queryfilter formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartrij

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2011
ik heb een invulformulier waarbij een veld op basis van een query wordt gefilterd
dit is geen probleem en werkt

maar

als ik een volgend record wil aanmaken heeft de query nog dezelfde filterwaarde
ik zou graag de filterwaarde opnieuw kiezen

hoe los ik dat op

Bart

ik heb een invulformulier waarbij een veld op basis van een query wordt gefilterd
Ik ben licht confuus.. Ik snap niet wat je bedoelt, laat staan dat ik het zou kunnen maken. En dan lees ik ook nog

dit is geen probleem en werkt
Dan denk ik al snel: deze vraag is veel te moeilijk voor mij :). En dan komt de killer:

als ik een volgend record wil aanmaken heeft de query nog dezelfde filterwaarde
En dan denk ik: huh? Als ik een nieuw record aanmaak, heb ik niks met welk filter dan ook te maken; alle velden zijn leeg! Dus doe er vooral een voorbeeldje bij, want ik zou niet weten waar ik het nu zoeken moest!

Ik heb je db bekeken, en je formulier is gebaseerd op een verkeerd opgezette tabel ([Produkttabel]). Zodra ik velden zie al [Produkt1], [Produkt2] etc. gaan bij mij al alle alarmbellen rinkelen. Zeker als daar ook velden als [Produkt1_leverancier], [Produkt2_leverancier] bijzitten. Je tabel is, om het kort te houden, niet genormaliseerd. In een tabel sla je in beginsel nooit herhalende velden op. Zeker niet als daar een herhalende combinatie van is. Zodra je constateert dat je dat nodig hebt, haal je die velden uit je tabel en maak je daar een aparte tabel van, die je dan koppelt aan de oorspronkelijke tabel op basis van het sleutelveld uit die tabel. Dat heeft gelijk een groot voordeel: je hebt totaal geen beperking meer in het aantal producten dat je kunt toevoegen!
Kortom: ik zou eerst beginnen met die tabel ([Produkttabel]) te normaliseren en van de extra tabel een doorlopend formulier op het formulier [Artikeltabel] te maken. Vermoedelijk is je probleem dan ook weg.

bedankt voor je reactie

de herhaling in de tabel is omdat ik met deze tabel een nieuw produkt samenstel (ik gebruik dus verschillende artikelen om 1 nieuw produkt te maken

ik ga zien wat ik kan minimaliseren

Bart

de herhaling in de tabel is omdat ik met deze tabel een nieuw produkt samenstel (ik gebruik dus verschillende artikelen om 1 nieuw produkt te maken
De reden boeit hierbij niet, dan moet je nog steeds werken met een gekoppelde tabel! Je gooit nooit herhalende velden of veldgroepen in een tabel. Je wilt dus nieuwe producten samenstellen, wat op zich prima is. Maar daarbij wil je toch niet beperkt worden door het aantal elementen wat je daar voor kunt gebruiken? Wat doe je nu als je een nieuw product hebt met 11 objecten? Dan heb je echt een probleem! Nog afgezien van het probleem dat je hier als vraag neerzet, dat alles te maken heeft met je tabel. En dus niet bestaat als je de tabellen op de juiste manier inricht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan