• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verkeerde weergave longitudes en latitudes

Status
Niet open voor verdere reacties.

truusdemier

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2016
Hallo,

Ik heb een probleem. Ik krijg een bestand toegestuurd met longitudes en latitudes dat er zo uit kan (en hoort te) zien:
Latitude Longitude
51.309636 3.386431
51.612085 4.819386

Alleen, als ik het open in Excel krijg ik de volgende cijfers: 513.096.36. De persoon die het mij toe stuurt ziet vanuit het csv ziet wel gewoon de juiste cijfers.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Ik heb al geprobeerd om de celnotatie naar tekst te zetten, maar dan vervallen alle punten. Dat is niet handig, want ik kan er geen som op los laten zoals bijv delen door 10000000 omdat de latitude en longitude niet altijd hetzelfde aantal cijfers hebben.
- Ik heb zelf al een code bij de celeigenschappen bedacht, maar dat werkt niet.
- Het omzetten naar sofi- of rekeningnummer werkt ook niet.

Ik wil gewoon graag de weergave zoals het in dat document stond dat naar mij toegezonden werd. Ik weet heel zeker dat die weergave klopt, ik heb het namelijk ook in het kladblok geopend en daar staan de codes goed in.

Ik heb verder heel veel gelezen en gezocht naar oplossingen, en mijn kennis over Excel is inmiddels nog nooit zo groot geweest, maar de oplossing vind ik maar niet. Ik hoop dus dat iemand mij verder kan helpen. In ieder geval bedankt!

Debbie

Lukt het niet door bij celeigenschappen te kiezen voor Aangepast en dan Type #.##0 mee te geven?

Hoi Laura,
Nee, dat werkt helaas niet. Wat er dan komt te staan is het volgende:
515311266.0 in plaats van 51.5311266

Als ik een soortgelijk bestand open, dan komt alle data in kolom A. Als ik dat met Tekst-naar-Kolommen (op tab Gegevens) splits met spatie als scheidingsteken, dan moet ik bij stap 3 kiezen voor geavanceerd en het decimaalteken veranderen in een punt en het scheidingsteken voor duizendtallen in een komma.
En dan gaat het goed. Als ik dat niet doe, dan krijg ik hetzelfde resultaat als beschreven.

Edit: als je het voorgaande doet met "externe gegevens ophalen", dan blijven die definities bewaard en kun je met de optie "Verbindingen" op tab "Gegevens" de gegevens opnieuw in Excel importeren.

Laatst bewerkt:
Bij mij gebeurt er niets? En volgens mij volg ik de stappen wel juist.
Oh, ik zal even kijken na de laatste toevoeging.

Wat ik gewoon niet begrijp is dat ze uit een CSV bestand komen waar die persoon die het stuurt de cijfers wel op de juiste manier ziet en als ik het open staat het anders. Kan dat met andere instellingen te maken hebben?

Pas de extensie ".csv" aan naar ".txt". Het bestand ga je dan openen via de TextImportWizard van Excel. Kies in stap 3 van die Wizard voor het type Text voor die kolom waar de coördinaten in staan. Als je dan op OK druk om de Wizard af te sluiten, heb je wél het juiste format.

Pas de extensie ".csv" aan naar ".txt". Het bestand ga je dan openen via de TextImportWizard van Excel. Kies in stap 3 van die Wizard voor het type Text voor die kolom waar de coördinaten in staan. Als je dan op OK druk om de Wizard af te sluiten, heb je wél het juiste format.

Nee, helaas. Dat werkt ook niet.

Nee, helaas. Dat werkt ook niet.

Lijkt me sterk!
Je moet die extensie in je Verkenner aanpassen. Heb je dat wel gedaan?
Ik ga er overigens wél van uit dat je na het "verklooien" van dat coördinaat, het bestand niet hebt opgeslagen? Want in dat geval kan je het niet meer herstellen.

Ja, het is bijna gelukt! Ik heb het fout gedaan de eerste keer. Maar... het zijn twee kolommen. De eerste kolom staat nu goed, maar de tweede staat nog verkeerd. Kan dit ook in één keer goed? Of moet ik het bestand splitsen en later plakken?

Kan dat met andere instellingen te maken hebben?
Ja, als je de land/regio-instellingen aanpast - optie "Meer instellingen" - naar decimale punt, komma voor duizendtallen, dan gaat het wél in1 keer goed.
Als je dan ook nog het lijstscheidingsteken verandert in een komma, dan heb je de instellingen die je in engelstalige forums vaak tegenkomt.
Landinstellingen.png

Kan dit ook in één keer goed?
Fijn dat het nu wel lukt. En "ja" dit kan in 1x goed. In de Import Wizard kan je in stap 2 een lijn plaatsen om de 2 velden uit elkaar te trekken (hiervoor moet je in tab 1 even wat spelen met die radio buttons). Als je dan in tab 3, kolom 1 én kolom 2 op Text zet, krijg je wél in 1x netjes de juiste waarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan