• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De 0 op beide assen laten 'samensmelten'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Superbad20

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 okt 2016
Beste

Ik werk regelmatig met Excel en kan ook redelijk goed mijn plan trekken met het maken van grafieken. Nu heb ik echter wel een probleem: ik heb op mijn beide assen het getal 0 staan, maar de 0 van de x-as staat ontzettend lelijk recht in de lijn van y-as. Ik wil nu graag enkel nog de 0 op de y-as hebben staan en de 0 op de x-as weghalen zonder iets anders aan te passen. Ik krijg dit echter niet voor elkaar.
Zie bestand in bijlage. Is er iemand die mij dit kan uitleggen hoe ik dit moet doen (of moet ik hier een macro voor schrijven?)

MVG

Bekijk bijlage Nul weghalen x-as.xlsx

... maar de 0 van de x-as staat ontzettend lelijk recht in de lijn van y-as. Ik wil nu graag enkel nog de 0 op de y-as hebben staan en de 0 op de x-as weghalen zonder iets anders aan te passen.
Ik zie niet dat een macro veel goed doet; je 'probleem' (als je van een probleem kan spreken) wordt veroorzaakt door de negatieve waarden. Die kun je niet laten zien door de Y-as met 0 te laten beginnen, of je kunt de waarden op de X-as verbergen. In het laatste geval zou ik de waarden op de lijn laten zien.

Je kunt ook de minimum waarde van de x-as veranderen van automatisch naar -100.
Dan heb je op beide assen negatieve waarden staan dat staat een stukje netter

Bijlagen

Wat betreft popipipo:
Het gaat over een stock price (aandelenprijs) die natuurlijk nooit onder 0 kan gaan (net zoals je met leeftijd ook geen negatieve x-as laat zien). Daarbij komt dan ook nog eens dat bij jouw grafiek niet alleen de 0 op de x-as maar ook de 0 op de y-as doorstreept is met de lijnen van beide assen wat dus nog eens extra lelijk is.

Ik wil gewoon het getalletje 0 van de x-as wegdoen aangezien de x-as de y-as snijdt waar y=0 en dan toont de 0 op de y-as aan dat ook de x-as daar begint met 0.
Is er geen optie die zegt dat je uit een reeks (x-as) de 1e kunt laten vallen (zoals je kan kiezen om bijvoorbeeld elk 2e getalltje te laten zien, of elke 3e getalletje)?

google is je beste vriend..

ik heb even gezocht met een aangepaste opmaak in de notatie van de x-as waarden verdwijnt de 0 op de x as terwijl alle anderen waarden blijven staan

Bekijk bijlage Kopie van Nul weghalen x-as-1.xlsx

je stelt het in via As opmaken > Notatie en dan algemeen op aangepast zetten en de volgende opmaak toevoegen

HTML:
#""

DANKJEEEEE :D
Ik had al vanalles in Google ingegeven maar ik vond het maar niet en daarmee dat ik het hier vroeg!
Blijkbaar heb jij sublieme Google skills ;)

Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan