• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal naar tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Radiohead

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 aug 2018
Hallo allemaal,

Weet iemand hoe ik een getal om kan zetten naar tekst met behoud van de decimalen.
Als ik bijvoorbeeld een getal van 200.00 heb wordt dit 200 en 34.40 wordt 34.4
Ik heb al vanalles geprobeerd en gezocht maar kom niet verder.
Wie kan mij helpen.

Alvast bedankt,
Roy

Welkom op het forum, laat eens iets zien wat je al geprobeerd hebt

Gebruik de TEKST functie in een nieuwe kolom:

=TEKST(A2, "0.00")

Tardis

Als ik bijvoorbeeld een getal van 200.00 heb wordt dit 200 en 34.40 wordt 34.4
Wat jij beschrijft is precies het omgekeerde van wat je vraagt: jou gewenste ‘uitkomst’ is geen tekst, maar een getalopmaak. Excel stript, als je de standaard celopmaak gebruikt, automatisch de nullen achter de komma. Dus elke cel waarin jij 234,00 typt, krijgt de ‘uitkomst’ 234, en als je 45,30 typt krijg je 45,3. Dat gebeurt als een cel de Standaard opmaak heeft.

Je kunt heel simpel de celopmaak aanpassen naar Getal met twee cijfers achter de komma met de Celeigenschappen. Getallen omzetten naar TEKST met een functie lijkt mij een overbodige handeling en het paard achter de wagen spannen, want met tekst kan je niet rekenen. Je wilt een getal altijd als een getal behandelen als je er mee moet rekenen. Ook al helpt Excel zelfs diegenen die dat tóch doen :).

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik ben er uit dankzij de tip van Tardis.
Ik begrijp wat je bedoelt OctaFish. Ik zal nog even uitleggen wat de bedoeling was.

Ik heb 5 kolommen.
A Datum
B Rekening
C Tegenrekening
D Bedrag
E Omschrijving

Deze moesten volgens onderstaand format worden samengevoegd zodat ik het uiteindelijk kan gebruiken om het in te lezen in het boekhoudprogramma.

"datum";"rekening";"tegenrekening";"bedrag";"omschrijving"
"12-02-2012";"123456";"654321";"1230,00";"Factuur 20130001"

Dit heb ik gedaan met =TEKST.SAMENVOEGEN alleen werd bv 1230.00 uiteindelijk 1230 en er moeten 2 decimalen achter de komma staan om het in te lezen.
Maar het is nu allemaal gelukt.

Bedankt

Een boekhoudprogramma dat geen getallen kan importeren? Ik neem aan dat je een csv bestand o.i.d. aanlevert, waarin alles tekst is. Dat moet een extern programma probleemloos kunnen importeren lijkt mij. Ik heb nog nooit meegemaakt dat je daarin getallen, toch de kernwaarde van een boekhoudprogramma, moest aanleveren met twee cijfers achter de komma omdat het programma anders niet uit de voeten kan met de waarden.
Gewoon vanuit Excel een CSV export maken zou voldoende moeten zijn. Wordt het niet tijd voor een écht boekhoudpakket? :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan