Harddisk die ik niet vertrouw

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Is er een tool om een Harddisk grondig te testen ?

Een van m'n harddisk's belette vanmorgen het opstarten van m'n computer.

Daarom heb ik de schijf geformatteerd, en kan er eigenlijk niets meer aan op- of aanmerken.

Maar om er zeker van te zijn zou ik de schijf graag grondig willen testen, welke tool (de beste) moet ik daarvoor gebruiken?

MVG
Dukkel

Hallo Allemaal,

Ik heb op het ogenblik al CHKDSK E: /F /R in gebruik, is dat voldoende?

MVG
Dukkel

Partition wizard, zit misschien functie er voor bij (niet zeker, geen zin in kijken).

Hallo Dukkel,
CheckDisk is een prima middel om de schijf te testen.

Voor een stress test, kijk eens naar de volgende: http://www.techspot.com/downloads/543-hitachi-drive-fitness-test.html

Of van Western Digital de Data Life Guard van deze pagina. Veel meer zijn er ook niet. http://support.wdc.com/downloads.aspx?DL Ik zie dat deze site uit de lucht is. Wanneer de link niet werkt dan kunt u het vinden op de site van Western Digital bij "WD Software".

Deze programma's vereisen de volledige controle over het IDE verkeer en moet je dus vanaf een opstartbaar medium draaien.

Wanneer u denkt dat er misschien een beschadiging op de schijf kan zijn gekomen dan is het raadzaam om de bestanden over meerdere partities te verdelen. Bij een fout in de FAT zal één partitie ontoegankelijk worden (bij reparatie pogingen vaak overal alleen nog maar vreemde tekens) en de rest mogelijk nog prima bruikbaar, en belangrijke gegevens nog te lezen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat je dan eerst een programma een tijdje moet laten meedraaien voor het verzamelen van gegevens of dat je in de BIOS S.M.A.R.T. inschakelt en dan krijg je een foutmelding zodra een door de fabrikant opgegeven waarde wordt overschreden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Doe er je voordeel mee wanneer de harde schijf of de computer dit kan.

Hallo Allemaal,

Ik ben nog steeds bezig met Chkdsk, zoals het er nu uitziet is de ETA nog 3:40:55 uur.

Wat ik me nu afvraag, ik heb nog 4 andere schijven aan deze computer hangen.

Die moeten eigenlijk ook gecontroleerd worden.

Maar de data er op wil ik niet kwijt, kun je met Chkdsk Schijf: /F /R een harddisk controleren, zonder de data aan te tasten ?

MVG
Dukkel

Dat is een beetje het punt.

Met de parameter /r worden gebreken binnen de sectoren gerepareerd en nog bruikbare informatie opgeslagen, slechte sporen zijn dan aangemerkt als slecht. Het kan zijn dat dit verschilt binnen de Windows versies en ik ben hierover beslist niet alwetend.

Het automatisch repareren is niet slim om twee redenen. Ten eerste duurt dit lang, want wat Chkdsk dan onderzoekt is héél véél en bij gebreken ook veel werk om één voor één te herstellen. Ten tweede kan de FAT en de inhoud van de schijf veranderen in vreemde tekens zoals hiërogliefen en onbenaderbaar worden, deze schijf is dan gelukkig door u geformatteerd en heeft geen gegevens van enigerlei waarde.

Repareren is dus meestal geen goed idee. Terwijl het juist zou moeten proberen om een schijf weer bruikbaar te maken. U heeft meer aan de constatering dat de oppervlakte van de schijf niet goed is. Vaak zit zo een beschadiging aan het begin, omdat de schijf alles betreffende de plaats van bestanden op de schijf in de FAT moet noteren.

Is er een tool om een Harddisk grondig te testen ?

andre@home haalde CrystalDiskInfo al aan, je kan die via deze link downloaden. Je download begint automatisch na een vijftal seconden. Het gedownloade bestand uitpakken (rechtsklik op het bestand -> Alles uitpakken) en DiskInfo32 of DiskInfo64 (volgens Windowsversie) uitvoeren.

HD Tune is ook een aanrader, downloaden kan via deze link. In HD Tune navigeer je naar naar het tabblad Error Scan, je selecteert de harde schijf die je wil controleren en je drukt op Start (je plaatst GEEN vinkje bij Quick scan). Deze test kan enige tijd duren.

Wat zijn de resultaten van beide tests ? Kan je er een afbeelding van maken en die hier in je topic posten, zo kunnen we even meekijken.

Succes !

.....
Maar de data er op wil ik niet kwijt, kun je met Chkdsk Schijf: /F /R een harddisk controleren, zonder de data aan te tasten ?

MVG
Dukkel
Tja.... als je een backup hebt.... dan heb je niet zo een probleem..
Tja je bent niet de enige... ook al heb je dan daar niks aan..
off-topic:
Dukkel? waar komt zo een naam vandaan?

off-topic:

Hallo andre@home
Dat is een koos-naampje dat m'n moeder me gaf dat ik een jaar of 1 a 2 was.
Mijn echte naam is Jan Daniel Filarski, geboren in msterdam en sinds 1980 woonachtig in Volendam, maar dat wist je ongetwijfeld al.
MVG
Jan

Filarski.... ja die kennen we al jaren.... als het dezelfde persoon is....:cool:
Dukkel... apart...

Heb je al resultaten van CrystalDiskInfo en HD Tune ?

Hallo gast0205

Nee, ik ben ng niet zo ver gekomen, maar ik zal het zeker melden.

MVG
Dukkel

Blijkbaar functioneerd op dit moment alles weer:
en kan er eigenlijk niets meer aan op- of aanmerken.
Bedenk echter dat het verstandig is om je niet af te vragen óf je HD mss. defect raakt, maar dat je je beter kunt afvragen wanneer hij defect raakt (want defect raken doen ze uiteindelijk immers allemaal).
M.a.w. stel je belangrijke data veilig. Zoals onlangs iemand zei, één back-up is géén back-up.

Harddisk die niet prettig werkt?
Gooi dat ding in de kliko.
Waarom mensen willen trekken aan een dood paard ontgaat mij.
Dingen kosten geen drol meer tegwnwoordig.
300 gulden voor een schijf van 3 GB is al lang geleden of of een x1 cd schijver voor 600, dat waren nog eens tijden.

off-topic:

Hallo Andre

Ik heb inmiddels CrystalDiskInfo draaien.
Wat een mooi programma is dat, nogmaals bedankt.
Alleen het programma kan geen problemen vinden op mijn van m'n schijven
Dus ik moet aannemen dat het storm in een glas water is.

Met vriendelijke groet
Jan P.S. Dat was een koos-naampje voor me toen ik nog een baby was.

Laatst bewerkt:
Filarski.... ja die kennen we al jaren.... als het dezelfde persoon is....:cool:
Dukkel... apart...

Hallo Andre@home

Het is gewoon dezelfde persoon, ik bezoek Helpmij.nl al jaren met veel plezier
Dat Dukkel heb ik eens moeten gebruiken toen mijn naam of emailadres werd geweigerd door Helpmij.nl, bij het opnieuw aanmelden na een crash.
Vroeger dat ik nog baby gebruikte mijn moeder dat koosnaampje voor mij, vandaar.
Baart zeker wel opzien, want ik ben er al dikwijls over gevraagd.
Met vriendelijke groet.
Dukkel, of zo je wilt Jan Filarski

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan