Windows D schijf vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolin361

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jan 2016
Sorry dat ik deze vraag opnieuw stel, ik heb hem al voorbij zien komen op dit forum. Ik heb m echter niet weten op te lossen door de antwoorden op eerdere posts te lezen.
Mijn Data D schijf staat tjokvol: van de 332 gig zijn er nog maar 2,9 Mb over. Ik heb maar één back-up van gegevensbestanden, die neemt 102 Gb in beslag.
Als optie heb ik 'Alleen de meest recente systeemkopie bewaren en minimale schijfruimte voor back-ups gebruiken'.
Volgens Schijfruimte beheren staat er het volgende op de D schijf:
Gegevensbestanden: 102 Gb
Systeemkopie: 230 Gb
Andere bestanden: 109 Mb

Ik durf niet zomaar dingen te wissen op mijn D-schijf, maar tegelijkertijd krijg ik constant meldingen dat ie vol staat. Dus eigenlijk bestaat mijn vraag uit twee delen: Hoe krijg ik die schijf een beetje leger, maar ook: Hoe zorg ik dat mijn instellingen zo zijn dat Windows m niet zomaar automatisch volplempt, maar het zelf een beetje zo regelt dat er ruimte is voor nieuwe back-ups? Of dat ie de back-ups iets minder groot maakt?

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben, ik ben helemaal niet zo handig met pc's, maar dat er geen ruimte is voor nieuwe back-ups (en dat is een situatie die al vrij lang zo is), lijkt me nauwelijks veilig en handig. :confused:

C is 238 Gig (dus D & C samen 570).
Ik heb 32,2 Gb vrij op C

Waarom een probleem van iets dat helemaal geen probleem hoeft te zijn?
Voor een relatief gering bedrag koop je een externe hdd van 1 of 2 terrabyte.
Dat scheelt je nadenken over wat je allemaal wel of niet moet bewaren etc. etc. en het schenkt je de 'rust' dat je gegevens ook nog eens elders veilig zijn gesteld. Stel je voor dat er brand uitbreekt en je computer verbandt? Dan heb je niks meer.

toch raar dat je zoveel data hebt op C, bij mij staat op C amper 28 GB ...

Is die C+D een harde schijf of twee?
Eentje... dan heb je geen enkele backup dan staat alles op een harde schijf die 2 partities heeft..

PS: C-schijf vol? Gooi bij alle gebruikers de verborgen temp map eens leeg...

Hey andre@home..uhm, voor zover ik weet één harde schijf, maar daar durf ik geen vergif op in te nemen. Hoe vind ik die verborgen temp map?

Als ik het goed begrijp: Het feit dat mijn backups zo groot zijn (want vroeger konden er makkelijk meerdere backups van verschillende periodes op m'n D) komt door het feit dat er zoveel op mijn C-schijf staat, en dat wordt allemaal meegebackupt, zeg maar?
@ gast0225: ik heb inderdaad nu een backup op een externe harde schijf gezet ook, misschien moet ik me er maar bij neerleggen dat ik met dat soort dingen op extern geheugen aangewezen ben. De systeemkopie is hetgeen gebruikt wordt voor systeemherstel, niet? Dus daar moet ik sowieso vanaf blijven?

(Ik weet trouwens eigenlijk ook niet zo goed waar mijn C-schijf nou zo vol mee staat. Ik heb wel wat spellen, en statistiekprogramma's enzo..weleens geprobeerd op te schonen, volgens mij staat er niet zoveel overbodigs op)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
Welkom op Helpmij :)
Installeer ccleaner free version.
Code:
In het configuratiescherm v.h. programma klik je op opties>[U]geavanceerd[/U].
Vink aan: 
Verwijder alleen bestanden in de Windows Temp-systeemmap die ouder zijn dan 24 uur.
Toon prompt om registerfouten te back-uppen.
Bewaar alle instellingen als INI-bestand.
Gebruikersaccountbeheer (UAC)-waarschuwingen overslaan.
Windows Ga naar-lijsttaken inschakelen. 
Maak een map aan b.v. CcleanerBU om je registerinstellingen te back-uppen.

Bij de tab "Cleaner" 
[U]Windows>Internet Explorer[/U] vink je aan:
Tijdelijke internetbestanden.
Geschiedenis.
Index.dat-bestanden.
[U]
Windows Verkenner[/U]
Alle items behalve: "Netwerkwachtwoorden.

[U]Systeem[/U]
Alle items behalve: Startmenu-snelkoppelingen en bureaublad-snelkoppelingen.

[U]Geavanceerd[/U]
Verouderede prefetchgegevens.
Omgevingspad.
Recentelijk geopende toepassingen (Startmenu)
Naar eigen inzicht!

[U]Tab toepassingen.[/U]
Mozilla Firefox (indien van toepassing aanvinken)
Internetcache
Internetgeschiedenis
Downloadgeschiedenis
Sessie

[U]Google Chrome[/U]
Internetcache
Internetgeschiedenis
Downloadgeschiedenis
Recente locaties van gedownloade bestanden
Sessie
Alles naar eigen inzicht (blijf af v.d opgeslagen wachtwoorden anders moet je jezelf overal opnieuw aanmelden)
De overige opties kun je allemaal aanvinken.

[U]Tab Register[/U]
Alle opties aanvinken.

[U]Tab Gereedschap[/U]
Moet je maar eens even kijken, daar kun je ook programma's deïnstalleren, je systeemherstelpunten bekijken, je schijven laten analyseren, dubbele bestanden zoeken, opstartitems uitschakelen enz.
Bij mij is het gebruik op C: (besturingssysteem) ook maar 29 GB, afhankelijk v.d. programma's die je hebt geïnstalleerd, Windows Updates en of je jouw persoonlijke bestanden hebt verplaatst.
How To en andere wetenswaardigheden.

NB: 50 GB voor C: is normaal voldoende als je jouw persoonlijke bestanden verplaatst!
Hoe je in hemelsnaam aan aan 238 GB komt, met maar 32 GB vrij, is mij een raadsel.
Naar mijn mening kun je een aantal schaduwkopieën verwijderen zodat je meer ruimte op D: krijgt.
Lees dit om je geplande schaduwkopieën uit te zetten.

Laatst bewerkt:
Hey andre@home..uhm, voor zover ik weet één harde schijf, maar daar durf ik geen vergif op in te nemen.
Dan heb je wrs geen echte backup op een aparte plaats... Zet iig zsm foto's en andere belangrijke zaken OOK op een externe schijf en eventueel extra nog bij Onedrive of zo (Google en je vindt alles met uitleg zo..)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor alle nuttige tips! :) Ik heb inderdaad al mijn belangrijke bestanden en foto's etc. gelukkig ook op een externe harde schijf staan.
Na het runnen van CC cleaner met de bovenstaande instellingen zijn er maar iets van 800 Mb gewist ofzo.

Wat betreft het uitzetten van geplande schaduwkopieën: de handleiding is voor Windows 10 (geloof ik), dus ik kom er niet via deze opdrachten. Ik heb lang gezocht op google naar eenzelfde handeling voor Windows 7, het enige waar ik op kwam was:
- klik op "Schijfopruiming"
- klik op tab-blad "Meer opties"
- klik onder "Systeemherstel en schaduwkopieën" op "opruimen"
- klik "verwijderen

Maar dat is alleen voor het verwijderen, niet zozeer voor het uitzetten van geplande schaduwkopieën. Bovendien gebeurt er niets als ik op 'verwijderen' klik. :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan