domein-subdomein

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Kan iemand mij uitleggen wat het technische verschil is tussen
a) www.domeinnaam.nl/subdomein en
b) www.subdomein.domeinnaam.nl

Bij a) komt het subdomein op de server als een submap binnen het hoofddomein te hangen en er is in principe maar één database nodig voor hoofd- en subdomein.
Bij b) lijken het op de server 2 zelfstandige gelijkwaardige mappen te zijn: domeinnaam.nl en subdomein.domeinnaam.nl (hebben die dan ook automatisch ieder een eigen database?)

Is a) eigenlijk wel een subdomein te noemen? Wat zijn voor- nadelen van a) of b) ? Heeft dat met die databases te maken?

Laatst bewerkt:
Uhm, tja voordelen is natuurlijk per persoon verschillend (afhankelijk van wat je precies op je server draait) maar het is handiger om een subdomein in de vorm van xxx.xxx.nl te gebruiken als je bijv. op xxx.nl een blog hebt staan en op xxx.xxx.nl een 'aparte site' wilt bijvoorbeeld met een forum als vBulletin.

Met een pagina (zoals dat eigenlijk gewoon heet) als xxx.nl/xxx kan bovenstaande ook wel, maar daar wordt het niet duidelijker op. Je houdt de boel dan als het ware een beetje gescheiden.

Hopelijk heb je wat aan mijn (kundige? :d) advies

In dat gescheiden houden zat precies mijn probleem. Ik heb een hoofddomein waar een forum onderhangt xxxx.nl/forum Omdat dat forum een ander aanzien moest krijgen en geupdated moest worden met de nodige te verwachten problemen, heb ik ook een kopie testforum aangemaakt om alles eerst veilig uit te proberen: xxxx.nl/testforum. Maar die 2 fora bleken dus op dezelfde database te draaien. En dat ging dus helemaal fout met het forum toen ik met het testforum aan de slag ging....Heeft dus met de databases te maken maar ik begrijp nog niet goed hoe dat werkt en waar het verschil tussen a) en b) zit.

Laatst bewerkt:
De enige verschillen zijn de serverinstellingen. Het kan soms prima zo zijn dat www.domein.nl/website1 eigenlijk te bereiken is via http://website1.domein.nl.

De databases staan los van dit verhaal, en kan je over op je eigen server gebruiken om naar te connecten.

Je stelt een vraag over domeinen en hebt problemen met een database. Dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Domeinen zijn er voor om het voor mensen mogelijk te maken websites te bezoeken. Anders zouden we steeds de IP adressen van alle websites uit ons hoofd moeten leren of er een soort van telefoongids van aanleggen.

a in jouw voorbeeld is geen subdomein maar een verwijzing naar een map onder een domein.

Een database is niet gekoppeld aan een domein of submap. Je kunt dus wel meerdere keren forumsoftware binnen 1 domein draaien, maar dan wel bij de configuratie opletten dat je voor de testdatabase andere gegevens gebruikt dan de live versie. Wel kun je met een kopie maken van je live database, zodat je test omgeving ook al voorzien is van data.

Je stelt een vraag over domeinen en hebt problemen met een database. Dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Domeinen zijn er voor om het voor mensen mogelijk te maken websites te bezoeken. Anders zouden we steeds de IP adressen van alle websites uit ons hoofd moeten leren of er een soort van telefoongids van aanleggen.

a in jouw voorbeeld is geen subdomein maar een verwijzing naar een map onder een domein.

Een database is niet gekoppeld aan een domein of submap. Je kunt dus wel meerdere keren forumsoftware binnen 1 domein draaien, maar dan wel bij de configuratie opletten dat je voor de testdatabase andere gegevens gebruikt dan de live versie. Wel kun je met een kopie maken van je live database, zodat je test omgeving ook al voorzien is van data.

Dat is een uitstekend antwoord.

Let inderdaad vooral op dit:
Je kunt dus wel meerdere keren forumsoftware binnen 1 domein draaien, maar dan wel bij de configuratie opletten dat je voor de testdatabase andere gegevens gebruikt dan de live versie.

Dank Venga en RogerS, het is me intussen een stuk duidelijker geworden hoe eea functioneert en heb enkele submappen (een forum en een testforum) gemaakt die onafhankelijk van elkaar functioneren op verschillende databases. Ik ben er nu ook handiger in geworden om op de server sub-domeinen en sub-mappen te maken. Voor mij nu geen probleem meer om zonodig van die 2 forum-submappen 2 subdomeinen (test)forum.domeinnaam.nl te maken. Dan is er alleen nog de vraag of subdomeinen belangrijke voordelen hebben t.o.v. submappen. Ik heb zelf dat verschil nog niet kunnen ontdekken.

Het voordeel van een subdomein is, is dat deze een aparte hostname kan zijn.

Zo kan je bijvoorbeeld in de DNS voorbeeld1.example.org naar het IP-adres 123.123.123.123 verwijzen, terwijl example.org bijv. naar 12.12.12.12 verwijst.
In beide gevallen zijn de domeinnamen wel het zelfde.

Dank, al doende leren we. Voorlopig kan ik weer even vooruit!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan