Printer, Canon iP4200 slaat regels over met printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikcel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jun 2015
Beste lezer,

Gisteren heb ik mijn Canon Pixma iP4200 printer van nieuwe inktcartridges voorzien na ongeveer 2 maanden niet printen (u begrijpt ik ben geen grootverbruiker...). Ik heb hiervoor gekozen voor huismerk cartridges mét chip die perfect passen in de iP4200. Na een testprint doen alle kleuren het perfect en foto's/afbeeldingen worden mooi geprint. Enkel met tekst worden 'banen' overgeslagen met printen met vaste tussenafstand. Alsof de printer elke 'oneven' baan overslaat en elke 'even' baan wel print. Het rare is dus dat bij foto's/afbeeldingen er geen enkel probleem is maar bij tekst wel. Als tekst wordt geprint schuift de printer het a4 papier ook sneller door de printer heen dan met afbeeldingen (maar dit kan wellicht ook normaal zijn dat weet ik niet)

Wat ik heb gedaan:
- inktcartrigdes gecheckt, deze zitten er goed in en er komt goed inkt uit als ik een papiertje tegen het sponsje hou.
- Printkopreiniging.
- Diepreiniging van de printkop
- uitlijnen van de printkop (zie foto)
- controle spuitopening (zie foto)
- drivers van windows 7 geinstalleerd (windows 10 zijn geen drivers voor)
- testpagina geprint (zie foto)

Ik werk op windows 10 en voorheen heeft de printer met originele cartridges prima geprint zonder problemen op windows 7.

Waar zou het probleem kunnen zitten naar mijn idee:
- windows 10 met automatische drivers?
- niet-originele cartridges (al doen de kleuren het perfect alleen tekst dus niet...?)
- Het folietje / stickertje van de grote black cartridge heb ik er te ver afgetrokken waardoor de inkt niet meer goed doorloopt (? perongelijk gebeurd, zie foto)
- iets mis met de printkop?

Ik hoor graag of jullie ideeën hebben. Elke suggestie is welkom en alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet, Mik

FOTO's:

1. Eigen testpagina en foto van het probleem, verschil afbeelding vs. tekst printen
y9jttk8qlmnzd.jpg

2. Controle spuitopening (hierbij valt dus bij de dikke PGBK cartridge het bovenste deel ook weg!)
l4rbqsqy4t0dh.jpg

3. Uitlijning printkop
koprelmvpiz21.jpg

4. Test printpagina van windows 10
4m6u8n2oyjkua.jpg

5. Inktcartridges waarbij de grote black cartridge ik het folietje er perongelijk te ver heb afgetrokken
qrj5fkjwwwuxe.jpg

79eqtr1unne7t.jpg

6. De printkop onder en bovenkant (ik geloof dat dit dat is)
m6djjugwb2tic.jpg

w062l02rsojjy.jpg

Laatst bewerkt:
Het folietje / stickertje van de grote black cartridge heb ik er te ver afgetrokken waardoor de inkt niet meer goed doorloopt
Daardoor zijn nu verschillende openingen zichtbaar. Als je daar nu eens een strook stevig plakband (duct tape) overheen plakt (goed aandrukken), zodat die openingen afgesloten worden. Daarna een flink Word bestand printen.
De eerste pagina zal nog dezelfde printfouten vertonen, maar worden de daarop volgende pagina's dan al beter afgedrukt?

Daardoor zijn nu verschillende openingen zichtbaar. Als je daar nu eens een strook stevig plakband (duct tape) overheen plakt (goed aandrukken), zodat die openingen afgesloten worden. Daarna een flink Word bestand printen.
De eerste pagina zal nog dezelfde printfouten vertonen, maar worden de daarop volgende pagina's dan al beter afgedrukt?

Geweldig!! Dat was de oplossing!! Hartelijk dank voor het idee porrelaar!

Graag gedaan, Mikcel!
Nu moet ik erbij zeggen dat jij je probleem uitgebreid uit de doeken had gedaan, met veel afbeeldingen erbij. En dat wil wel eens helpen bij het vinden van de oorzaak van een probleem.

Ik wens je nog een fijne dag en veel print- en computerplezier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan