• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen waarden vanaf 5de gevulde cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ckooz

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2007
Hallo Allemaal,

ik heb een lijst met daarin in de kolom waarden. Deze waarden zijn afhankelijk van datum dus er zit veel ruimte tussen.

Nu moet ik ivm de administratie de waarden optellen die vaker dan 4 keer voorkomen. Dus niet 4 dezelfde maar bijvoorbeeld:

A 2
B 3
C
D 42
E 1
F
G 3
H 3
I
J 3

In dit geval zou ik G,H en J moeten optellen. omdat dat de 5de 6de en 7de waarde zijn. Die moet ik optellen dus elke cel die gevuld is boven de 4de gevulde cel.

Alvast bedankt!

Frans

Bekijk bijlage Voorbeeld2.xlsx

Laatst bewerkt:
Goed gebruik is om een excel voorbeeldje te plaatsen, om gokken/overtypen te voorkomen.

On-topic: mag er een hulpkolom gebruikt worden?

Hallo Alex Excel,

Bij deze, je zult zien aan de formule wat ik graag zou willen, maar dan automatisch vanaf de 5de gevulde cel in een kolom, de waardes optellen om zo de korting te kunnen berekenen.

Het blad zelf heeft ongeveer 100 kolommen, dus liever niet met extra kolommen werken :)
Groeten,

Frans

Heb iets voor u, misschien is het goed genoeg.

Bedankt Cobbe,

Zou gewerkt hebben als ik niet al honderden kolommen had, nu zou ik overal een kolom tussen moeten zetten, maar wel erg bedankt. Mocht er geen andere oplossing komen dan ga ik dit overwegen!!

Groeten,

Frans

Deze dan. Het is wel een indrukwekkende matrixformule (bevestigd met Ctrl+Shift+Enter) geworden in D28, maar zodanig opgezet dat hij naar rechts kan worden gekopieerd (hetgeen ik dan ook heb gedaan).
Code:
=D$1*SOM(ALS(RIJ(Tabel528101222)>KLEINSTE(ALS(ISGETAL(INDEX(Tabel528101222;0;TabKol));RIJ(Tabel528101222));MIN(4;AANTAL(INDEX(Tabel528101222;0;TabKol))));INDEX(Tabel528101222;0;TabKol)))

En ik heb naam TabKol gedefinieerd voor de huidige kolom in de tabel als:
Code:
=KOLOM()-INDEX(KOLOM(Tabel528101222);;1)+1

Edit: als een tabelkolom helemaal geen getallen bevat, gaat het fout. Dit kun je afvangen door een ALS.FOUT om de formule heen te zetten:
Code:
=ALS.FOUT(D$1*SOM(ALS(RIJ(Tabel528101222)>KLEINSTE(ALS(ISGETAL(INDEX(Tabel528101222;0;TabKol));RIJ(Tabel528101222));MIN(4;AANTAL(INDEX(Tabel528101222;0;TabKol))));INDEX(Tabel528101222;0;TabKol)));0)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Deze dan, telt de som van de laatste drie waarden in kolom B:

Code:
=SOM(INDIRECT("B" & GROOTSTE(ALS(B1:B65535<>"";RIJ(B1:B65535);"");3) & ":B" & GROOTSTE(ALS(B1:B65535<>"";RIJ(B1:B65535);"");1)))

Matrix-formule ingeven via ctrl shft enter

Bedankt allemaal, het is gelukt met de matrix formule! van rebmog

Groeten,

Frans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan