• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS functie met tekst, uitkomst moet een berekening activeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter JV89
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JV89

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2016
Goedemorgen,

Ik zit met een probleempje in mijn Excelsheet.
Voor mijn werk moet ik af en toe resultaten van landmetingen verwerken, dit doen we uiteraard in Excel.

Voor de eerste meting (XYZ) zijn er 3 kolommen met resultaten nodig, en voor de tweede meting (NDM) een kolom.
Het kleinste getal bij beide Z-kolommen maakt die desbetreffende kolom (en meting) leidend, dit heb ik al automatisch door Excel laten invullen.

Nu wil ik dat Excel aan de hand van de uitkomst bij kolom I, automatisch een berekening activeert.
Als de XYZ meting leidend is dan moet de formule G4/E4, en als de NDM leidend is dan is de formule E4/G4 zijn. Dit krijg ik zelf alleen niet voor elkaar, kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Jens

Bijlagen

Is dit iets voor je (in J4)?
Code:
=MAX(G4/E4;E4/G4)

Ik heb deze voor je:

PHP:
=(E4<G4)*G4/E4+(E4>G4)*E4/G4

@snb
Code:
=(E4<[COLOR="#FF0000"]=[/COLOR]G4)*G4/E4+(E4>G4)*E4/G4

Wow! bedankt voor alle reacties!
Ik kan hier nu weer mee verder, bedankt!

Mooi,

Laat je even weten welke oplossing het beste aansloot bij je vraag, en zet je je vraag dan op opgelost?

Kees

@tim

dan lijkt me jouw MAX funktie handiger, of evt.
PHP:
=MAX(G4;E4)/MIN(G4;E4)

Het is het nog niet helemaal.

De formule moet aan de hand van de uitkomst in kolom I (dus uitkomst NDM of XYZ) een bepaalde formule activeren.
Bij uitkomst XYZ =G4/E4, en bij NDM =E4/G4

De uitkomsten zouden dus automatisch moeten worden:

3,00
3,00
1,50
1,50
1,00
1,00
0,75
0,75
0,60
0,60
0,50
0,50

Ik hoop dat op deze manier mijn vraag duidelijker is.

vanaf die 0,75 wordt het enkel onduidelijker nu...?

regel 10: Als kolom I = "NDM" dan E10/G10 stel je in post#9, vervolgens is E10/G10 geen 0,75.....

regel 10: Als kolom I = "NDM" dan E10/G10 stel je in post#9, vervolgens is E10/G10 geen 0,75.....

Klopt, de formule is dan ook G10/E10, omdat de waardes in kolom G daar kleiner (en dus nauwkeuriger zijn, en dus maatgevend) zijn dan in kolom E

Misschien dat 1 van de oorspronkelijke helpers hier nog wat mee kan......, ik ben "confused' :confused:

Ook ik ben bang dat het viaduct zo niet helemaal waterpas komt te liggen....

Leg eens uit, zoals je in post#13 hebt gedaan,(maar met getallen erbij) waarom regel 4 de uitkomst 3 heeft en regel 10 volgens jou 0,75

Jens, weet je zeker dat de uitkomsten uit post 9 kloppen en hier geen, per vergissing, foute uitkomsten staan?

Kees

Mij lijken de uitkomsten deze van 1 deling kolom G/E
Als de XYZ meting leidend is dan moet de formule G4/E4, en als de NDM leidend is dan is de formule E4/G4
Klopt, de formule is dan ook G10/E10, omdat de waardes in kolom G daar kleiner (en dus nauwkeuriger zijn, en dus maatgevend) zijn dan in kolom E
Ik heb zo'n vermoeden dat de formules uit post 1 moeten omgewisseld worden.
je kan deze gebruiken in kolom J
PHP:
=MIN(G4/E4;E4/G4)
of deze
PHP:
=ALS(I4="XYZ";E4/G4;G4/E4)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan