• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp nodig met ALS/DAN Functie i.c.m. VERTICAAL ZOEKEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorrinbruil

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2016
Goedemorgen!
Ik heb een lastige vraag over een formule in Excel. Ik wil op basis van een vooraf gegenereerde lijst met regio's (die ik in excel plak), automatisch de daaronder vallende gemeenten daaruit kunnen halen. In het bijgevoegde excel-bestand is te zien dat de naam van de gemeente in kolom B staat en de bijbehorende regio in kolom A.

De formule zou zo moeten werken: Als A3 voorkomt in kolom C, dan B3 tonen in D3. Als A3 niet voorkomt in kolom C, dan D3 leeglaten.
Ik heb hiervoor de volgende formules bedacht, helaas werken deze niet (goed):

=ALS(B3=(VERT.ZOEKEN(B3;$C$3:$C$1000;1;ONWAAR);C3;" ")

en

=VERT.ZOEKEN($C$3:$C$1000;$A$3:$B$1000;2;ONWAAR)

Weten jullie een formule om dit te laten werken?
Alvast bedankt!!

Groeten JorrinBekijk bijlage Targeting NL - Nieuw.xlsx

Laatst bewerkt:
Zoals ik het begrijp:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($C$3:$C$1000;$A$3:$B$1000;2;ONWAAR);"")

Zoals ik het begrijp:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($C$3:$C$1000;$A$3:$B$1000;2;ONWAAR);"")

Hallo Cobbe,

Bedankt voor je reactie! De formule is nog niet helemaal goed. Met jouw formule wordt enkel de eerste overeenkomst getoond (dit gebeurt ook met mijn 2e formule).

In het excel bestand staat Ameland bijvoorbeeld onder "Plak hier". Als dit het geval is zou deze uiteindelijk alle gemeentes met regio Ameland moeten kopieren naar kolom D. Weet je hier toevallig een oplossing voor?

Groeten Jorrin

Is een filter niet veel handiger dan een formuleoplossing?

Bekijk bijlage 273143

Beste Alex,

Ik wil uiteindelijk een lijst met regio's plakken in kolom C. Zodat ik niet iedere keer deze lijst hoef door te lezen en met de hand de filters aan en uit te zetten. Als er manier is om de filters aan te zetten als de regio voorkomt in kolom C zou dit kunnen werken. Weet jij hier iets voor?

Groetn Jorrin

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb uiteindelijk de volgende formule gebruikt die voor mij werkte: =ALS.FOUT(ALS(VERT.ZOEKEN(A3;C:C;1;ONWAAR)=A3;B3;"");"")

Met die formule ga je toch nooit meer dan een resultaat krijgen.
Uw vraag maakte toch echt gewag van alle gemeentes die horen bij een regio.

Kolom A en kolom B hebben totaal niets met elkaar te maken. Dus geeft geen enkele zoekopdracht een relevant antwoord.

Een Regio is een binnen een bedrijf zelf gedefinieerd gebied. De regio Tiel bestaat niet. Wel bestaat de Regio Rivierenland waarbinnen alle plaatsen van de gemeente Tiel vallen. Maar dit is een afspraak tussen de onderlinge gemeenten.

Dus hoe jouw formule ook maar enig gewenst resultaat kan opleveren is mij een raadsel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan