• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken maar ook de lijst die hierna volgt in beeld krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joor1973

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2018
Goedemorgen,

Voor het berekenen van wettelijke rente op oude vorderingen gelden diverse rentepercentages vanaf 2013.

Ik wil spreadsheet maken waarbij ik betreffende datum van vordering invoer, en direct de hele reeks van rentes (vanaf die datum) in beeld krijg. Ik kan wel verticaal zoeken om rente op te zoeken die correspondeert met de betreffende datum. Maar daarna wil ik ook direct dat de periodes en bijbehorende rentes er onder in beeld komen die van toepassing zijn (geweest) na deze genoemde datum. OP deze wijze kan ik de totale wettelijke rente berekenen vanaf ontstaan vordering tot heden. Iemand een idee hoe ik dit aanpak??

Bijlagen

Welkom. Goed dat je meteen een voorbeeld meeplaats, dat helpt bij het geven van een goed antwoord. Wat je wilt kan (zeer waarschijnlijk) wel, maar geef in je voorbeeld ook even aan wat je verwacht als uitkomst en waar s.v.p.

"waarbij ik de datum invoer"
WAAR voer je de datum in?
"De periodes en rentes".
Hoe lang is die periode? Alles na een bepaalde ingevoerde datum?

In S5
Code:
=INDEX($A$2:$C$34;VERGELIJKEN($S$2;$A$2:$A$34;1)+RIJ()-5;KOLOM()-18)
en verder naar rechts en beneden kopiëren.

Bijlagen

Top. Dank voor jullie snelle reacties. Beiden voorzien in hetgeen ik inderdaad bedoelde. Ga nu aan de slag met formules, omdat ze nog niet helemaal duidelijk voor me zijn. Maar ze werken wel..... Nogmaals dank!

:thumb:

Kon er zelf niet meer naar kijken, maar veel deskundigheid hier. Je krijgt vrijwel altijd wel antwoord van iemand, zeker met een goed voorbeeldje. Als je tevreden bent kun je de vraag op opgelost zetten (rechts bovenaan de pagina).

jaarrentes berekenen

NOgamaals dank. Als vervolg op deze vraag, is er nog een andere uitdaging naar voren gekomen. per jaar moet de rente berekend worden, (over deze rente is nl. het volgende kalenderjaar ook rente verschuldigd). Echter er zijn jaren bij waar soms 2, zelfs 3 verschillende rentes van toepassing zijn. Ik zoek een formule die hier rekening mee houdt, waardoor elk jaar op juiste wijze rente berekend kan worden. Toelichting op deze vraag heb ik in bijgevoegde bestaand uitgewerkt.\

Alvast dank!
Bekijk bijlage Module Wettelijke Rente-vraag.xlsx

Wederom dank! Ik zat klaarblijkelijk op verkeerde weg.... In een dag stappen gemaakt waarvan ik had verwacht dat dit aanmerkelijk langer zou duren. Er is nog een laatste stap .....

In invoerveld kan ook aangegeven worden dat er een tussentijds voorschot gedaan wordt op een x-moment. Dit betekent dus dat bijv bij een voorschot op 1-5-2011. Deze datum er tussen gedwud moet worden en dat dit voorschot afgelost wordt op uitstaande bedrag, waarna rente-berekening weer verder gaat. Mijn (laatste) vraag, hoe krijg ik deze datum (c.q. periode) er tussen zonder dat rest van de output helemaal in de war raakt....

ik vraag het me af hoe je oplost als er meerdere voorschotten zullen zijn
ik geraak er alvast niet uit dan
misschien iemand anders?

@garfield007,
Als je vragen hebt maak dan een eigen draadje aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan