dubbele klik. Ik stuur straks een voorbeeld door. Nu effen een huishoudelijke opdracht uitvoeren.

Beste,

Voeg een textbox (ActiveX- besturingselement) toe en link volgende code aan het blad waarop je het element hebt ingevoegd.
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
TextBox1.Value = ActiveCell.Value
End Sub
Het element moet uiteraard TextBox1 heten. Vergeet niet de ontwerpmodus van het element uit te schakelen.

opgelost

beste tkint.
zoals zo vaak was het niet moeilijk. maar je moet wel weten hoe. Komend uit de statistiek hoefde ik nooit te knutselen met tekst.
In ieder geval: hartstikke bedankt.
groetjes. ariebor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan