• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met een enkel vinkje een hele kolom aanvinken

Status
Niet open voor verdere reacties.

pilsfan

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2017
Hallo allemaal,

Ik ben een redelijk leek wat betreft Excel. Normaal werk ik met de handen in de werkplaats maar door een operatie moet ik wat onderhoudsschema's in elkaar zetten. De standaard dingetjes weet ik wel. Maar op een moment loop je dan toch vast.

Ik heb nu wat in elkaar gezet maar wil graag het volgende aanpassen:

- In het onderhoudsschema kan de monteur aanvinken wat hij gedaan heeft. Maar ik wil graag een extra vakje waarmee ik een hele kolom in een keer kan aanvinken.
- Als de monteur het bestand heeft bewerkt in de alleen daarvoor bestemde tekstvakken en vinkjes gezet heeft en daarna afsluit moet hij het bestand niet meer kunnen bewerken. Kan ik dit zo inregelen door een beveiliging?
excelploeg.pngBekijk bijlage Onderhoud profileermachineVB.xlsx

Laatst bewerkt:
ik vrees dat we met een schermafbeelding weinig hulp kunnen verlenen.
Kun je een voorbeeld plaatsen dan valt te overzien wat in jou geval de beste oplossing is op basis van wat je al hebt gemaakt.

ik vrees dat we met een schermafbeelding weinig hulp kunnen verlenen.
Kun je een voorbeeld plaatsen dan valt te overzien wat in jou geval de beste oplossing is op basis van wat je al hebt gemaakt.

Bestand toegevoegd als het goed is.

Zo te zien heb je geen ActiveX-besturingselementen gebruikt, maar formulierbesturingselementen. Dan wordt het lastig.

Dan ga ik het ombouwen. Heb alleen nog geen idee hoe ik hetzelfde ga creëren met active x

@SjonR: Nonsens, die zijn betrouwbaarder en makkelijk mee te werken.

Kijk eens naar bijgaand voorbeeld, dubbel-klik op de individuele cellen, enkel klik op de bovenste checkboxjes om de gehele kolom te wijzigen.

Bijlagen

Ja dat is inderdaad ongeveer wat ik bedoelde.. Nu nog zien hoe ik dit ga omzetten naar wat ik in gedachten had. Hoe heb je deze code opgesteld?

@ Jan Karel.

Dat was de wijsheid die ik op dit forum veelvuldig heb gelezen, maar ik ga je voorbeeld bij thuiskomt eens tot me nemen.

Gr

Sjon

Kijk even in de VBA editor, daar heb ik e.e.a. in gemaakt. Ik ben een professionele Excel ontwikkelaar, dus handgeschreven :-)

@SjonR: Het is juist mijn ervaring dat de formulierbesturingselementen minder storingsgevoelig zijn. Het is met die elementen overigens ook veel simpeler om alle controls aan 1 macrootje te hangen dan die van de werkset, daar moet je of een klik event voor iedere control toevoegen, of werken met een klasse module.

Bekijk bijlage excel VBA ploeg.xlsxIk ben ermee aan het stoeien maar kom er als leek niet uit. Kan iemand het me in Jip en Janneke taal stap voor stap uitleggen of kan ik dit ergens terug vinden. De professionals zijn toch ook ooit als ik begonnen denk ik of niet? Jan Karel wellicht?

Ik wil in het bijgevoegde bestand de vinkjes in rijen 21 en 32 gebruiken om de vinkjes boven deze rijen in een keer aan te vinken. Ik moet ook verschillende van deze bladen maken voor diverse machines. Dus het zou fijn zijn als ik dit zelf voor elkaar krijg.

OK, gaat ie.

- Ik heb kolom A ingevoegd. Waar een 1 staat wordt door het vinkje bovenaan "bediend" en als je dubbel-klikt.
- idem voor rij 1, dubbelklikken doet alleen iets in de macro als zowel op rij 1 als in kolom A van die cel een 1 staat
- Zie de code in "Blad1" voor wat er gebeurt als je dubbel-klikt op een cel (rechts-klik op tabblad, kies Programmacode weergeven)
- De rij checkboxjes op rij 8 zijn allemaal gekoppeld aan dezelfde macro in Module 1.
- ALs je een checkbox klikt, dan krijgt de macro automatisch de naam van die box door via "Application.Caller".
- Via de TopLeftCell weet ik exact in welke kolom een checkbox staat en dus welke vinkjes ik moet wijzigen.
- De cellen met vinkjes hebben lettertype Wingdings gekregen. Deze cellen bevatten dus 1 speciaal karakter uit de wingdings.

Je zou kolom A en rij 1 kunnen verbergen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan