• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scorebord

Status
Niet open voor verdere reacties.

robindr

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2005
Hallo,

Ik wij organiseren in het dorp 2x per maand een quiz. Nu zou ik een scorebord willen maken maar omdat ik een volslagen Excelleek ben heb ik wat hulp nodig.

Dit is wat het scorebord zou moeten 'kunnen':

- Automatische ranking van spelers volgens totaal aantal punten
- Voor het berekenen van het totaal aantal punten v/e speler tellen enkel zijn/haar 15 (of eventueel meer/minder) hoogste scores mee voor de 'totaalranking'.
- Wie een editie niet heeft meegedaan aangeven door '/' of leeg vakje.
- Mogelijkheid om spelers toe te voegen nadat quizseizoen is gestart
- Kolommen in scorebord: Totaal score, totaal 15 beste, gemiddelde totaal, gemiddelde 15 beste, Maximum score, aantal overwinningen, aantal deelnames.

Ikzelf geraak tot het eerste. Verder heb ik totaal geen idee hoe ik er zou moeten aan beginnen.

Verder heb ik totaal geen idee hoe ik er zou moeten aan beginnen
Begin even met een gegevensblad te maken waar alles wordt ingevuld en plaats dit hier.

In rij 2 boven de scores zou er ook een gemiddelde voor die week mogen komen.

Alleszins alvast bedankt om dit eens te willen bekijken :thumb:

De quiz staat steeds op 30 punten. Wie de hoogste score haalt wint die week de quiz. Als 2 of meerdere spelers de hoogste score halen winnen ze beiden. Er is geen schifting voorzien.

Ik ben zelf al begonnen met formules inpassen waar ik dat kan. Zoals bvb bij totaal, gemiddelde max score. Ik vrees dat ik bij "totaal 10" beste en "gemiddelde 10 beste" zal vastlopen :-)

Voor de eindoverwinning van het seizoen wordt gekeken naar de som van de 10 hoogste scores die zijn behaald geweest. Zo hoef je niet alle quizzen mee te doen om voor de overwinning te kunnen strijden.

Dat aantal (10) kan misschien wel nog worden verhoogd na overleg met andere deelnemers.

Laatst bewerkt:
Ik vrees dat ik bij "totaal 10" beste en "gemiddelde 10 beste" zal vastlopen

Probeer eens deze formules:
Code:
=SOM(GROOTSTE((K3:AE3);{1;2;3;4;5;6;7;8;9;10}))
Code:
=GEMIDDELDE(GROOTSTE((K3:AE3);{1;2;3;4;5;6;7;8;9;10}))

Wel in alle lege cellen even een 0 inzetten anders resulteert de formule in een fout!

Als je het aantal 10 variabel wilt maken is dit wellicht makkelijker:
Code:
=SOM.ALS(K3:AE3;">="&GROOTSTE(K3:AE3;[B][COLOR="#FF0000"]A1[/COLOR][/B])&"";K3:AE3)
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(K3:AE3;">="&GROOTSTE(K3:AE3;[B][COLOR="#FF0000"]A1[/COLOR][/B])&"";K3:AE3)

Waarbij in A1 het variabele getal komt (in dit geval 10)

Edit:
Gebaseerd op: Bekijk bijlage 277177

Laatst bewerkt:
Is er een mogelijkheid dat er geen 0 dient ingegeven te worden?
Als er namelijk iemand een quiz niet heeft meegespeeld, dan krijgt hij in feite geen 0, maar zou het vakje eigenlijk gewoon leeg moeten zijn. Misschien kunnen we dat oplossen door het cijfer 0 niet te laten verschijnen als dat is ingegeven?

Dat kan uiteraard met voorwaardelijke opmaak, maar dan ben je hem ook kwijt als iemand mee heeft gedaan maar 0 punten heeft behaald!

Dat zou op zich kunnen opgelost worden door steeds 1 als minste score te gebruiken. Dus haalt iemand 0 op de quiz (wat onwaarschijnlijk is, maar niet uitgesloten in principe) dan geven we die persoon 1 punt.

Laatst bewerkt:
In elk geval heb ik net de formules ingegeven die je me gaf en die werkten perfect! Thx! :thumb:

Kan ook wel. Bekijk dit eens: Bekijk bijlage 277185

Worden alleen wel langdradige formules zo, het zal ook wel makkelijker kunnen denk ik. :o
Code:
=SOM.ALS(K3:AE3;">="&GROOTSTE(K3:AE3;ALS(AANTAL(K3:AE3)<$A$1;AANTAL(K3:AE3);$A$1))&"";K3:AE3)
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(K3:AE3;">="&GROOTSTE(K3:AE3;ALS(AANTAL(K3:AE3)<$A$1;AANTAL(K3:AE3);$A$1))&"";K3:AE3)

Worden alleen wel langdradige formules zo, het zal ook wel makkelijker kunnen denk ik. :o
Code:
=SOM.ALS(K3:AE3;">="&GROOTSTE(K3:AE3;ALS(AANTAL(K3:AE3)<$A$1;AANTAL(K3:AE3);$A$1))&"";K3:AE3)
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(K3:AE3;">="&GROOTSTE(K3:AE3;ALS(AANTAL(K3:AE3)<$A$1;AANTAL(K3:AE3);$A$1))&"";K3:AE3)

Ik ben niet heel zeker waar bij deze formule het verschil zit met de vorige, of kijk ik er naast?

Code:

Ik doe iets verkeerd denk ik, want ik krijg een kommagetal als resultaat bij het gemiddelde

Dit is de formule die ik ingeef (ik gebruik 1 kolom minder):
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(J3:AD3;">="&GROOTSTE(J3:AD3;ALS(AANTAL(J3:AD3)<$A$1;AANTAL(J3:AD3);$A$1))&"";J3:AD3)

Wat wil je dan dat er komt?
Het gemiddelde tussen bijvoorbeeld 2en 3 is toch 2,5

Wat wil je dan dat er komt?
Het gemiddelde tussen bijvoorbeeld 2en 3 is toch 2,5

Bij ingave van 10 en 20 had ik 2,... maar ik zag wat ik fout deed. Ik had overal nog '0' staan, en daardoor werden die mee verrekend.

Ok, hier zijn we alvast door. :thumb:

Zouden jullie me ook even kunnen helpen om het aantal deelnames automatisch in te laten vullen.
Dus als er een score wordt ingegeven dan : cel met de respectievelijke deelnames: +1

En als het ook even kan: De winnaar(s) van de quiz (dus met de hoogste scores voor die dag) krijgt(krijgen) krijgen ook +1 in de kolom overwinningen.

Sorry dat ik jullie hier blijf mee lastig vallen...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan