Bestaande website bewerken met wordpress

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Office versie
WordPerfect Office 2021
Als totale leek op dit gebied zal ik e.e.a. moeten leren.
We hebben een eenvoudige bestaande site, gemaakt met wordpress. Ik heb de site gedownload en het is me gelukt hem te laten draaien in/onder xampp.
Heeft veel tijd gekost en nog meer geklungel. Maar ik kon steeds opnieuw beginnen zonder probleem.

Nu wil ik de zaak aanpassen. Bij de maker kan ik niet meer terecht.
Nu heb ik een paar vragen:
Waar kan ik info vandaan halen hoe ik op een bestaande site (of op die onder xampp) met wordpress aan de slag kan gaan.
Ik heb geen idee wat de naam van de database is en dat is nog maar het eerste wat ik niet weet.

Verder zou ik willen weten hoe de site / webspace, of hoe noem je het, er uit ziet (welke mappen en files er op staan) als je hem de eerste keer aangeleverd krijgt door de webhoster.
Dit voor het geval ik met een lege site wil beginnen.

Is er verder Nederlandse tekst waar uitgelegd wordt wat een website nodig heeft om te werken. Niet te diepgaand, net genoeg om een beetje te begrijpen wat je waarom waarheen moet uploaden om een site te laten werken.

De kenner zal aan de vragen wel merken dat ik er nog niets van weet. Klungelen levert wel eens resultaat op, maar ik wil toch eerst wat meer structuur in mijn kennis brengen.
Anders is de kans aannemelijk dat de bestaande site er uit vliegt en ik niet weet wat ik gedaan heb en al helemaal niet weet wat ik moet doen om het te herstellen.

Alvast bedankt.

Kos

Laatst bewerkt:
Wordpress handleiding: http://www.wpsitemaken.nl/wordpress-handleiding-voor-beginners of deze http://wpsitebouw.nl/
Er is genoeg te vinden over Wordpress, het is een van de beste tools om een mooie website te maken.

Ik begrijp dat iemand anders de website heeft gemaakt? En die persoon kan je niet meer benaderen? Wat is het adres van de website?
Bij welke hosting zit je website?
Of draaide hij vanaf thuis de website?
Zit je bij een hosting, hoef je in feite de website niet te downloaden, maar kan je via de inloggegevens van het Dashboard zoals dat heet je website veranderen. Via DirectAdmin kan je de files bekijken. Omdat je een leek bent, zou ik dan zelf even de Direct Admin laten zitten ;)

Indien je met een lege site wilt beginnen, dus helemaal opnieuw, zoek een (goede) hosting uit, neem een domeinnaam en zet daar Wordpress op.
Zoek een mooi theme uit (er zijn er gratis maar ook die je kan kopen) en maak je website.

Laatst bewerkt:
@femke98
Bedankt voor de links. Ik heb ze even vluchtig doorgekeken. Lijkt me waardevolle info, heb ze nog niet echt gelezen. Ik had ze nog niet gevonden. Wat ik vond was meestal Engels. Dat leest niet zo gemakkelijk als Nederlands.

Diegene die de site gemaakt heeft heeft dat als vriendendienst gedaan voor Wiel.
Wiel is gestorven en de maker vraagt nu absurde bedragen om dingen te veranderen. Alsof hij de gemiste inkomsten voor het maken nu alsnog wil innen. Wiel had heb zo te zeggen de oren gewassen.
Daarnaast is ze nu verhuisd en wil de site in eerste instantie zeker op die twee punten aanpassen.

De hoster is Flexwebhosting.nl of pcextreme.nl. Het werd/wordt dus niet van thuis uit gedraaid.
de site: http://www.langting.nl

Dat downloaden was bedoel om zonder risico wat te klungelen zonder kans op definitieve schade.

Alvast bedankt voor de hulp zover.

De site bekeken en zie niet dat deze in Wordpress is gemaakt. Als je Firefox gebruikt als browser dan ga je naar extra->webontwikkelaar->paginabron
Het is gemaakt met iWeb 3.0.4. IWeb was een wysiwyg computerprogramma voor Apple-computers met Mac OS X. Met iWeb konden gebruikers snel en gemakkelijk een website maken.
IWeb was niet los verkrijgbaar en was alleen in iLife terug te vinden. IWeb heeft net als iDvd sinds iLife '09 geen veranderingen meer gekregen. Sinds 20123 is iWeb niet meer verkrijgbaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/IWeb

snapshot11.png

Eigenlijk zou ik die maker aanspreken. Waarom het zo moet en wat zijn reden daarvoor is. En wat is duur eigenlijk? Wat zijn absurde bedragen?

Mocht je er niet uitkomen, dan kan je besluiten om zelf aan de gang te gaan.
Wat ik zou doen is het volgende:
Neem de teksten en plaatjes over en maak een nieuwe website in Wordpress.
Je hebt de site al gedownload en het is je gelukt hem te laten draaien in/onder xampp. Dus tekst en plaatjes heb je dus.

De hosting waar je het over hebt, daar staat de website nou?
Daar heb je ook de domeinnaam?
Zet op die domeinnaam dan WP en ga aan de gang. Zoek een mooi theme.
Maar dan moet je wel de inlogcodes hebben ;)

En anders kan je wat je wilt veranderen op de site, dat dus doen aangezien je de files hebt.
En na de veranderingen upload je de files weer terug. Of is dat niet mogelijk?

Oh en als je gewoon had gezocht op Handleiding Wordpress, kwam je gelijk deze links tegen. ;)

Laatst bewerkt:
Nou Femke, ik weet al heel wat meer.

Hoe ik er bij kom dat het met wordpress gedaan is weet ik niet meer. Heeft men me verteld?
Dan is dat waarschijnlijk ook de reden waarom ik met xampp de site wel kon laten draaien maar met wordpress er niets mee kon aanvangen.

Als het virtueel lukt, dan durf ik ook direct aan de website te klungelen.
Inloggegevens en alles heb ik van de eigenaresse gekregen.

Absurd duur: 1000€
Misschien zal hij weer van voor af aan moeten beginnen omdat iWeb er niet meer is?
Je links zal ik waarschijnlijk al eens voorbij zien komen, ik heb namelijk al veel voorbij zien komen, maar kon er niets mee omdat de site dus met iWeb gemaakt is.

Wat moet ik nu van de site afhalen en wat moet ik dus laten staan als ik van scratch wil beginnen?

Volgens mij ziet de structuur er zo uit:
Code:
f:\www\langting.nl\                                                                                 0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\                                                                          0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\                                                                      315                 	1
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\                                                             323874              	27
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\tijdelijke_pagina_files\                                     346276              	5
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\scripts\                                                     185777              	2
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\scripts\widgets\                                             0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\scripts\widgets\sharedresources\                             47040               	3
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\scripts\widgets\navbar\                                      5986                	1
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\scripts\widgets\googlemap\                                   175808              	5
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\media\                                                       258                 	2
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\kosten_&_vergoeding_files\                                   235273              	10
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\introductie_yin-yang_files\                                  77673               	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\introductie_vijf_elementen_files\                            87802               	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\introductie_qi_files\                                        126981              	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\introductie_meridianen_files\                                270350              	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\introductie_files\                                           149057              	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\introductie_2_files\                                         173385              	12
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\introductie-5_files\                                         112522              	7
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\introductie-1_files\                                         112522              	7
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\indicaties_vrouwen_files\                                    131884              	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\indicaties_kinderen_files\                                   69057               	10
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\indicaties_files\                                            75935               	12
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\indicaties_2_files\                                          63516               	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\home_files\                                                  332897              	13
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\home-2_files\                                                112360              	7
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\home-1_files\                                                112298              	7
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\contact_files\                                               75507               	9
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\behandelmethode_voedingsadvies_files\                        170467              	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\behandelmethode_moxa_files\                                  120297              	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\behandelmethode_files\                                       313184              	13
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\behandelmethode_bioresonantietherapie_files\                 219042              	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\behandelmethode_acupunctuur_files\                           142485              	11
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\behandelmethode_2_files\                                     157764              	14
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\                                                0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-652255164-3607884050-882417789-1000\   0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-541370245-2207273085-2167886705-1000\  0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-518784709-259762078-2670890531-1006\   0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-518784709-259762078-2670890531-1001\   129                 	1
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-4143532698-3506499290-3635812587-1001\ 0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-3973595980-1585156745-2281397641-1001\ 0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-3498337691-2931431463-1339274897-1005\ 0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-3248187607-3720837881-1739750688-1000\ 0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-2991211204-3998803067-4294236336-1000\ 0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-2975475402-801810344-2767113653-1002\  0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-2698916141-319603006-3560730069-1001\  0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-189282183-1172084939-1635272435-1000\  0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-1358545602-399045437-1162760767-1000\  0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-21-1295962386-1840404470-2799943555-1000\ 0                   	0
f:\www\langting.nl\htdocs\www\langting\$recycle.bin\s-1-5-18\                                       0                   	0
[B]f:\www\langting.nl\.vhost\stats\webaliser\[/B]
Files: 289
Bytes: 4527721

De laatste, vette regel heb ik er handmatig bijgezet, lukte waarschijnlijk niet automatisch omdat het met een punt begint.

Wederom bedankt voor de hulp.

Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar een website gemaakt voor een stichting die iets had gemaakt bij Mijndomein.nl
Het zag er niet uit, maar dat wist men wel. Ik kon er weinig mee aanvangen.
Ze hadden geen kopie van tekst en plaatjes bewaard, dus dat was ook al zoiets.

Ik heb toen (ja, dat was wel een klus!) alles gekopieerd van de website, dus de teksten en plaatjes. Daarna ben ik helemaal overnieuw begonnen in Wordpress.
Ik wist zo ongeveer welke kleuren zij wilde op hun website, daar een theme bij gezocht en ben toen alles over gaan zetten.
Dus handmatig alles overnieuw gemaakt.
Dit heb ik gedaan omdat het een stichting is naar mijn hart. ;) Ik onderhoud deze website gratis (als vrijwilliger zullen we maar zeggen)

Bij een ander iemand precies hetzelfde gedaan. Ook die zat bij Mijn domein.nl
Precies hetzelfde verhaal en nu hebben ze dus allebei een mooie website waar zij gelukkig mee zijn.
Hier heb ik wel een factuur voor gestuurd en ik onderhoud deze website tegen een gering maandbedrag.

Ik weet niet waar de € 1000,= op gebaseerd zijn, is dat om dingen te veranderen? Of om een hele nieuwe website te maken?

Zorg dus dat je alle 17 pagina's aan tekst krijgt. En anders selecteer je ze van de website zelf; zo groot is het allemaal niet.
Daarbij de plaatjes die je download en klaar ben je. In principe is dat zo gebeurd ;)

Zorg er wel voor dat je de domeinnaam behoudt. Let erop dat die persoon niet deze naam zelf wilt houden en er dan geld voor gaat vragen.
Je kan bij diezelfde hosting blijven, zet op die domeinnaam Wordpress en ga aan de gang.

Hou de linken dezelfde naam aan, zodat de verwijzing blijft. En anders moet je even een redirect aanmaken als de link van een pagina anders wordt.

Ik wil je er wel bij helpen, maar niet gratis ;)
Kijk anders even op mijn website in de handtekening en dan in het menu Wordpress websites.

Het moer er toch van komen dat ik eens een website maak. Gewoon om het eens gedaan te hebben.
Programmeren lukt wel, vroeger veel gedaan, al moet ik wel de syntax van e.e.a. opzoeken en leren.

Het geld is gebaseerd op adres veranderen en tekst en plaatjes aanpassen op de openingspagina.
Als het mij lukt kan de eigenaresse het met mijn hulp leren om daarna een beetje onderhoud zelf te doen.
De domeinnaam en hoster blijven hetzelfde.

Mag ik alles van de site wissen en dan wordpress er op zetten en opnieuw beginnen of moet ik er wat op laten staan?

Bedankt voor het aanbod van =betaalde= hulp. In geval van totaal vastlopen zal ik een beroep op je doen.

Kos

Ik denk dat je even twee dingen moet scheiden: het aanpassen van de huidige website en het optuigen van een nieuwe.

Het aanpassen van de homepagina en de contactgegevens is een eenvoudige klus, dit kan je zelf aanpassen in de brondocumenten die je hebt (ik betwijfel of de huidige site met een database werkt), en opnieuw uploaden. Iemand die hier 1000 euro voor vraagt wil eigenlijk zeggen 'ik heb geen zin in deze klus'.

Daarna kan je er voor kiezen om de hele site over te zetten naar Wordpress. Dit kan je in je eigen tempo doen op XAMP/WAMP, maar dan moet je met een lege site beginnen. Dit kost vrij veel tijd, maar dan hoeft de huidige site niet offline. Als de nieuwe (wordpress) site af is kan je deze dan in een keer overzetten en hoeft de huidige site niet lang uit de lucht.

@berkery
Was al allemaal duidelijk. Vandaar de vraag, als ik met wat nieuws begin, hoeveel van het oude mag er dan vanaf.

En als je de nieuwe site online zet, dan is het handig om de oude site nog even op een subdomein te parkeren, zoals http://[b]oud[/b].domeinnaam.nl.

@berkery
Was al allemaal duidelijk. Vandaar de vraag, als ik met wat nieuws begin, hoeveel van het oude mag er dan vanaf.

De oude websites in mijn voorbeelden heb ik nog een aantal maandjes gehouden. Je weet tenslotte maar nooit. Ik heb daarna het account voor beide opgezegd bij mijndomein.
Ik moest natuurlijk de domeinnamen in dit geval voor beide verhuizen omdat ik naar een andere hosting ging. Jij blijft bij deze begrijp ik.

Het geld is gebaseerd op adres veranderen en tekst en plaatjes aanpassen op de openingspagina.
Das veel geld, en dat is inderdaad een manier om er vanaf te komen. Of te wel, ik heb er geen zin in. Maar dat kan men ook gewoon zeggen...toch?! ;)

Allemaal goede en goedbedoelde raad en tips die ik me te harte zal nemen.

De vraag blijft, hoe ziet de lege site uit, als je er zelf nog niets opgezet hebt?

Als je met Wordpress een site hebt opgezet, begin je een simpele standaard layout, en een "Hello World"-achtig testberichtje.
Je kan in ieder geval meteen aan de slag als Wordpress met succes geinstalleerd is. Zo kan je er eenvoudig een andere Wordpress Theme (layout) op installeren en je inhoud invullen met pagina's.

Laatst bewerkt:
Staat allemaal in de handleidingen die ik je gegeven hebt.

WP installatie is kaal, je zult zelf een theme moeten installeren, daarna plugins die je echt nodig hebt.

Er zijn 1000den gratis themes die je kan gebruiken. In WP zelf kan je al zoeken naar themes, maar ook op internet is er heel veel te vinden. Kijk wel uit waar je ze vandaan haalt en download geen themes die je normaal moet kopen maar dan gratis worden aangeboden. Dit ivm troep en veelal vervelende reclame die je er dan gratis bij krijgt.

Als je helemaal opnieuw begint kan je in principe de hele map f:\www\langting.nl\htdocs\www\ leegmaken. Maar dan is de huidige site ook helemaal weg, dit kan je dus beter doen als de nieuwe site op je eigen PC af hebt. Niet je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt.

Ik heb de oude schoenen weten te herstellen. ;)
Eerst lokaal met Notepad++ aangepast en getest, daarna geüpload (met totalcommander) en doet het daar precies hetzelfde als wat bij het lokaal testen te zien was.
Dus nu eens rustig met wordpress onder xamp aan de slag.

Bedankt voor jullie bijdragen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan