• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken? Of andere manier van overzicht maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

yvonne0

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Hoi allemaal,

Ik heb een bestandvoorbeeld toegevoegd om mijn verhaal te verduidelijken.

Doel: ik moet per winkel een overzicht hebben welke merken er verkocht worden.

Kan iemand mij op weg helpen hoe ik het beste te werk moet gaan?

Groetjes,
YvonneBekijk bijlage Merken per winkel.xlsx

Laatst bewerkt:
Oh wat stom, ik kan natuurlijk gewoon een filter gebruiken.
Dan moet ik dat per winkel doen.
Of is er toch nog een andere, betere manier om in 1x het overzicht te krijgen per winkel?
Draaitabel?

Als er nog veel meer winkels bijkomen is per winkel filter aan zetten wat omslachtig als ik in 1x het overzicht per winkel wil kunnen zien.
Ik heb draaitabel inmiddels geprobeerd, maar daar kom ik met deze gegevens niet uit ...

Toch iets met verticaal zoeken doen? Ik heb even geen idee hoe ik dit het beste moet aanpakken.

Laatst bewerkt:
Met een draaitabel natuurlijk:

Het gaat niet om de aantallen maar om de merknamen die per winkel in een lijst moeten komen te staan.
Ik moet per winkel een lijst hebben waar alleen die merknamen op staan die die winkel daadwerkelijk verkoopt.
Dus waar de overige merken niet te zien zijn.
Ik kan dit natuurlijk met filter doen, maar dan moet ik per winkel filteren op het kruisje (als in: ja verkoopt dit merk), het resultaat kopiëren en plakken naar een nieuw werkblad. Voor elke winkel die handeling.

Het zou mooi zijn als ik met 1 handeling dit soort lijsten per winkel met alleen verkochte merken te voorschijn kan toveren.

Knap VenA

Zover ben ik nog niet.
Maar ik let wel goed op en leer steeds meer van je.
is dit niet mooier
Blad1.Cells(1, 20)
Blad1.Cells(2, 20)

@VenA :thumb:

Maar:

Code:
Sub M_snb()
  sn = Blad1.Cells(1).CurrentRegion

With CreateObject("scripting.Dictionary")
      For j = 2 To UBound(sn)
        For jj = 2 To UBound(sn, 2)
          If sn(j, jj) = "x" Then .Item(sn(1, jj)) = .Item(sn(1, jj)) & " " & sn(j, 1)
        Next
     Next

Blad1.Cells(1, 20).Resize(.Count, 2) = Application.Transpose(Array(.keys, .items))
  End With
End Sub

en met formules:

bijv in B19:
PHP:
=IFERROR(INDEX($A$1:$A$13;SMALL(IF($B$2:$B$13="x";ROW($2:$13));COLUMN()-1));"")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hier nog mijn duit in het zakje met (matrix)functies (d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/kopiëren/wijzigen etc.)

Bijlagen

Kan je de vraag even verduidelijken met wat je nu echt zoekt en wat het resultaat moet zijn? We zijn allemaal maar een beetje aan het speculeren, ingewikkelde codes en formules, en zelfs compleet verbouwde bestanden aan het maken, Zonder dat je enige uitleg hebt gegeven over hoe jouw tabelletje tot stand komt.

@wbvalk, Wat bedoel je met mooier? Het gaat om het idee. Waar de hele handel uiteindelijk wordt neergezet is maar een kleine aanpassing.

@snb, Dank voor het duimpje. Heel af en toe steek ik wel eens wat op hier.:d

Hoi VenA,

Mijn opmerking was zeker niet verkeerd bedoelt, integendeel. Zoals jezelf al zegt waar het wordt neergezet.
En blijf alleen maar leren van jullie , dus mijn dank blijft groot
Groet Willem

Zo dat is inderdaad geavanceerd allemaal :eek:

Ik had nodig wat AlexCEL heeft gemaakt.
1e tablad en dan de 2e tabel op dat tabblad.

Maar ja, hoe ik dat zelf zo 1-2-3 had moeten maken, geen idee.
Ik heb nu maar gewoon houtje touwtje gefilterd per winkel en die resultaten gekopieerd en geplakt.
Met 9 winkels gaat dat nog, maar ik vroeg me af hoe ik het het beste zou moeten doen als er veel meer winkels zouden zijn.
Voor nu is het gelukkig niet noodzakelijk dat ik weet hoe het moet, maar het leek mij wel handig om te weten.
En om ervan te leren. Maar ik vrees dat het toch wat te ingewikkeld is voor mij ...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan