Automatisch selecteren van teksten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leeuwarden78

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2015
Beste mede-forummers,

Voor ons bedrijf ben ik bezig om een standaard document te maken. Het document (Word365) bestaat uit een standaard inleiding die altijd hetzelfde is. Dit wordt gevolgd door een keuze uit 4 verschillende teksten. Hiervan moet de gebruiker dan één tekst invoegen.

Het liefste zou ik een soort pop-up menu hebben waar de gebruiker moet aanvinken voor welke optie de offerte moet worden gemaakt.

Is dit mogelijk en zo ja, hoe?

Groet,

Reimer

Bekijk bijlage bestand.docx

Dat zijn toch geen 4 verschillende teksten? Ik zie één keuzelijst met 4 opties (week, maand etc) waar 4 verschillende prijzen bij horen. Die kun je in een tabel makkelijk laten invullen en doorrekenen. De prijzen zijn dan ook heel simpel aan te passen. Of heb je zoiets al geprobeerd en zit er meer (tekst) achter je vraag?

Dat zijn toch geen 4 verschillende teksten? Ik zie één keuzelijst met 4 opties (week, maand etc) waar 4 verschillende prijzen bij horen. Die kun je in een tabel makkelijk laten invullen en doorrekenen. De prijzen zijn dan ook heel simpel aan te passen. Of heb je zoiets al geprobeerd en zit er meer (tekst) achter je vraag?

Je hebt gelijk, het voorbeeld is niet helemaal goed gekozen. Maar het gaat in de praktijk wel daadwerkelijk om 4 verschillende teksten!

Ik heb je voorbeeldje dus alvast verbouwd, zodat je kunt zien wat er mogelijk is. Overigens kan deze techniek ook met teksten werken, dus wellicht heb je er wat aan. Maar een tip voor je: als je een voorbeeldje bij een vraag zet, zorg er dan voor dat er relevante gegevens in staan. Dan krijg je betere antwoorden. Wel even de extensie van de bijlage terugzetten naar .docm, anders doet de macro het niet :).

Bijlagen

fout.PNG
Ik heb je voorbeeldje dus alvast verbouwd, zodat je kunt zien wat er mogelijk is. Overigens kan deze techniek ook met teksten werken, dus wellicht heb je er wat aan. Maar een tip voor je: als je een voorbeeldje bij een vraag zet, zorg er dan voor dat er relevante gegevens in staan. Dan krijg je betere antwoorden. Wel even de extensie van de bijlage terugzetten naar .docm, anders doet de macro het niet :).

Heel erg bedankt en je hebt gelijk ik zal er volgende keer op letten. Nog een klein vraagje: ik krijg de volgde foutmelding. Waarschijnlijk iets met instelling, maar ik weet niet waar?

Wil je stoppen met continue quooten? Nergens voor nodig, want mijn berichtjes staan er (bijzonder goed en beter leesbaar ook nog eens) gewoon boven... Je hebt je macro beveiliging te hoog staan. Die kun je aanpassen in <Opties>, <Vertrouwenscentrum>, knop <Instellingen voor het vertrouwenscentrum>. Dan <Instellingen voor macro's> de 4e optie kiezen en <Toegang tot het objectmodel vna het VBA project vertrouwen> aanvinken.

Dan moet het zo beter gaan!

zou je mij nog een beetje verder kunnen helpen? Ik heb nu het bestand gedownload en geopend met word2016. Ik kan dan nog niet zien hoe het veranderd is. Dit heeft vast te maken met het omzetten van txt naar docm? Hoe doe ik dat dan?

Ga in Verkenner naar de plek waar je het bestand van OctaFish hebt opgeslagen, klik er één keer op, en druk dan op F2. Wijzig .txt dan in .docm

Dank je, done!

Ik zie alleen nog niet echt hoe ik nu kan wisselen tussen de teksten? Hoe kan ik dat nu doen dan?

Als je een keuze hebt gemaakt, moet je elders in het document klikken. Er is helaas geen Click event voor ContentControls, maar alleen een Exit. En die wordt dus pas getriggerd als de control niet meer de focus heeft. Dus als de cursor ergens anders staat.

Je hebt blijkbaar nog niet op "Week" geklikt :).

E'en opmerking nog, want anders krijg je een foutmelding: De macro gaat er vanuit dat je 3 AutoTekst blokken hebt die resp. "Tekst 1", "Tekst 3" en "Tekst 3" heten. Bij de optie Jaar uit de keuzelijst krijg je vaste tekst. Eventueel kun je voor de overige opties ook even met vaste tekst oefenen als je geen autotekst nog hebt gemaakt. In dat geval kun je een willekeurige optie aanklikken, en gaat Word vanzelf naar de 'foute' plek in de code. En daar kun je dan wat tekst neerzetten zoals bij Jaar.

Nog een opmerking: De sjabloon heb je natuurlijk ook niet, dus daar moet je even een eigen sjabloon voor invullen. Dat is de regel met Set aDot = etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan