• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere formules slepen + voorbeeld bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

larsoe

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2017
Mijn vraag

Ik zit in een groot data bestand te werken en heb 4 verschillende formules opgesteld. De 2e, 3e en 4e formule zijn gelinkt met de 1e formule. De eerste formule is naar verschillende dingen op andere tabs gelinkt.
De eerste formule is:

1e formule =INDEX(Table68[Number];MATCH('values 10% hoogste return'!D5;Table5[Dec-91];0))

Deze formule moet D5 steeds een stap verder worden, dus E5 etc. en de maanden moeten ook steeds 1 stap verder gaan naar jan 92 etc. Nou lukt dit wel als je de functie naar rechts sleept zonder dat er 3 andere functies achter staan. Echter als ik de andere 3 formules in de cellen erachter heb staan dan wordt de D5 niet een E5 maar H5 omdat hij 4 cellen verder komt te staan. De maanden gaan echter wel maar met 1 omhoog dus dat gaat goed.

Mijn vraag is dan ook: Kan ik de 4 formules tegelijk slepen op zo’n manier dat de D5 niet die sprongen overslaat?

Als ik dit per formule moet maken dan moet ik in totaal 1200 kolommen maken in die handmatig invoegen wat heel veel tijd en moeite kost. Ik hoop dan ook dat iemand mij kan helpen met dit probleem.

De andere formules zijn:

2e =VLOOKUP(F10;'6 maands cumulatief'!$A2:$B2645;2;0)

3e =VLOOKUP(F10;'6 maand cumu'!$A2:$JL2645;COLUMN(Table5[Dec-91]);0)

4e =VLOOKUP(F10;Table44;COLUMN(Table44[31/12/1992]);0)

In deze formules slaat de F10 op de 1e formule (die had ik in de F kolom staan).
In deze formules moet dus de F10 op de 1e formule slaan, die dus steeds 1 cel voor de 2e formule staat 2 cellen voor de 3e en 3 cellen voor de 4e formule. De maanden, die in het eind van de 3e en 4e formule staan, moeten steeds 1 maand vooruit gaan net zoals bij de 1e formule. Echter lopen deze formules denk ik goed als het D5 E5 probleem van de eerste formule is opgelost.

Weet iemand of het mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt!

Lars

In het voorbeeld bestand gaat het om de tabblad portfolios.

Bekijk bijlage DATA - VOORBEELD.xlsx

Laatst bewerkt:
Welkom hier.

I.p.v. een lap tekst kun je beter een representatief (EXCEL) voorbeeldbestand plaatsen met daarin ook (handmatig) aangegeven hoe jij de oplossing ziet. Dan krijg je sneller een correct antwoord.

Welkom hier.

I.p.v. een lap tekst kun je beter een representatief (EXCEL) voorbeeldbestand plaatsen met daarin ook (handmatig) aangegeven hoe jij de oplossing ziet. Dan krijg je sneller een correct antwoord.

Beste AlexCEL ik heb een voorbeeld toegevoegd

Zie bijlage. Is dit wat je zoekt?

AlexCEL bedankt voor jouw snelle reactie! Dit is ongeveer wat ik zoek ja. Ik heb het uitgeprobeerd in mijn volledige bestand maar dan krijg ik vanaf nov 1993 een REF error. Weet jij waar dit aan zou kunnen liggen?
Het hele bestand uploaden gaat denk ik niet want dat is erg groot.

Niemand die mij verder kan helpen met dit probleem? De formule van AlexCEL lijkt te werken alleen krijg ik als ik het doortrek naar een paar maanden een #REF! error. Enig idee waar dit aan kan liggen? Ik kreeg dit niet voordat de formule was aangepast als ik mijn eigen formule doortrok.

Alvast bedankt,

Lars

Je kan even de optie formules evalueren gebruiken om te zien waar het misgaat.

Je kan even de optie formules evalueren gebruiken om te zien waar het misgaat.

Dat zou ik wel willen maar ik heb werk helaas op een macbook en imac en in excel 2016 zit die feature niet. Dit zou erg handig zijn inderdaad.
Misschien een ander idee om dit op te lossen?

Zie bijlage. Is dit wat je zoekt?

AlexCEL, het rare van deze formule is als ik hem op een andere cel dan F10 zet hij het dan niet doet. Zou het hier wat mee te maken kunnen hebben dat ik steeds #REF! krijg na een aantal maanden? de eerste maanden vult hij zonder probleem in maar naar ongeveer 20 maanden geeft hij geen waardes meer. Ik gebruik Mac dus heb niet de optie om de formule de evalueren. Heb jij misschien een suggestie hoe ik dit kan oplossen?

Het ontbreekt mij nu even aan tijd, maar ik zal proberen er nog even naar te kijken. Verwacht er echter weinig van als ik niet alle gegevens heb helaas...

Alvast wat suggesties:
- Is je zoektabel wel lang genoeg? M.a.w. als je zoekt op Nov-99 en je zoektabel gaat maar naar Dec-94 dan krijg je een verwijzingsfout.
- is de waarde die je op wilt zoeken wel te vinden? M.a.w. als je een getal zoekt in een lijst waarin dit getal niet voorkomt krijg je ook een verwijzingsfout.

Het ontbreekt mij nu even aan tijd, maar ik zal proberen er nog even naar te kijken. Verwacht er echter weinig van als ik niet alle gegevens heb helaas...

Alvast wat suggesties:
- Is je zoektabel wel lang genoeg? M.a.w. als je zoekt op Nov-99 en je zoektabel gaat maar naar Dec-94 dan krijg je een verwijzingsfout.
- is de waarde die je op wilt zoeken wel te vinden? M.a.w. als je een getal zoekt in een lijst waarin dit getal niet voorkomt krijg je ook een verwijzingsfout.

Beste AlexCEL, ja de tabel etc is goed genoeg want als ik mijn eigen formule doortrek doet hij het wel.
Echter heb ik ook op andere sites gediscussieerd hierover en heb ik de volgende suggestie gekregen: OFFSET gebruiken.
Mijn formule is nu:

=INDEX(Table68[Number];MATCH(OFFSET('values 10% hoogste return'!$D5;;INT((COLUMNS($D: D)-1)/4);; );Table5[Dec-91];0))

Dit lijkt te werken. Ik kan de 4 formules nu tegelijk naar beneden en naar rechts slepen.
Bedankt voor het mee denken en je tijd en moeite!

Lars

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan