• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule doorslepen (cellen kopiëren)

• Onderwerp starter Onderwerp starter sph
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sph

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2014
Ik heb een aantal grote / uitgebreide excel bestanden (hoe noem je die dingen normaal?) met formules erin die horizontaal verwijzen.
Het zijn vaak lijsten waar ik mee werk zodoende.
Soms verbeter / corrigeer ik wat aan 1 van de formules, maar in veel gevallen zijn er rond de duizend regels van 1 formule die doorgetrokken is.
Dan verander / corrigeer ik dus regel 1, maar dan moet ik met de muis vaak rond de 1000 regels naar beneden slepen.
Is er een sneltoest o.i.d. waarmee ik in 1 keer alle duizend formules wijzig zonder dat ik zo traag moet doortrekken?

Laatst bewerkt:
Als het een aaneen gesloten bereik is moet het toch lukken met een dubbelklik van de muis?
wel even in de rechter beneden hoek gaan staan.

Laatst bewerkt:
Indien je op regelmatige basis iets aan die formules moet wijzigen, is het misschien verstandiger om met variabelen te werken - dus celverwijzingen.
Dan hoef je enkel één cel te wijzigen om die hele reeks in een klap aangepast te krijgen.
Het biedt ook het voordeel dat je eenvoudig kan testen of een of andere aanpassing beter in uw kraam past. :)

Dat doe ik al.

In b2 zet ik b.v. '=a2*1,5-$g$10'
In b3 zet ik b.v. '=a3*1,5-$g$10'
^^^^
In b12000 zet ik b.v. '=a12000*1,5-$g$10'

Nu wil ik aanpassen naar:
In b2 zet ik b.v. '=als(a2<>"";a2*1,5-$g$10;"")'

Deze wil ik doortrekken tot en met b12000
Als ik dit zou moeten doen moet ik b2 helemaal met de muis doortrekken naar b12000.
Zoals plongske aangeeft lukt mij dit niet met excel 2010 ieg.

Zoals gezegd; doe die aanpassing in B2,
dan ga je met je cursor rechts beneden in B2 staan ----> x
dubbelklikken en al die formules tot b12000 zijn dan aangepast,
op voorwaarde dat er geen lege cellen tussen staan.

Maak gebruik van een tabel dan doet Excel het automatisch.

Een tabel is niet goed geschikt bij mijn excel bestanden.
Dat met in de rechteronderhoek gaan staan werkt idd als de boel al eens doorgevoerd is geweest.

Is er ook een manier om een nieuwe formule die dus alleen nog in regel a1 staat makkelijk door te kopiëren naar b.v. a12000?

Is er ook een manier om een nieuwe formule die dus alleen nog in regel a1 staat makkelijk door te kopiëren naar b.v. a12000?

Persoonlijk zou ik niet mijn sheet vullen met formules die je vervolgens niet gaat inzetten voor berekening. Dit kost allemaal loze ruimte en rekenkracht.
Maar als je het wilt, kan dat uiteraard héél simpel in 4 stapjes...
1) Kopieer cel A1
2) tik in de NameBox (dat is in het lint waar je nu dus cel A1 ziet staan) het celadres A12000
3) druk Shift in (en houdt ingedrukt) en druk op enter
4) je hebt nu een selectie van A1 t/m A12000 waarin je via Ctrl+V in 1x dat hele bereik vol zet met die gekopieerde formule uit cel A1....

Zet de formule in A1:
Ctrl-G -->vul in A12000 -enter
Ctrl - Shift - Pijl omhoog
Ctrl - D

Code:
Een tabel is niet goed geschikt bij mijn excel bestanden.

dat vind ik een bijzondere opmerking.

net als VenA ben ik van mening dat dit zeer goed werkt.

Met behulp van (F3) Name Manager (ned benaming weet ik niet precies) kun je een formule eenvoudig omzetten naar een naam.
Hier door hoef je maar 1 keer de formule te veranderen en de rest gaat automatisch.

Zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik kende de tabel functie op een andere manier, gekoppeld aan grafieken, maar niet zo.
Misschien kan ik het toepassen, maar dan moet ik nog een beetje experimenteren met wat wel en niet kan.
Maak ook veel gebruik van matrix formules en daarmee heb ik niet zoveel aan de tabel functie.
I.e.g. bedankt voor de tips. Opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan