• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Merge verticaal ipv horizontaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans Gorter

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2008
Onze schoolgids moet worden geupdated. Mijn plan: in maak in excel twee kolommen(geen rijen dus), de eerste kolom is de naam van het mergeveld, de twee de nieuwe waarde. Mergen en klaar is Kees. Nee dus, merge snapt alleen maar iets van horizontale rijen. Waarbij dus de eerste rij de naam van het mergeveld is, de twee rij de waarde. Dat is dus ook een oplossing, maar het is gemakkelijker invullen als ik kolommen gebruik ipv rijen. Is dat mogelijk?

Bedoel je met 'mergen' de functie Afdruk Samenvoegen in Word?
Voor wat jij wil is een oplossing met VBA denkbaar maar dat maakt het er bepaald niet makkelijker op.

Onze schoolgids moet worden geupdated.
Ik kan het niet nalaten hier een taaldingetje onder de aandacht te brengen.
Van oorsprong Engelse werkwoorden worden in het Nederlands volgens de Nederlandse spellingsregels vervoegd, dus:

Ik update
Hij updatet (spreek uit up-deet)
Wij hebben geüpdatet (spreek uit ge-up-deet)
De geüpdatete versie (spreek uit ge-up-dee-te)

Laatst bewerkt:
Ook Word heeft een ingebouwde Zoeken/Vervangen methode.

Onze schoolgids moet worden geupdated. Mijn plan: in maak in excel twee kolommen(geen rijen dus), de eerste kolom is de naam van het mergeveld, de twee de nieuwe waarde. Mergen en klaar is Kees. Nee dus, merge snapt alleen maar iets van horizontale rijen. Waarbij dus de eerste rij de naam van het mergeveld is, de twee rij de waarde. Dat is dus ook een oplossing, maar het is gemakkelijker invullen als ik kolommen gebruik ipv rijen. Is dat mogelijk?

Hallo Hans,

Ik weet hier zelf niet heel veel van, maar misschien kun je de wijze van invullen wel zo laten, maar zodra je dan overgaat naar mergen dat je dan eerst alle data op een niet tabblad kopieert en dan plakt als waarden door middel van transponeren

Stap1: selecteer het gebied met alle gegevens
Stap2: druk op Ctrl+C (of rechtermuisknop en dan kopiëren)
Stap3: selecteer een nieuw tabblad
Stap4: selecteer cel a1, druk op de rechtermuisknop, kies "Plakken Speciaal", kies nu in de scherm "Waarden" en zet een vinkje bij "Transponeren".

Mvg Jos

draai de tekstrichting met 90 graden en draai of je scherm fysiek of via grafische opties ook 90 graden kun je invoeren in kolommen die eruitzien als rijen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan