• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel dubbele waarden verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillemAnton

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 nov 2016
Ik heb twee tabs in een excel.

Ik wil graag dat de alle regels met dat productnummer uit tab A worden verwijderd als datzelfde priductnummer ook in tab B voorkomt.

Hoe kan ik dit doen?

Alvast bedankt

Plak ze samen in een enkel tab en verwijderen van de dubbels wordt een makkie.

Plak ze samen in een enkel tab en verwijderen van de dubbels wordt een makkie.

Hoi Cobbe,

Bedankt voor je snelle reactie. Het moeilijke (volgens mij) is dat Tab A meerdere regels bevat met hetzelfde productnummer. Die moeten enkel verwijderd worden als de gegevens van Tab B dubbel zijn. Snap je wat ik bedoel?

Zet dan in tab B een B in de laatste kolom+1

Zo kan je toch filteren totdat je het nodige overhoudt.

Post anders een voorbeeld van de situatie.

Antwoord cobbe excel

Bekijk bijlage lijst 1 en 2.xlsx

Hoi Cobbe,

Als bijlage een stukje uit de lijst. Hier zitten normaal nog meer data in kolommen erachter. Lijst 1 wil ik houden, echter moeten alle regels uit lijst 1 die nummers bevatten die in lijst 2 staan. Daarmee is lijst 1 opgeschoond. Lijst 1 kan op meerdere regels bevatten die hetzelfde zijn als die van lijst 2.

Voor jouw wetenschap, lijst 1 is een complete lijst met producten (meerdere regels kunnen dus hetzelfde productnummer hebben omdat het hetzelfde product is, maar wel met meerdere maten) voor in onze webshop, echter moeten we geen producten importeren die al in onze shop staan, vandaar dat ik die eruit wil filteren.

Is het duidelijk wat ik bedoel?

Bedankt voor je moeite!

Ik heb lijst 2 onder lijst 1 geplakt en er een filter op gezet.
Het resultaat staat op Blad3

ik waardeer je moeite heel erg. Maar vind het lastig om nu toe te passen op mijn twee bestanden. Kan ik je via de mail de twee bestanden sturen zodat jij die filters erop zet? Of kan je mij wellicht via die weg wat meer tekst en uitleg geven? Alvast bedankt

Je kan/mag dat bestand gerust mailen als je er maar goed bij aangeeft wat er moet gebeuren.

Je kan mailen naar: cobbe at mail punt be

Waarom niet in het eerste blad opzoeken op in het 2e blad te zoeken of de waarde voorkomt?

Bijvoorbeeld door in B1

=VERT.ZOEKEN(A1;'lijst 2'!A:A;1;ONWAAR) óf =INDEX(VERGELIJKEN(A1;'lijst 2'!A:A;0);1) te zetten en dan doorkopieren naar beneden. Als er #N/B komt te staan komt hij niet voor, anders wel. Weet je wat je weg kan gooien.

Je moet wel even kolom A op blad "lijst 1" selecteren en dan op het uitroeptekentje klikken. Dan converteren naar getal. De A kolommen hebben namelijk verschillende formaten (tekst en getal) dan kan hij niks vinden.

Wel een eenmalige actie. Als je het vaak moet doen dan wellicht in een macro?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan