• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Splitsen 1 kolom (BIJ/AF) in 2 kolommen (BIJ en AF) + bijbehorende bedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miriam1969

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2012
Goedemorgen,

Doel: ik wil graag met de gedownloade bankafschriften gebruiken om te rekenen om zo meer inzicht in de financiele situatie te krijgen.

Ik heb de bankgegevens via een CSV-bestand in een Excel bestand gezet. Het probleem hierbij is dat de het woordje AF en BIJ in 1 kolom en het bijbehorende bedrag zijn allemaal positieve bedragen.:confused: Om er me te kunnen rekenen is het wenselijk dat de AF-bedragen als "min" worden weergeven en ook uitgesplitst worden.

Ter verduidelijking: Hieronder een deel uit mijn Excel bestand waar mijn vraag betrekking op heeft:
(sorry ik zie in mijn voorbeeld de gegevens niet netjes in kolommen komen, hopelijk kun je zelf inbeelden...)

Tegenrekening Code Af Bij Bedrag (EUR) MutatieSoort
NLxxINGBxxxxxxxxxx GT Bij 42 Internetbankieren
NLxxSNSBxxxxxxxxxx GM Af 70 geldautomaat
NLxxABNAxxxxxxxxx IC Af 65,07 Incasso
NLxxRABOxxxxxxxxx GT Bij 50 Internetbankieren

Is hier een oplossing voor en wie kan mij verder helpen. In ieder geval de helpdesk van de bank niet; die stuurt adviseert mij om via Google een oplossing voor dit probleem te zoeken........ zucht.

Vriendelijke groet,:)
Miriam

Daar kan je toch eenvoudig 2 kolommen voor bij maken en daar functies op zetten waarbij je voor het AF bedrag deze * -1 doet.

Geweldig, Hiervan kan ik echt leren. Zou willen dat ik 10% van uw kennis had

Dank je wel

Daar kan je toch eenvoudig 2 kolommen voor bij maken en daar functies op zetten waarbij je voor het AF bedrag deze * -1 doet.

Hallo Edmoor,

Ik had ook al in gedachte om 2 kolommen er bij de maken (1 voor AF en 1 voor BIJ), zodat ik er ook op selecteren kan, maar hoe kan ik de inhoud van de AF / BIJ kolom opsplitsen en daarnaast ook nog AF bedragen als negatief weergeven. Zou je een voorbeeld van zo'n formule kunnen geven?

Zoals je al waarschijnlijk al gemerkt heb, ben ik alleen bekend met de basisverwerking in Excel..... sorry!

Gr. Miriam

Hi Miriam

volgens mij staat wat je zoekt in het antwoord van AlexCEL hierboven. Daar staan de bedragen bij AF als negatief

Hierbij een variant met formules zonder hulpkolommen.

Hoi AlexCEL,

Wauw! Dit is wat ik graag wilde zien! Maar wat hangt daar een super ingewikkelde formule aan!! Ik zal de formule
kopiëren naar mijn Excel bestand en ga ervanuit dat daar dan de AF-bedragen ook negatief worden weergeven.
He, dan kan ik eindelijk mee aan het werk......

Ik heb geprobeerd je formule te kopiëren, maar aangezien ik niet het hele excel document heb weergegeven, komt de formule niet overeen daar deze alleen betrekking heeft op de (door mij) opgegeven excel gegevens.
Bijgaand een deel van het gehele Excel bestand. Zou je je formule willen wijzigen voor dit bestand?

Bekijk bijlage Bankafschrift.xlsx

Vriendelijke groet,
Miriam

Beste Vena, Dank. snap ik

ik begrijp dat 1-2 refereert aan het positief danwel negatief weergeven. Ik snap niet helemaal, hoe excel dit ziet
ik bedoel hij kijkt naar F2 of dit een af of bij bedrag is maar hoe selecteert het dan *1 of -1?

sorry voor mijn onwetendheid

Als F2 gelijk is aan "Af" dan geeft dit de waarde WAAR/TRUE ofwel een 1 en anders ONWAAR/FALSE ofwel een 0.

Code:
=N(F2="af")

ah ja, perfect nou snap ik het. hartelijk dank

ik hoef nu de IF/ALS functie veel minder te gebruiken.

bij waar trekt hij 2*1 van 1 af en vormt een negatieve vermenigvuldiging anders 2*0 dus positieve vermenigvuldiging

top, nogmaals dank

Inmiddels goedemiddag,

Het is gelukt om mijn "probleem" op te lossen. Iedereen bedankt hiervoor!

Is het nog moeilijk om de Negatieve (Af-jes) en de Postieve (Bij-tjes) te totaliseren? Graag a.d.v. mijn excel bijlage van
11.29 uur.

Ik hoor het graag.....

Gr. Miriam

Resmatrix en VenA heel veel dank met jullie reactie om de bedragen te totaliseren. Idd een draaitabel is
ook een mogelijkheid waaraan ik nog niet gedacht had....

Case closed!

Ik zal deze vraag afmelden.

Groeten,
Miriam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan