• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM.ALS met optelbereik=variabele kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

kriekos

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2009
Dag allemaal,

Ik hoop dat de titel al veel verklapt.

Hier vinden jullie een voorbeeld: Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

In cel B2 van blad2 moet de som komen van alle B's in blad 1. De moeilijkheid: het optelbereik moet variabel zijn, nl. de kolom waarnaar verwezen wordt in cel B1 van blad 2. Ik dacht aan de formule SOM.ALS maar ik krijg het optelbereik in die formule niet variabele in functie van de gekozen kolom. Iemand een ideetje?

Alvast bedankt!

Grtz,
Kriek

En wanneer moet welke kolom dan worden gebruikt?

Laatst bewerkt:

Zou in principe perfect zijn, maar ik heb een klein detail niet weergegeven in mijn voorbeeld. Cel B2 zou geen lijst mogen zijn maar gewoon een cijfer. De formule zou de zoveelste kolom uit blad1 moeten nemen.

Excuses voor het misverstand, maar ik vereenvoudig mijn voorbeeld zou goed mogelijk en ik heb het iets te sterk vereenvoudigd ;).

De kolommen in mijn excel heten echter niet 'Kolom 1', 'Kolom 2',... Ze heten 'Jan 2017', 'Feb 2017'... Dus gewoon het cijfer samenvoegen met "Kolom " gaat dus niet werken. Of ik zou een manier moeten kunnen vinden om 'Jan 2017' automatisch te kunnen omzetten naar 1.

Altijd handig als voorbeeldjes niet overeen komen met de werkelijkheid

Code:
=SUMPRODUCT((INDEX(Blad1!$B$2:$D$10;;A2))*(Blad1!$A$2:$A$10="B"))

Ik krijg geen van beide bovenstaande voorstellen verwerkt in mijn eigenlijke excel. Daarom dat ik mijn excel maar wat opgekuist heb en hierbij toevoeg: Bekijk bijlage Voorbeeld ter.xls

In cel G30 van tabblad '4.1. Periode' moet ik de som krijgen van alle waarden uit tabblad 'Rep2 2017' uit de kolom m.b.t. de maand die geselecteerd worden in cel B3 van tabblad 'April' indien de bijhorende waarde uit kolom A van tabblad 'Rep2 2017' het cijfer 70 is. Ik hoop dat dit duidelijk is en voldoende overeenkomt met de werkelijkheid.

Alvast bedankt.

Grtz,
Kriek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan