• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

celwaarde opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik ben op zoek naar een formule die een locatie weergeeft van een cel met een bepaalde waarde.
In Blad 1 heb ik een tabel met namen; in blad 2 wil ik weten waar bepaalde celwaarden voorkomen.
Alle waarden zijn uniek. Er zijn dus geen dubbele namen.

Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar in Blad2!B1 verwacht ik niet als resultaat "Hans" maar "Blad1!A3"

Wie helpt mij aan de juiste formule?

Vriendelijke groet,
Guido

Bijlagen

Code:
=ADDRESS(MATCH(A2;Blad1!A1:A10;0);1;;;"Blad1!")

Probeer het hier eens mee ("piet" staat in cel A2 )

Laatst bewerkt:
Volgens mij werkt deze formule alleen voor de eerste kolom.
Laat ik de formule zoeken naar "Hans" dan krijg ik een N/B-foutmelding.

Vriendelijke groet,
Guido

Code:
=ADDRESS(SUMPRODUCT((Blad1!$A$1:$B$5=A1)*(ROW($1:$5)));SUMPRODUCT((Blad1!$A$1:$B$5=A1)*(COLUMN(($A$1:$B$1))));;;"Blad1")

Ik probeer deze formule te "vertalen" naar mijn situatie, maar kom er niet echt uit. Ik krijg dan ook de foutmelding "Er zijn onvoldoende bronnen om een of meer formules te berekenen. Hierdoor kunnen deze formules niet worden geëvalueerd".
De "vertaalde" formule die ik nu heb is:
Code:
=ADRES(SOMPRODUCT(('1 INDI'!$FE$9:$BNB$68542=A2634)*(RIJ($9:$68542)));SOMPRODUCT(('1 INDI'!$FE$9:$BNB$68542=A2634)*(KOLOM(('1 INDI'!$FE$1:$BNB$1))));;;"'1 INDI'")

Waar zit het hiaat in deze formule?

Vriendelijke groet,
Guido

Die apostroffen (') moeten niet rond uw tabbladnaam staan. (Tenzij het blad zo noemt.)

Die apostroffen (') moeten niet rond uw tabbladnaam staan. (Tenzij het blad zo noemt.)

Volgens mij wel, omdat de tabbladnaam een spatie in zich heeft.
Als ik in de tabel in het ene blad verwijs naar een willekeurige cel van een ander blad (door de cel aan te wijzen tijdens het "bouwen" van de formule), zie ik dezelfde apostrofs verschijnen.

(Omdat er ook macro's op de achtergrond meedraaien waar ik geen toegang toegang heb, wil ik de namen van de tabbladen liever niet aanpassen).

Vriendelijke groet,
Guido

Er kunnen zeer veel hiaten zitten in de formule. Zeker als je deze niet begrijpt. Alles wordt hier gemaakt obv een voorbeeldbestand. Als dit bestand niet representatief is dan zal je het zelf moeten uitvogelen of met een beter bestand moeten komen. SOMPRODUCT() is een matrixformule maak het bereik niet groter dan nodig is. Geldt eigenlijk voor elke formule.

Laatst bewerkt:
Ik heb een nieuwe opzet van mijn vraag gemaakt met een duidelijker weergave van de diverse vraagonderdelen.
Wie helpt mij verder?

Bijlagen

Code:
(rij($6:$10)

Code:
(rij($6:$10)

Dat was een foutje van mij. Dankjewel!
Maar nu pas ik deze formule aan; als test neem ik een klein zoekgebied van 4 kolommen en 6 rijen: $BPL$39190:$BPO$39195. Het te zoeken item komt in dit bereik voor en het origineel staat in A6.
De formule ziet er dan zo uit:
Code:
=ADRES(SOMPRODUCT(('1 INDI'!$BPL$39190:$BPO$39195=A6)*(RIJ($39190:$39195)));SOMPRODUCT(('1 INDI'!$BPL$39190:$BPO$39195=A6)*(KOLOM(('1 INDI'!$BPL$1:$BPO$1))));;;"'1 INDI'")

Maar als ik het vervolgens verder aanpas zodat het mijn gehele sheet doorzoekt, krijg ik weer eerdergenoemde foutmelding. De nu gemaakte formule is:
Code:
=ADRES(SOMPRODUCT(('1 INDI'!$DK$9:$BXU$68542=A6)*(RIJ($9:$68542)));SOMPRODUCT(('1 INDI'!$DK$9:$BXU$68542=A6)*(KOLOM(('1 INDI'!$DK$1:$BXU$1))));;;"'1 INDI'")

Welke aanpassing heb ik niet goed gedaan?

Vriendelijke groet,
Guido

Welke foutmelding? Onvoldoende bronnen? Of N/B? Wat wil je eigenlijk bereiken?

Welke foutmelding? Onvoldoende bronnen? Of N/B? Wat wil je eigenlijk bereiken?

Ik krijg de foutmelding van Onvoldoende bronnen.
Ik wil graag weten wat het adres is (kolom en rij) van de waarde in '1 INDI' die ook in A6 staat. Omdat ik op die manier zo'n 10.000 records wil terugvinden, is handwerk onbegonnen werk.

Vriendelijke groet,
Guido

10000 x zoeken in een matrix van 1883 kolommen en 68534 rijen = ruim 89kk cellen met een 'matrix' formule? Dat wordt dan een bezoekje aan de NASA. Zelfs met een macro zal je veel rekenkracht en/of geduld moeten hebben.

Mijn vraag maakt deel uit van een groot conversie-proces. In dit proces zijn door mij een aantal fouten gemaakt (tja, wie maakt ze niet...). Daarom moet ik een deel van het proces opnieuw doen. Ik ga het dan ook anders aanpakken. Dit topic bevat nuttige informatie voor mij, maar voor dit moment sluit ik dit topic, alhoewel de vraag niet geheel is opgelost.
Iedereen hartelijk dank voor de inbreng.

Vriendelijke groet,
Guido

De vraag is geheel opgelost. Dat je zelf niet begrijpt dat je met een onmogelijke grote dataset op een huis tuin en keuken PC-tje niet veel kan is dan weer wat anders.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan