8tb partities wel herkend via USB, niet intern via SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.

skies

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Vermoedelijk is het een moederbord probleem, alleen zag ik dit niet aankomen.

Ik heb 2x een externe WD Red 8tb schijf voor dubbele backup aangeschaft.
Deze heb ik in Verbatim USB 3.0 behuizing geplaatst (de oude 2tb en 3tb schijven vervangen).
Omdat mijn (Asrock) X58 (Deluxe3) moederbord geen 3tb+ schijven ondersteund is de 8tb onderverdeeld in vier partities.
Hierbij was op zich al merkwaardig dat schijfbeheer het meteen zag als losse schijven en niet als partities van één schijf.

Ik heb ook via USB een derde kopie gemaakt van alle bestanden, om die schijf intern te gaan gebruiken.
Tot mijn grote verbazing wordt dan echter maar één partitie herkend.
Ik kan in schijfbeheer (windows 7 64bit) ook niets doen, de schijfruimte word simpelweg niet gezien.

Ik denk dus dat dit aan het moederbord ligt, alleen snap ik niet waarom het via USB 3 dan wel werkt...
Ligt dit aan de controller van de USB schijfbehuizing?
Ik heb al de 3tb+ unlocker van AsRock geprobeerd, maar dit maakt geen verschil.

Hoe zijn die schijven dan gepartitioneerd? MBR of GPT?
Eerste zou helemaal niet kunnen, krijg je een schijf van 2TB max.

Als de bios geen grotere schijven aan zou kunnen dan 3TB dan maken die partities echt niets uit.......

De situatie is niet helemaal duidelijk. Je hebt een schijf met usb3 eerst verdeeld in 4 partities en toen je die schijf vervolgens direct aansloot via sata was er maar 1 partitie ? Ook is er geen andere schijfruimte te zien behalve die ene partitie?

Het is niet per se het moederbord. Mogelijk heeft de USB controller 4 primaire schijven aangemaakt en geen extended schijf?

wat zegt diskpart ervan?

-> command prompt
-> diskpart
-> list disk
-> select disk x (disk met problemen)
-> list par

Op een GPT schijf kun je geen extended partitie maken, hoeft ook niet want je kunt er 128 primaire opzetten......

Hoe zijn die schijven dan gepartitioneerd? MBR of GPT?
Ik heb zowel MBR als GPT geprobeerd maar het resultaat was hetzelfde, behalve dan dat bij de MBR schijf Windows zei dat hij geformatteerd moest worden (en dus maar 1 partitie van 2tb).

Je hebt een schijf met usb3 eerst verdeeld in 4 partities en toen je die schijf vervolgens direct aansloot via sata was er maar 1 partitie ? Ook is er geen andere schijfruimte te zien behalve die ene partitie?
Correct.

Ik zal het nu via Diskpart checken maar dan moet ik eerst de schijf er weer in stoppen. Tot zo..

@Andre: Ja had ik al geprobeerd maar maakte geen verschil dus maar weer gedeïnstalleerd.

Bij List Par via Diskpart krijg ik ook maar 1 partitie te zien bij de MBR schijf. De kleinste partitie ook nog, van 1308 GB. (de andere partities zijn groter dan bij een 2tb schijf omdat die eigenlijk 1,81 tb is vandaar dat één partitie 1308 GB is.)

Mini Tool weet ook niet zo goed wat hij ermee aan moet.. Used -12%?.. De balk loopt ook in de min :p
En 'used data' is: -1.81229e+11B
Zie bijlage.

Ik denk dat ik hem maar weer eens aan de USB hang, kijken of het dan wel weer normaal is.
Dit is dus de MBR schijf.

minitool.jpg

Laatst bewerkt:
Er moet sowieso eerst een GPT schijf van worden gemaakt.

Weet niet in hoeverre een NAS schijf, wat het is, problemen kan geven in windows.
Nas schijven draaien meestal in een Linux omgeving.

Laatst bewerkt:
Mini Tool weet ook niet zo goed wat hij ermee aan moet.. Used -12%?.. De balk loopt ook in de min :p
En 'used data' is: -1.81229e+11B
Zie bijlage.

Ik denk dat ik hem maar weer eens aan de USB hang, kijken of het dan wel weer normaal is.
Dit is dus de MBR schijf.
En met GPT onder GParted?

Minitool ziet dit bij de GPT schijf via SATA:
Weer used -12% maar nu nog een partite van 128MB??..
minitool-2.jpg

Maar windows ziet gewoon een enkele partitie van 1,99 tb, ook in schijfbeheer.

Zo ziet een 8tb schijf eruit via USB in schijfbeheer (zowel GPT als MBR), en ook in minitool is het dan normaal:
8tb-partities.png

Dat heb ik nu geprobeerd, maar het opstarten strandt bij een melding "No Warranty" etc. en dan kan ik een beetje tekst gaan typen maar er gebeurd verder nix meer.

Ik heb wel nog een oude PC met Linux (Ubuntu) erop maar daar kan ik de schijf niet intern plaatsen (oud systeem) en via USB in Linux wordt hij ook gewoon herkend als vier schijven.

Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik nog een 8tb kan retourneren...

Thanks voor de tips allen :)

Laatst bewerkt:
Nee een korte disclaimer van Linux (eindigt hiermee):

Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extend permitted by applicable law.

_

Als ik het zo lees heb je de schijf in 4 partities verdeeld maar hoe en waarmee blijft voor mij onduidelijk en Minitool staat de schijf als MBR, kan wel maar dan zou er maar 1 partitie op staan.
Schijfbeheer ziet dat ding als een MBR schijf met een partitie van 2TB.

Waar je steeds die 4 partities vandaan haalt is mij ook een raadsel.

Had je daar al eens met die minitool alle partities eraf gegooit, er een GPT schijf van gemaakt en dan ingedeeld?

En die gparted was vrougah handig en ook nu nog in Linux maar voor windows zijn er zat gratis partities managers die het makkelijk aan kunnen.

Hoe het via de USB wordt gezien bevreemd mij maar kan geen kwaad als het werkt.

Laatst bewerkt:
De manier waarop ik te werk ben gegaan:

Verbatim USB 3.0 schijfbehuizing (+/- 2012) openen en HDD vervangen met de nieuwe 8tb schijf.
Schijf aangesloten op USB 3.0 aansluiting.
Schijfbeheer geopend.
Zonder verder iets te doen werden vier schijven herkend en schijfbeheer vroeg om deze te initialiseren.
Dit resulteerde dus zonder dat ik er iets aan kon doen in 4 partities zoals in het eerdere screenshot.

Ik begin echt te geloven dat de firmware van de Verbatim behuizing er iets mee te maken heeft (kan dat überhaupt?), ik heb alleen geen andere behuizing om het te testen.

Ik kan de schijf niet her-formatteren aangezien niet alle schijfruimte gezien wordt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan