• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2016 en userform problemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wigi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wigi

Inventaris
Lid geworden
6 apr 2006
Dag allemaal,

Ik post niet snel een vraag maar deze keer heb ik jullie hulp nodig :-)

Een kennis van mij heeft 12 jaar geleden een Excel VBA toepassing gemaakt voor het maken van offertes in Excel, via userforms. Toenmalig bestandsformaat: xls
Je kent het wel, gebruikersschermen waar invoer gedaan wordt, en er rolt via berekeningen een "output" uit. Alles is simpele tekst en formules en getallen in werkbladen, het gaat om 1 xls bestand,
6 gebruikersformulieren, 1 module in VBA, allemaal redelijk straightforward. De code is niet geoptimaliseerd maar dat hoeft ook niet. Er zitten zeker geen exotische objecten in het bestand.

Dit bestand heeft steeds prima gewerkt in Excel 2003 en Excel 2007, dat laatste tot 1 jaar geleden.
Toen werd de PC vervangen en draaide het bestand nog steeds prima onder Excel 2016. Momenteel al een tijdje onder Windows 10, maar ook zonder problemen, alles bleef werkend.

Ongeveer 2 weken geleden wilde het xls bestand echter niet meer opstarten. Na openen vanuit Windows Verkenner wordt de cursor rond, blijft hij maar draaien en zal Excel niet meer antwoorden.
Mogelijks heeft het te maken met recente updates aan Excel 2016 ?
Heeft er iemand ervaring daarmee en/of recent problemen ondervonden specifiek bij userforms ?

Die persoon heeft een officiële Office 365 subscriptie.

Ik heb trial-and-error-gewijs alles verwijderd wat ik maar kon (via de eerste PC waar het bestand zich nog opent), zoals formulieren, VBA-code, logo, enz.
Ik kom uit op 2 formulieren die steeds een probleem blijven geven. Er zit echter niets spannends in de formulieren, gewoon labels, tekstvakken, listbox, knoppen.
Ook verwijder ik de code achter de userforms. Excel reageert niet meer en kan enkel hard afgesloten worden.

Vervolgens maak ik de 2 userforms opnieuw - manueel - aan en voeg opnieuw de objecten en hun VBA-code toe.
Het bestand kan ik opnieuw openen, maar let op: er lijkt een probleem te zijn met het verversen van het scherm.
Bvb. er zijn 5 knoppen op een userform en keuzes in de tekstvakken zullen 3 knoppen op Visible = True en Enabled = True zetten, en 2 andere knoppen op Visible = False en Enabled = False.
Van die 3 knoppen doen 2 het goed, en 1 knop is niet direct zichtbaar maar als ik klik exact op de plaats waar de knop moet staan verschijnt die wel !

Om een lang verhaal kort te maken: heeft er iemand weet van problemen met bestanden en/of gebruikersschermen, recent, in Excel 2016, Windows 10 ?
Of is er iets anders aan de hand denken jullie ?

Oh ja, het oorspronkelijke bestand (xls) in Excel 2013 werkt perfect. Ook opslaan als xlsm of xlsb werkt dan, maar zoals gezegd niet (meer) in Excel 2016.

Toevoeging:
- exd bestanden werden steeds verwijderd uit 3 mappen, dit had geen effect.
- ik heb de Windows updates sinds 12/10/2016 bekeken, zelfs 1 ongedaan gemaakt, maar geen effect gezien

Alvast dank !

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat je zinvolle tips gaat krijgen als het bestand er niet bij zit... Dit soort zaken is wel héél specifiek voor dat bestand. Ik heb in Access ook wel eens last van 'ghost' kaders trouwens, dus heel erg specifiek voor Excel is je probleem denk ik niet.

Ik ben recent wel problemen tegen gekomen in Excel 2016 met betrekking tot scrollen in listboxes. Als workaround heb ik hiervoor een oudere versie van de forms manager (FM20.DLL) terug gezet in:
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\VFS\SystemX86

Daarmee was het probleem verholpen.
In ieder geval waarschijnlijk tot er weer een Office update komt.
Tenzij Microsoft in die update het probleem heeft verholpen.
Dit was voor de 32-bit uitvoering van Office.

Ik zou zeggen, probeer het eens.
Niet geschoten is altijd mis.

Laatst bewerkt:
Klopt OctaFish, heb ik zelf ook gedacht. Ik heb de vraag gesteld bij de kennis of ik het bestand mag plaatsen in de huidige vorm,
of dat hij eerst gevoelige informatie in de sheets wenst te deleten. De userforms zullen er wel blijven in zitten.

Bedankt voor de hulp alvast.

Ik ben recent wel problemen tegen gekomen in Excel 2016 met betrekking tot scrollen in listboxes. Als workaround heb ik hiervoor een oudere versie van de forms manager (FM20.DLL) terug gezet in:
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\VFS\SystemX86

Daarmee was het probleem verholpen.
In ieder geval waarschijnlijk tot er weer een Office update komt.
Tenzij Microsoft in die update het probleem heeft verholpen.
Dit was voor de 32-bit uitvoering van Office.

Ik zou zeggen, probeer het eens.
Niet geschoten is altijd mis.

Bedankt Ed.

Op mijn laptop kan ik dat bestand (FM20.dll) niet vinden. Ik heb Windows 7 64 bit, Office 2013 in 32 bit. Enig idee waar ik het kan vinden ?

Het ging om Office 2016 toch?

Van Office 2013 staat deze waarschijnlijk in C:\Windows\System32 of C:\Windows\SysWOW64

Laatst bewerkt:
Het ging om Office 2016 toch?
Van Office 2013 staat deze waarschijnlijk in C:\Windows\System32 of C:\Windows\SysWOW64

Inderdaad in Excel 2016 doet zich het probleem voor, maar die versie draai ik zelf niet. Dat is enkel bij de kennis die het probleem ondervindt.
Toen je zei, een eerdere versie van dat bestand, heb ik dat bestand proberen te zoeken op mijn systeem.
Inderdaad, in de map C:\Windows\SysWOW64 vind ik dat bestand (1219 KB)
zou dit versie-afhankelijk zijn of mag ik dit bestand (na backup) overschrijven over het gelijknamige bestand onder Excel 2016 ?

Geef de versie in 2016 een andere naam en plaats dan die van 2013.
Het zal op zich geen probleem zijn. Uiteraard ben ik dan benieuwd of het je probleem oplost.
Dat deed het in ieder geval bij mijn probleem met het scrollen in de listboxes.

Ik laat het resultaat weten, bedankt !
Indien niet, dan probeer ik een versie van het bestand te uploaden zonder gevoelige info.

Groeten,

Wim

Na openen vanuit Windows Verkenner wordt de cursor rond,

Dag Wim,

Wordt het bestandje dan wel met Excel geopend? Ik dacht dat er een bug was met het openen van .xls en .xlsx vanuit de windows-verkenner met Excel2016

Staat de laatste versie van excel2016 op de PC? Quick repair gedaan?

Beste Wigi,

Ik heb geen verstand van oude bestanden in een nieuw jasje.

Ik ben wel de hele week aan het stoeien geweest met labels en buttons die niet meer zichtbaar waren. Zodra ik het formulier ging slepen, werden ze weer zichtbaar. Sinds office365 heb ik er last van. Vandaag heb ik de oplossing gevonden. Aan het einde van elke sub die een userformcontrol zichtbaar maakt of laat verdwijnen, heb ik userform.Repaint gezet. Nu werkt het weer als een tierelier. Hoe het allemaal komt, weet ik niet.

Succes!

Remy

Bedankt voor de reacties, ik ga ermee aan de slag.

Ik heb het voor je getest en het gaat hier in Office 2016 op dezelfde manier fout. Nadat ik heb gedaan wat ik in #3 zei werkt het weer goed. Het is dus een Office 2016 probleem met de Forms Manager (FM20.DLL, FM20ENU.DLL en FM20NLD.DLL)
Clipboard01.jpg

Tevens het ik het bestand behoorlijk kleiner gemaakt voor je:
Bekijk bijlage forumversie.xlsb

Je moet dan allen nog even de knoppen weer aan de juiste macro's koppelen.
Maar als je de DLL's hebt vervangen zoals gemeld in #3 werkt je grote document direct goed.

Laatst bewerkt:
Super Ed! Bedankt.

Opslaan als xlsb en de "file bloat" oplossen had ik ook reeds gedaan in Excel 2013 maar zonder 2016 zat ik vast.

Hartelijk dank en fijn (lang) weekend allemaal.

Graag gedaan en ook fijn (lang) weekend gewenst :)

Opgelost

Dag allemaal,

Ik zal in de toekomst niet veel aanwezig zijn op dit forum vrees ik.
Het gaat mijn petje wat te boven.
Maar ik hou er toch aan om jullie langs deze weg nog eens te bedanken voor de oplossing.

Groeten,
Johan

Ik zal zelf de vraag ook op opgelost zetten. Bedankt iedereen!

Yep, iemand bij Microsoft heeft de forms manager flink naar de kl*te geholpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan