Aanmaak knop op Rapport-scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Genkenaar

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2016
Ik ben een amateur acces gebruiker. Ik wil op een "Rapport" weergavescherm een "knop" plaatsen zodat hij dit rapport sluit en opnieuw datzelfde rapport opent zodat hij een nieuwe "zoekopdracht" die aan het begin (bij het openen) van het rapport staat kan uitgevoerd worden.
Wie helpt mij verder? Alvast bedankt.

Verkeerde techniek (in mijn ogen). Gebruik een formulier om de selectie/zoekopdracht uit te voeren en keer bij het sluiten van het rapport terug naar het zoekformulier. Veel simpeler. En beter voor de gebruiker.

Waarom en Hoe

Ben geen kenner en zie niet in waarom formulier i.p.v. rapport. Graag een woordje uitleg graag.
Hoe leg ik dit dan aan boord?
Beginnersvraag, maar zo leer ik het ook. Is voor mezelf dus als het werkt ben ik tevreden.

Ben geen kenner en zie niet in waarom formulier i.p.v. rapport. Graag een woordje uitleg graag.
Dat vind ik wel een mooie zin eigenlijk: ofwel je bent een kenner en ziet de zin er niet van in, ofwel je bent geen kenner en snapt niet waarom je een formulier moet gebruiken. :) Ik ga maar even van de laatste variant uit...

Rapporten zijn in mijn ogen eindprodukten. Het resultaat dus van handelingen vooraf. Rapporten druk je af, of mail je naar een klant als transactiebewijs. Jammer genoeg verdunnen ze bij Microsoft steeds meer oorspronkelijke functies, en daarom zijn rapporten nu ook al (semi-)interactief. Maar als ervaren gebruiker blijf je natuurlijk van die opties af. Dit is uiteraard nog geen (afdoende) verklaring, maar die komt natuurlijk nog. Wat jij wilt (rapport openen, sluiten en opnieuw openen) is helemaal niet handig, omdat je veel sneller en beter filters maakt op een formulier. Formulieren zijn daar namelijk voor bedoeld: m.b.v. allerlei verschillende soorten objecten (selectievakjes, keuzelijsten, tekstvakken) kun je een filter samenstellen dat je dan met één druk op de knop overzet naar je rapport dat dan in de juiste view (scherm, afdruk) wordt geopend. Tegelijkertijd verberg je het formulier, zodat je alleen het rapport ziet. Bij het sluiten van het rapport maak je het formulier weer zichtbaar, en kun je de volgende filtering opbouwen. waarna het proces zich herhaalt. Veruit de snelste en (voor de gebruiker) handigste manier om een rapport te filteren en openen.

"Ik ga maar even van de laatste variant uit..."

Beste OctaFish, die laatste variant is ook de juiste.
Kan wel een tabel, query, formulier, rapport via de "ontwerpfase" aanmaken door ze op hun plaats te zetten, maar bewerkingen ermee uitvoeren is niet aan mij besteed. Het was me dan wel gelukt om via een query en het plaatsen van [Titel?] in het veld "Titel" bij criteria mijn vraag en invulveld te krijgen. Maar het moet dan wel weer "exact" zijn als ingegeven of het komt er niet uit.
Het systeem dat jij voorstelt via een formulier naar een rapport gaan kan dit zonder programmeerkennis? Kan ik daar ergens bij jouw weten informatie (liefst Nederlandstalig) over terugvinden ?
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Ik begin een beetje te snappen hoe je nu werkt :). Je gebruikt nu een parameterveld dat je moet invullen bij het uitvoeren van het rapport (eigenlijk: de query die er onder hangt). Die actie wordt maar één keer uitgevoerd en daarom moet je steeds opnieuw beginnen. Je kunt een rapport ook in de ontwerpmodus openen, dan de rapportweergave openen, Access vraagt om de parameter, dan weer de ontwerpweergave, dan weer de rapportweergave, Access vraagt de parameter etc. Ook onhandig trouwens!
Dat je de volledige titel in moet geven komt omdat je geen wildcards gebruikt. Maak maar eens een criterium dat er zo uitziet: *aar* . Access vind nu alle titels met die letters in de naam. Dus hij vindt "Kop noch staart", "Paardenkoper" etc.
Zo'n wildcard kun je ook met een parameter combineren trouwens, zodat die ook wat flexibeler wordt.

Wat je laatste vragen betreft: je zult moeten leren programmeren, vrees ik :). Maar gelukkig heb ik (ook specifiek dit onderwerp) uitgebreid behandeld in de Access cursus die in de handleidingen sectie staat.

Verder onderzoek

Beste OctaFish,
Je hebt een heel werkstuk geleverd met je cursus voor beginners. Ga die zeker doornemen. Gaat even duren, zijn heel wat pagina's.
Maar ik dacht dat ik vroeger eens een "dashboard" gebruikt heb in een vroegere database. Maar meer weet ik daar ook niet meer van.
Je bent een kenner, dus misschien nog even deze vragen. Ik ben MP3's per CD aan het invoeren. In eerste instantie enkel de gegevens van de CD's met o.a. de totale speelduur per CD. Zou in een rapport (?) de totale speelduur willen kunnen terugzien van een bepaalde selectie of het totaal beeld. Maar ik merk dat eenmaal hij de 24u00 bereikt heeft hij opnieuw begint te lellen. Hoe kan ik die uren, minuten, seconden boven de 24:00:00 zichtbaar maken?
Is er een methode om via de bestandsgegevens (bestandnaam, titeltag, nummertag, meewerkende artiestentag, Albumtag, jaartag, enz) de MP3's te importeren in een tabel?
Dank bij voorbaat.

Om met het laatste te beginnen: ik heb een speciale db voor het importeren van mp3 tags, want de techniek is veel te lastig om hier te bespreken. Die zal ik vanavond posten, kun je kijken of je er wat mee kunt.
Tijden zijn een beetje lastig op te tellen zodra ze over de 24 uur komen (overigens komt geen enkele cd van mij ook maar in de buurt), dus je zult alles om moeten rekenen. Is ook wel te doen.

In de bijlage een db die bestanden inleest op verschillende manieren. Met de keuzelijst kun je uit de opties rechts <Songs> kiezen en dan met de knop <Bestanden selecteren in lijst> een aantal muziekbestanden selecteren uit een map. Die verschijnen dan in de keuzelijst. Door op een liedje te klikken, zie je de tags van dat lied. Zoals ik al zei: er hangt een behoorlijk ingewikkelde code onder, kijk maar eens of je er uit komt.

Bijlagen

Bestand inlezen

Dag Octafish,

Jammer dat hij de MP3-tags niet bij in de tabel zet.
Heb je modules bekeken maar dat is nog Chinees voor mij.
Moest jij of iemand anders dit kunnen toevoegen?

Ik heb verschillende technieken in de db uitgewerkt, die zijn uiteraard makkelijk te combineren. Dus ook om de tag gegevens op te slaan. Lijkt mij handiger om dat in een db van jou te doen, dan in die van mij. Want anders blijf je zitten met het probleem dat je het niet kan ombouwen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan