• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijken en toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.
in je bijlage zitten maar twee regels met gegevens.
Als ik die plak vanaf regel 87 op te Tweede tabblad, krijg ik deze bijlage en GEEN meldingen of zo.

Hoe is jouw werkwijze?

Bijlagen

Hoi Haije,

Iedere keer wordt "hetzelfde" bestand gegenereerd met daarin de periodieke aanvulling extra regels (bijv. week 1, rij 7-15, dan bij export week 2 rij 7-30 (waarbij de aanvulling 16-30 is; in het bestand beginnen de keywords op rij 7 namelijk).
Ik kopieer via het 'grijze driehoekje' boven cel 1 en links naast A, dan plak ik deze (waarden) op in Blad 1.

Heb je wat aan deze info?
Of is de werkwijze anders die ik zou moeten volgen? Zo ja, hoe dan?

Grt, wtr

Dan zou je alleen de info vanaf rij 7 moeten plakken in het tweede blad "TEST-rankings", vanaf regel 7
Als je daarna Blad1 selecteert wordt er automatisch berekend.

Mag/kan ik nog om twee gunsten vragen:
- is het mogelijk om de labels tussen kolom A en B zetten (naast de slicer die er nu al staat); dat op Blad 1 ook alfabetisch gesorteerd kan worden op deze labels.
- de 'not in top 50' wordt getoond als waarde 0. Kan dit aangepast worden dat op Blad 1 staat 'not in top 50'

Op een of andere manier werkt de cond.formatting niet meer wanneer de nieuwe waardes erin geplakt worden. Kan dit kloppen?

wtr,

zie bijlage.

in een draaitabel kunnen alleen waarden zichtbaar gemaakt worden, daarom wordt 'not in top 50' weergegeven als 0.
Volgens mij is ook het VO-probleem opgelost

Bijlagen

Super! Dank je wel!!!

VO werkt prima!
Kan het kloppen dat er alleen in kolom A gesorteerd kan worden van A-Z. En niet in kolom B?
Dan laatste zou ook wel handig zijn...

Wat vreemd is, is heb ik een export in kolom AE op werkblad 'TEST-rankings' datum 19-4-2016 (19 april 2016) staan en deze wordt als laatste kolom G getoond op het eerste werkblad. (kolom C is 26/4, kolom D 3/5 etc, dan zou ik verwachten dat 19-4 voor kolom C zou komen te staan).

wtr,

kolom B wordt gesorteerd binnen kolom A. Als je dat andersom wilt, dan dien je dat via de lijst met draaitabelvelden te regelen.
Als je in de draaitabel klikt, wordt dan de lijst met draaitabelvelden zichtbaar?
Zo ja, dan kun je in het vak Rijlabels "Keyword" en "Labels" verslepen

m.b.t. de volgorde van de datums:
selecteer C3
klik met rechts en kies voor sorteren
kies voor sorteren van oud naar nieuw

Kijk ook eens hier: http://www.gratiscursus.be/Excel_2010/index.html, les 54 en verder voor meer over draaitabellen

Super. Dank voor de tip/link.
Nog even één vraagje omtrent de datums (dat 19-4 in de laatste kolom staat, na datums in mei) in de kolommen. Weet je zo hoe dit kan?

Op een of andere manier gaat de datumsortering nog niet helemaal goed (zie screenshot).
Enig idee welke settings anders moeten/kunnen staan?

Bijlagen

• Excel-Datums.jpg
    Excel-Datums.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 40
wtr,

met een screenshot kun je wel iets laten zien, maar ik kan niet op basis daarvan aangeven wat er fout gaat, dus svp het bestand plaatsen.
TIP: mocht het bestand te groot zijn, sla het dan eens op als .xlsb.

selecteer cel C4 rechtsklik en kies voor Sorteren > van oud naar nieuw

in de bijlage heb ik dat ook in de macro opgenomen, daardoor wordt dat automatisch uitgevoerd als je het betreffende tabblad opent

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Haije,

Thx. That does the trick!

Nog even ander vraagje: die conditional formatting dat de check gelegd wordt met de voorgaande waarde van de vorige cel/'week'... is het mogelijk dat deze in te stellen is als bijvoorbeeld:
C5 heeft waarde '3', D5 heeft waarde '5'; dat deze dan rood kleurt, groen bij een lagere waarde ("1 is beter dan 100") en waarde 0 geel

(en dan in principe doorlopend in de kolommen/rijen, omdat het bestand ook steeds uitgebreider wordt in kolommen en in rijen); C4-C9999/C4-ZZ4 t/m 'ZZ4-C9999' ;)

dit moet je nader uitleggen, want ik begrijp niet wat je bedoelt....

De rode/groene cellen kleuren niet automatisch op na de eerste 3-4 rijen. Is het mogelijk dit aan te passen nadat cel C, D, E etc zijn ingevuld, dat de check ligt op de voorgaande cel en niet de vergelijking met cel C (zoals nu het geval).

je kunt eenvoudig het gebied waar de VO voor geldt aanpassen in de voorwaardelijke opmaak

je kunt eenvoudig het gebied waar de VO voor geldt aanpassen in de voorwaardelijke opmaak

Hi Haije,

Ja klopt, alleen wordt nu gecheckt op een harde "begincel" en is dit niet dynamisch.

Wat ik graag zou willen, is dat:
kolom D waarde vergelijkt met kolom C
kolom E waarde vergelijkt met kolom D
kolom F waarde vergelijkt met kolom E
kolom G waarde vergelijkt met kolom F, etc

(en aangezien de datumreeks, met daarbij ook de kolommen, steeds groter worden, dient dit bereik ook dynamisch/uitgebreid te worden per wekelijkse export)

Is dit mogelijk om ook op te nemen in de macro? Of is dit handmatig werk via de VO? En in het laatste geval, hoe kan ik dit het snelst en effectiefst mogelijk realiseren?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan