• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dichtstbijzijnde waarde zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

dualexper

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2011
Beste,

Tijdens het maken van een Excel sheet liep ik tegen een probleem aan. Om de juiste grondstof aan een product te koppelen wil ik graag een formule gebruiken. Deze formule moet de kleinst mogelijke grondstofplaat vinden. Als voorbeeld heb ik een test bestandje toegevoegd. Ik heb de INDEX(VERGELIJKEN(VERGELIJKEN)) formule al geprobeerd maar kreeg dit niet werkend.
Bekijk bijlage Testbestand01.xlsx

Probeer deze eens in C3:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($H:$H;MIN(ALS(($I$3:$I$9>=$A3)*($J$3:$J$9>=$B3);1;9E+99)*RIJ($3:$9)));"---")

Betreft een matrix-functie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter. Daarna kun je doortrekken naar beneden.

Laatst bewerkt:
AlexCel, bedankt voor uw reactie. De formule werkt naar behoren. :thumb:

Probeer deze eens in C3:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($H:$H;MIN(ALS(($I$3:$I$9>=$A3)*($J$3:$J$9>=$B3);1;9E+99)*RIJ($3:$9)));"---")

Betreft een matrix-functie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter. Daarna kun je doortrekken naar beneden.

Beste Alex,
Nogmaals bedankt voor de reactie op mijn vraag. Het heeft mij verder geholpen. Echter zit ik nu met een probleem die hierop aansluit. Hoe kan ik de formule aanpassen dat deze ook kleinere waarden pakt? Nu pakt de formule alleen waarden groter of gelijk aan de zoekcriteria.

Begin weer eens met het plaatsen van een voorbeeldje (excel) waarin staat wat er moet gebeuren.

Matrixformule in C3

PHP:
=INDEX($H$3:$H$9;MATCH(MIN(ABS(D9-$K$3:$K$9));ABS(D9-$K$3:$K$9);0);1)

NL-versie, zonder gebruik te maken van extra kolommen:
Code:
=INDEX($H$3:$H$9;VERGELIJKEN(MIN(ABS(A3*B3-$I$3:$I$9*$J$3:$J$9));ABS(A3*B3-$I$3:$I$9*$J$3:$J$9);0);1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan