• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verwijzingen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vrensen

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2016
Al veel over bekend maar toch een vraag die niet zo moeilijk kan zijn. Helaas ik kom er niet uit.

Ik wil in een cel (bestand 1) verwijzen naar de inhoud van een cel (bestand 2). Echter deze verwijzing moet een berekening bevatten waar onder andere het weeknummer in staat. De verwijzing hangt dus af van de het week nummer!

bv in bestand 2 staan de gegevens van week 1 ,2 ,3, enz. (per week zijn er meerdere gegevens)
In bestand 1 staat aangegeven voor welke week een overzicht moet worden gemaakt. Aan de hand van dit gegeven moet de cel in bestand 1 verwijzen naar een cel in bestand 2.

(Ik heb een oplossing via verschuiven maar daarbij moeten alle bestanden geopend worden voordat de verschuiving werkt)

Bekijk de functie INDIRECT eens.

Bijvoorbeeld:
Code:
=INDIRECT("[hierjebestandsnaam]Blad1!"&10*A1)

Zonder een voorbeeldje kan ik geen specifieker antwoord geven.

PS bij verwijzingen naar andere bestanden moeten deze altijd open staan...

Laatst bewerkt:
Een alternatief is om met VBA de formule aan te passen.
Bijvoorbeeld het weeknummer in B1, de formule (een VLOOKUP) in B2 en bestand Test01 met bladen Week1 en Week2:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Intersect(Range("B1"), Target) Is Nothing Then Exit Sub

Range("B2").Formula = "=VLOOKUP(A2,'[I]Bestandspad[/I][Test01.xlsx]Week" & [B1] & "'!$A$1:$B$5,2,0)"

End Sub

Waarom maak je dat overzicht niet met het bestand dat de gegevens bevat ?

Dank voor jullie berichten. Allereerst zijn er meerdere mensen die mij hun eigen bestand (in vast format) aanleveren. Zij kunnen hun eigen bestand zelf gebruiken alle informatie uit deze bestanden wordt afhankelijk van de week samengevoegd op een centraal bestand.

Verder werkt de verwijzing via =INDIRECT() beter dan via =VERSCHUIVEN. Minder complex, makkelijk te volgen en te berekenen. Die ga ik dan ook gebruiken.

Het probleem dat ik daarbij alle bestanden moet openen is daarmee niet verholpen. Om een of andere reden wil hij bij een directe celverwijzing gewoon de gegevens uit een bestand halen wat NIET is geopend maar zodra in deze celverwijzing een berekening zit (via =INDIRECT) dan moet het bestand geopend zijn. RARA!!!Bekijk bijlage Planning 3 VMBO-B.zip

Ik heb voor de liefhebbers een zip bestand toegevoegd met een deel van de bestanden.

alvast bedankt

Jammer dat ik nog geen oplossing heb. Hopelijk wil nog iemand naar het zip-bestand kijken en aan mij aangeven wat er fout gaat. Ik kan me niet voorstellen dat ik bij een verwijzing alle bestanden moet openen om de planner te laten werken.

Succes allemaal!

De functie INDIRECT heeft inderdaad een geopend bestand nodig om te kunnen functioneren. Helaas, het is niet anders.

De functie INDIRECT heeft inderdaad een geopend bestand nodig om te kunnen functioneren. Helaas, het is niet anders.
Dank voor het antwoord. Volgens mij is dat bij verschuiven ook zo. Is er wel een andere functie waarbij dat niet hoeft? Of is er een manier om bij het openen van de planner de andere bestanden meteen mee te openen? (Behalve allemaal selecteren en op opnenen klikken)
Heel lang geleden heb ik wel een batchbestand gemaakt. Maar weet nu niet meer hoe dst gaay.

Eenmalig alle bestanden openen in gewenste volgorde.
Opslaan als .xlsw extensie en sluiten.
De .xlsw daarna openen.

Eenmalig alle bestanden openen in gewenste volgorde.
Opslaan als .xlsw extensie en sluiten.
De .xlsw daarna openen.

Dank voor het snelle antwoord. Helaas snap ik niet wat je bedoelt.
- in excel 2016 kan ik niet opslaan als .xlsw
- moet ik als het al kan alle bestanden in die map op dezelfde manier opslaan.

Waarschijnlijk in Menu Beeld "Werkruimte opslaan".

Misschien is het handig dat alle bestanden in dezelfde map staan.

Waarschijnlijk in Menu Beeld "Werkruimte opslaan".

Misschien is het handig dat alle bestanden in dezelfde map staan.

Helaas ik werk met versie 2016 en juist daarin is deze optie verwijderd. Zou een goede oplossing zijn geweest die ik nog niet kende. Alvast bedankt

Ik probeer het nu met een batchfile maar dat is me nog nooit gelukt. Hoe open je een excel bestand in een batchfile?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan