Windows 10 wel of niet installeren op oudere computer ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Myrke01

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2016
Hallo mensen,
Ik worstel een beetje met een vraag. Ik heb een oudere computer van ongeveer 2008, en alles heeft altijd goed gefunctioneerd. Als andere mensen mij dingen lieten veranderen, ging het meestal mis. Los van al die privacy toestanden in Windows 10, weet ik niet of het verstandig is om op deze computer de gratis Windows 10 te installeren ? Kan een oudere computer dit systeem wel aan ?
Wie heeft hier ervaring mee, of heeft een goed advies voor mij. Wat is wijsheid ?
Alvast bedankt,

Myrke01

ik heb meermaals ondervonden dat een oudere win7 pc nog vlotter draait onder win 10 ....

Hier ook Pier.....

Mijn PC met SSD die al snel was start nu nog sneller op.

Ook twee laptops met reguliere HDD booten sneller.

Laatst bewerkt:
Hallo mensen,
Ik worstel een beetje met een vraag. Ik heb een oudere computer van ongeveer 2008, en alles heeft altijd goed gefunctioneerd. Als andere mensen mij dingen lieten veranderen, ging het meestal mis. Los van al die privacy toestanden in Windows 10, weet ik niet of het verstandig is om op deze computer de gratis Windows 10 te installeren ? Kan een oudere computer dit systeem wel aan ?
Wie heeft hier ervaring mee, of heeft een goed advies voor mij. Wat is wijsheid ?
Alvast bedankt,

Myrke01
Er vormen zich niet alleen op de Helpmij, maar ook op het w w w, zo langzamerhand een aantal "kampen". Ik heb inmiddels gekozen voor het 'kamp', niet doen, maar da's niet objectief, dat geldt in mijn persoonlijke situatie met mijn hardware. Zelf heb ik een uit 2013 afkomstige laptop die afgelopen zomer na de migratie van 7 naar 10, niet meer zo lekker en zéker minder stabiel ging draaien dan onder 7. Ik had onder 10 zelfs zo nu en dan BSOD's en andere vastlopertjes. Verder nog een aantal kleinere onhebbelijkheidjes die verder niet noemenswaardig zijn. Windows 7 draaide echter sinds 2013 als een gewapend blok beton op mijn laptop en dus heb ik ervoor gekozen om terug te gaan naar 7. Mijn laptop heeft toch niet het eeuwige leven en mijn volgende gaat zonder meer onder 10 draaien, want wat ik heb gezien van 10 in dat maandje, stond mij echter best wel aan (los van de vastlopers en andere BSOD's)

Wat houdt je tegen om met Windows backup een systeemkopie te maken van je huidige Win 7 configuratie om vervolgens te migreren naar 10 en het een week of wat te proberen? Voor hetzelfde geld draait jouw machine onder 10 als een tierelier en bevalt de migratie jou prima. Bevalt 10 niet, dan zet je de systeemkopie terug en alles is weer zoals het nu bij je is.

Tot slot : voor vakanties e.d. heb ik toevallig vorige week een Toshiba Radius 12,5" aangeschaft waarop Win 10 staat. Een heerlijke machine met een prachtig draaiend Win 10. Voor deze machine behoor ik dus tot het kamp "Ja".

Voor degenen die op zoek zijn naar een (hybride) tablet / laptop / bescheiden desktopvervanger : dit is 'm. Supersnel en vreselijk flexibel : je vouwt 'm dubbel en je hebt een tablet, je vouwt hem open en je hebt een volwaardig notebook. Dat alles met een i7 processor, 8 gig geheugen en een 256 gig SSD. Wat wil een mens nog meer.............? Als je al blij was met HD weergave, dan zou je dit 4K (!!!!) scherm eens moeten zien; in één woord : geweldig!
Als je zoiets zou zoeken en je eist een langdurige accuwerking, dan NIET doen. Door het 4k scherm en de overige specs, overleeft de accu een treinreisje van Vlissingen naar Groningen NIET.

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels het e.e.a. veranderd en toegevoegd................... :D

Laatst bewerkt:
Myrke zei:
Hallo mensen,
Ik worstel een beetje met een vraag. Ik heb een oudere computer van ongeveer 2008, en alles heeft altijd goed gefunctioneerd.

Als je de specificaties van je PC er even bij geeft kunnen we uitsluitsel geven of Windows 10 zou kunnen werken :thumb:
Ongeacht of je vóór of tegen Windows 10 bent.

Ik ben overigens vóór :d

Laatst bewerkt door een moderator:
ik wou eerste niet. toch gedaan nu laptop meer geheugen en super snel. laptop is van 2010

mvg macguy

Als je de specificaties van je PC er even bij geeft kunnen we uitsluitsel geven of Windows 10 zou kunnen werken :thumb:
Ongeacht of je vóór of tegen Windows 10 bent.

Ik ben overigens vóór :d

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal dit weekend ff op mijn gemak op de computer kijken wat de specificaties zijn.

Groetjes,

Myrke01

Keep it simple. Als jij van Microsoft geen updatenotificatie hebt gekregen, dan niet aan beginnen.

Die heb ik wel gekregen in mijn mailbox. Hoezo ? Maakt dat verschil uit dan, wat bedoel je pcies ?

Windows 7 staat erop?
Zou het zo laten, 10 voegt weinig toe......
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/lifecycle
Tot 2020 updates.

http://win10wiwi.com/
Voor als je de opdringerigheid weg wilt hebben.

Nou Lange Pier, het gaat mij er niet om of 10 beter is dan 7, want die heb ik idd, maar ik heb geen zin in dat circus wat ook bij XP was: je kreeg geen updates meer, en op een gegeven moment is ie instabiel en onveilig. En als ik dan te lang wacht met Windows 10 te downloaden, kost het me geld als ik het langer wel wil downloaden, en dat wil ik niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tegen de tijd dat de ondersteuning voor 7 ophoudt, is die machine allang door jou vervangen.

Als jij geen notificatie hebt gehad in de vorm van een update icoontje in de taakbalk, dan niet aan beginnen.

Dat ligt helemaal aan mijn financiële situatie, dus ik zal er zo lang mogelijk mee moeten doen.

Omdat jij zelf schreef dat de machine uit 2008 stamt én omdat Microsoft tot 2020 ondersteuning voor 7 biedt.

Nou Lange Pier, het gaat mij er niet om of 10 beter is dan 7, want die heb ik idd, maar ik heb geen zin in dat circus wat ook bij XP was: je kreeg geen updates meer, en op een gegeven moment is ie instabiel en onveilig. En als ik dan te lang wacht met Windows 10 te downloaden, kost het me geld als ik het langer wel wil downloaden, en dat wil ik niet.
Onderhoud machines met XP, draait nog steeds prima, over welke instabiliteit en onveiligheid heb je het?
Wordt gewoon gepusht door Microsoft om je een andere Windows te laten kopen.....
Je vraagt iets waar je eigenlijk al zelf een besluit over hebt genomen en dan is elk advies verloren tijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan