• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele waarden in kolom controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy 1977

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Hallo,

ik heb in kolom a artikelcodes staan en in kolom B de locatie waar ze liggen. Ruim 50.000 rijen. Een artikel mag maar op 1 locatie liggen. In rij C wil ik graag zien of dat zo is. Als dat niet zo is wil ik zien op welke locaties dit artikel dan ligt.. Zie voorbeeld. Artikel 123456 ligt op 3 locaties.

In kolom D zou ik vervolgens willen zien op welke locaties dat product dan ligt

In kolom E wil ik graag zien over hoeveel locaties het product verdeeld is

In kolom C staat het aantal stuks per product op die locatie.

In kolom F wil ik graag zien hoeveel stuks er liggen op de eerste locatie waar we het product tegenkomen, in kolom G hoeveel stuks er liggen op de tweede locatie waar we het product tegenkomen etc etc,

Hoop dat iemand kan helpen

dank!Bekijk bijlage voorbeeld2.xlsx

Laatst bewerkt:
Draaitabeloplossing

Roy, niet helemaal wat je vraagt, maar is dit wat?

Bijlagen

Zonder gelijk in ingewikkelde formules te duiken...

Voldoet een draaitabel?

Edit: te laat... :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hierbij ook een oplossing met formules... het beantwoord exact aan jouw vraag en gevraagde layout.

Opmerkingen:
1. Er zijn een aantal (verborgen) hulpkolommen
2. Ik heb aangenomen dat er niet meer dan 7 unieke locaties zijn. Indien wel meer, moet het aantal hulpkolommen en de formules uitgebreid worden.
3. Ik denk tenslotte dat er betere manieren zijn om de data te presenteren.
  • Waarom niet een lijst met artikelnummers en locaties op een apart tabblad bijvoorbeeld.
  • Of gebruik de draaitabel, die werkt het snelste... matrixformules kunnen bij grotere hoeveelheden data best wel eens traag zijn.
  • Of misschien dat een van de forumleden nog een mooie VBA oplossing heeft.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank, ik ga de oplossingen direct bekijken. Draaitabel had ik al geprobeerd, maar is teveel data: http://prntscr.com/db71q8
Ben bang dat het met matrixforumules ook te zwaar wordt, maar ga kijken!

Roy,

je gegevens staan toch in slechts 3 kolommen?
Het lijkt me stug dat dat teveel data is.....

Plaats eens een deel van je bestand (zonder "gevoelige" informatie)....

Bijlagen

Code:
Sub M_snb()
    sn = Cells(1).CurrentRegion.Resize(, 3)

With CreateObject("scripting.dictionary")
       For j = 2 To UBound(sn)
         .Item(sn(j, 1) & "_" & sn(j, 2)) = .Item(sn(j, 1) & "_" & sn(j, 2)) + sn(j, 3)
       Next
       For j = 0 To .Count - 1
           st = Split(.keys()(j), "_")
          .Item(st(0)) = .Item(st(0)) & st(1) & "_" & .Item(.keys()(j)) & "|"
       Next

st = Filter(.keys, "_", 0)
       ReDim sp(UBound(st), 1)
       For j = 0 To UBound(st)
         sp(j, 0) = st(j)
         sp(j, 1) = .Item(st(j))
       Next
    End With

Cells(20, 1).Resize(UBound(sp) + 1, 2) = sp
    Cells(20, 2).Resize(UBound(sp) + 1).TextToColumns , , , , 0, 0, 0, 0, -1, "|"
End Sub

Mij lijkt het aantal verschillende lokaties evident (het aantal kolommen met gegevens achter kolom A).
De namen van de verschillende lokaties worden in de kolommen genoemd, dus een extra kolom daarvoor lijkt mij eveneens overbodig.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi all, sorry voor de late reactie. Ik denk dat ik met de oplossing zowel Alexcel als de macro van snb iets kan. Ik heb even wat tijd nodig om ermee aan de slag te gaan en zal laten weten of het uiteindelijk de oplossing heeft geboden.

Dank!

Hierbij ook een oplossing met formules... het beantwoord exact aan jouw vraag en gevraagde layout.

Opmerkingen:
1. Er zijn een aantal (verborgen) hulpkolommen
2. Ik heb aangenomen dat er niet meer dan 7 unieke locaties zijn. Indien wel meer, moet het aantal hulpkolommen en de formules uitgebreid worden.
3. Ik denk tenslotte dat er betere manieren zijn om de data te presenteren.
  • Waarom niet een lijst met artikelnummers en locaties op een apart tabblad bijvoorbeeld.
  • Of gebruik de draaitabel, die werkt het snelste... matrixformules kunnen bij grotere hoeveelheden data best wel eens traag zijn.
  • Of misschien dat een van de forumleden nog een mooie VBA oplossing heeft.

Hoi Alexcel, ik knip mijn probleem even op en belangrijkste is nu even het aantal locaties dat dubbel is in kolom E. Deze krijg ik niet kloppend met deze formule. Heb je enig idee? Zie voorbeeld, in E2, E3 en E4 zou 2 moeten staan en in E5 zou 1 moeten staan:prtscrn.png

Laatst bewerkt:
@Roy

Plaats bestanden svp hier in het forum; op andere sites worden ze na x tijd verwijderd en wordt dit een dode link. Niet handig voor latere bezoekers van deze draad.
Een alternatieve lokatie (zonder commerciële links) voor het plaatsen van (grote) bestanden www.wetransfer.com

@Roy

Plaats bestanden svp hier in het forum; op andere sites worden ze na x tijd verwijderd en wordt dit een dode link. Niet handig voor latere bezoekers van deze draad.
Een alternatieve lokatie (zonder commerciële links) voor het plaatsen van (grote) bestanden www.wetransfer.com

Aangepast!

De oplossing met matrixformules en hulpkolommen zoals voorgesteld in post #5 gaat heel lastig worden met zoveel unieke locaties (TRAAG). In je nieuwe voorbeeld zijn dan 2120 unieke locaties, niet de 7 waar ik van uitging... het bestand wordt hiermee compleet onwerkbaar. Helaas.

Er moet een VBA-oplossing komen lijkt mij.

@Alexcel, snap ik. Met de code van snb heb ik al een deel opgelost. De formule in kolom E (het aantal locaties) krijgen we die wel werkend?

ik heb eenmalig al die dubbele locaties nodig om op te ruimen, dan is het schoon. Daarna wordt de sheet bijgehouden en als iemand dan onderaan een artikel toevoegt die al bestaat op een andere locatie dan is een seintje genoeg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan