• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen met dynamische range en functie kleinste met gelijke waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

darkmenace

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Geachte forumleden

Ik ben een leerkracht LO, die graag veel zaken automatiseert om zo efficiënt te kunnen werken in het onderwijs. Eigenlijk begint mijn excelfile echt op een heuse database te lijken en ik vind altijd maar meer zaken om aan te pakken in mijn file, maar ik stuit nu weer op een aantal problemen. Hopelijk hebben jullie tips of adviezen of oplossingen om mij verder te helpen.

Voor het onderdeel atletiek heb ik een zevenkamp laten doen door de leerlingen. Voor elke discipline hebben ze dus een prestatie moeten doen en die wordt automatisch omgezet in punten volgens het echte systeem in de atletiek. (Dit zijn bepaalde formules). Dit kunnen jullie zien in de kolommen F tot en met S. Tot daar geen problemen.

PROBLEEM 1:

Nu is het interessant voor de leerlingen om zich te vergelijken ten opzichte van hun schoolgenoten en vooral jaargenoten. Dit kan door een rangschikking te maken op basis van de totaalkolom V. (zie kolom T en U)
Bij kolom T ook weer geen probleem, want ik kan gewoon een range nemen van het hele document, maar bij kolom U zit ik met een 'probleem' dat ik zou willen automatiseren. Die kolom geeft namelijk een rangschikking van het jaar waar de leerling in zit. Ik heb het dus zo ingesteld dat er moet gekeken worden in welke klasgroep een leerling zit, bvb 3e jaar en dan gaat kolom U een rangschikking maken voor het 3e jaar. Ook dit is gelukt, maar voor volgend schooljaar voorzie ik het probleem dat er andere leerlingenlijsten zullen zijn en dat dus die handmatige range die ik ingaf anders gaat moeten zijn. Ik zou dus graag willen dat excel automatisch de leerlingenlijst 'scant' en dus een rangschikking kan maken op een variabele leerlingenlijst. Volgend schooljaar kan het namelijk zijn dat er ineens 90 3e jaars zijn ipv nu 50. Ook een belangrijk iets om rekening mee te houden. Ik steek er de leerlingenlijst in het begin van het jaar in de tabel, maar in de loop van het jaar komen soms nieuwe leerlingen toe. Die zet ik dan onderaan in de tabel bij, waardoor je soms onderbroken ranges hebt en daar vind ik geen oplossing voor.

PROBLEEM 2:

Onderaan de tabel, vanaf rij 210 heb ik een tweede leuk item bedacht voor de leerlingen hun competiviteit aan te spreken en dat is records weergeven. Per discipline heb ik dus een top 3. Daarnaast heb ik dan ook nog een top 10 laten weergeven met de totaalscore. Geloof mij, de leerlingen zijn daar wild van.
Nu ben ik op een probleem gestuit bij gelijke waardes. Bij de discipline speerwerpen heb ik namelijk een uitzonderlijke situatie dat ik een gelijke stand heb bij de nummers 2 en 3. Het probleem is dat de index-vergelijken functie op basis van kleinste of grootste functie stopt bij de eerste waarde dat hij tegenkomt. Bij een gelijkstand wordt dus 2 keer dezelfde naam weergegeven. Dit kan je duidelijk zien bij rij 257 en 258. Ik had daar een oplossing voor gevonden als heel mijn lijst met getallen zou werken, maar ik gebruik voor afwezige of gekwetste leerlingen de codes Z of A en daar loopt alles op vast. Mijn vraag is dus of daar een oplossing voor bestaat om dat te omzeilen?

PROBLEEM 3:

Ook te situeren bij de records. Ik zou graag een onderscheid in records willen maken tussen jongens en meisjes. De meisjes hebben meestal namelijk niet zoveel fysieke kracht als jongens. Ik zit hier weer met een probleem van range. De jongens en de meisjes staan soms door elkaar doordat er tijdens het jaar nieuwe leerlingen bijkomen die onderaan de tabel bij komen. Daardoor kan ik geen ononderbroken range definiëren. Je zou kunnen zeggen dat ik die nieuwe leerling gewoon in de tabel zelf bij het juiste jaar zou kunnen invoegen, maar dan moet ik dat voor elk tabblad doen. De namen en klasgroepen uit kolommen A, B en C zijn allemaal gebaseerd op het tabblad afwezigheden + kledij. Zo moet ik maar eenmaal per jaar 1 tabblad aanpassen. Het probleem is dat als ik daar een rij invoeg, ik dat ook voor elk ander tabblad zou moeten doen.

Ik weet dat dit nogal een lijvig 3-delig probleem is, maar alle hulp voor elk deelprobleem is welkom.
Ik hoor graag jullie mening!

Alvast bedankt voor de inspanning en moeite!!!

Vriendelijke groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Oplossing deelprobleem 1.
In cel U2
Code:
=SOMPRODUCT((LINKS([Klas];1)=LINKS([@Klas];1))*([@[Totaal Zevenkamp]]<[Totaal Zevenkamp]))+1
en doortrekken naar beneden.
Kan ik niet nalaten op te merken; een leerkracht LO die zich Dark Menace noemt? Laat de ouders het maar niet horen :p

Ik kan mij voorstellen dat de leerlingen enthousiast zijn over het eindresultaat.

Zo uw werkgever ook enthousiast zijn dat u een bestand upload met naam en toenaam van alle leerlingen....

Oplossing deelprobleem 1.
In cel U2
Code:
=SOMPRODUCT((LINKS([Klas];1)=LINKS([@Klas];1))*([@[Totaal Zevenkamp]]<[Totaal Zevenkamp]))+1
en doortrekken naar beneden.
Kan ik niet nalaten op te merken; een leerkracht LO die zich Dark Menace noemt? Laat de ouders het maar niet horen :p

Super bedankt voor de formule. Zelfs na evaluatie van de formule begrijp ik nog altijd niet helemaal hoe dat kan werken, maar het eindresultaat is er alvast, waarvoor enorme dank!!!
Darkmenace is een nickname van toen ik begin de 20 was en dus nog geen leerkracht was :-) Het is dus absoluut niet zo dat ik mij nu nog zo naar de leerlingen of de ouders toe profileer :-)

Ik kan mij voorstellen dat de leerlingen enthousiast zijn over het eindresultaat.

Zo uw werkgever ook enthousiast zijn dat u een bestand upload met naam en toenaam van alle leerlingen....

Daar had ik eerlijk gezegd nog niet bij stilgestaan. Het is wel zo dat er geen adres of contactgegevens bij staan, maar je kan in deze tijden niet voorzichtig genoeg zijn inderdaad. Bedankt om mij daar attent op te maken, ik zal zorgen dat het niet meer gebeurt in de toekomst!

Op verzoek van TS het bestand verwijderd.
TS kan een nieuw fictief bestand uploaden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan