• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorkomen van dubbel tellen ?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wowster

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2018
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik zit met het volgende probleem. en kan het eigenlijk alleen praktisch uitleggen.
ik heb een bestand waar in gewichten op datum aan nummers worden toegekend. echter nu worden op een latere datum nieuwe gewichten aan het zelfde nummer toegekend maar wil ik niet dat de gewichten worden opgeteld.

het lastige is dat vandaag en morgen de gewichten wel bij elkaar mogen en volgende maand als de tank (nummer) weer helemaal leeg is geweest beginnen we weer overnieuw en dan dus juist niet.

bedankt alvast.

file toegevoegd

Het bestand bijvoegen, lijkt mij een prima idee. Voor het gemak heb ik in het eerste tabblad direct alles blood gegooit en de nummers waar het om gaat rood gemaakt.

Waar ik naar toe wil is dat ze dus in het tweede blad niet meer opgeteld worden, maar dat er overnieuw begonnen wordt.
Ik hoop dat iemand een idee heeft.

alvast bedankt.

Bijlagen

Voor het gemak heb ik in het eerste tabblad direct alles blood gegooit
Huh? Bedoel je soms bloot gegooid, oftewel alles zichtbaar gemaakt? Die brei aan gegevens schrikken mij nogal af, en denk vele met mij... maar misschien heb ik het wel mis.

Versimpel het bestand eens wat zodat duidelijk wordt waar het probleem zit. Wat mag op het blad "totaal kilo's" niet meegeteld worden en waarom niet?

vereenvoudigen file

ik alle niet relevante informatie nu weggehaald.

ik zal de praktijk situatie uitleggen. Dit geeft een verheldering hoe ik tot dit bestand gekomen ben. Tijdens ons seizoen komen er veel auto's met produckt binnen van verschillende maten. De hoeveelheid in de auto is meer dan er in 1 tank past. 1 auto wordt dus verdeeld over meerdere tanks. Zo heb ik deze file op gezet om uiteindelijk te kunnen zien hoeveel van welke maat in welke tank zit.
Maar als later in het seizoen de tank een keer leeg is geweest en een keer opnieuw gevuld wordt ......zit ik met een probleem in mijn ontwerp.....

Bijlagen

Het spijt me, maar mij is niet duidelijk wat je nu wilt. Ik zie nog steeds een hele hoop gegevens die volgens mij niet relevant zijn voor de vraag.

Dus tenzij er nog een toelichting komt over welke cel een probleem geeft en waarom moet ik deze vraag aan me voorbij laten gaan.

Ik sluit mij aan bij AlexCel, dat mij onduidelijk is wat je waar aangepast wilt hebben.

Zover ik begrijp wil je eigenlijk een soort voorraadbeheersysteem hebben? Dus als de tank geleegd wordt dan heb je een uitgaande stroom die je dan ook moet registreren. Tenzij dit (altijd!) periodiek is, dan kan je dit ook wel met een formule ondervangen.

Ik ga mijn best doen om het bestand nog verder te eenvoudigen.
Van belang is alleen de actuele stand in de tank. wat er ingezeten heeft is niet meer relevant na een hernieuwde vulling.
Zodra het bestand nog verder versimpelt heb zal ik het plaatsen.

(De rode getallen onder aan in de groene en gele kolom worden voor de tweede keer in gevult. deze tanknummers (kg) moeten dus de eerste maal gaan overschrijven i.p.v. optellen.)

in ieder geval allemaal bedankt voor de moeite zover.

Geen probleem, ik wil er ook best even verder naar kijken, net als heel veel anderen hier.

Plaats anders een nieuw representatief voorbeeldje te maken met wat dummy gegevens waarin goed duidelijk is aangeven wat voor antwoord je verwacht, en waarom. Of ontdoe het bestand dat je al hebt van alle gegevens die niet relevant zijn, dat maakt het voor ons als helpers wat overzichtelijker. We komen er dan vast wel uit.

update

afijn, ik heb het één en ander weggehaald en getracht in het bestand tekst en uitleg te geven wat ik bedoel.

ik hoop dat ik het helder heb zo.

Bijlagen

Zoals in #7 aangegeven mis je in dit hele overzicht een aspect, dat is de uitgaande stroom.

De formule van de actuele stand (=voorraad): Vorige stand + lossing - uitgaande stroom.

Stel tank 25 is vol en wordt morgen geleegd en het duurt tot volgende week tot er weer een nieuwe levering is, dan blijft in jouw gewenste opzet tot en met volgende week de volle stand staan.

Zoals in #7 aangegeven mis je in dit hele overzicht een aspect, dat is de uitgaande stroom.

De formule van de actuele stand (=voorraad): Vorige stand + lossing - uitgaande stroom.

Stel tank 25 is vol en wordt morgen geleegd en het duurt tot volgende week tot er weer een nieuwe levering is, dan blijft in jouw gewenste opzet tot en met volgende week de volle stand staan.

Ik begrijp waar je naar toe wilt

nieuwe versie: deze telt terug tot de vorige storting.

het valt op dat er nergens vorige stortingen zijn. of kijk ik verkeerd? en is dat altijd zo?

Klopt dit produckt staat soms een jaar voordat het er uit gaat dus de door loop is niet hard. De opzet van deze tabel is ook niet zozeer de hoeveelheid maar meer de verhoudingen en de maten hoe het in de tank te recht komt. Puur een invoer blad. Wat, wanneer er uit gaat is niet interresant voor de praktijk.

Bedankt voor je optie ik ga kijken of ik hem kan toepassen!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan