• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ontdubbelen zelfde bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

pas260

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2013
Van verschillende pc's en daar ook nog verschillende mappen heb ik een hele hoop excel bestanden. Sommige heb ik op meerder plekken gebruikt met dezelfde naam. Nu wil ik alles samen voegen en de overbodige verwijderen. Dit kan natuurlijk door eerst een map te maken en daar de excel bestanden in te zetten, maar dan zegt hij wilt u dit overschrijven. Soms heb ik in de een of de ander een aanpassing gemaakt en soms zelfs op beide plekken. Is er een methode om eerst een preview te zien van het bestand en dan te beslissen welke weg mag en welke moet blijven ?
Pascal

Of zou de meest recente de beste zijn ?

Helaas is de meest recente niet altijd het beste.
Ik ben bang dat ik het beste kan doen , elke keer op overslaan drukken en de bestand namen opschrijven en dan stuk voor stuk bekijken.
Ik had gehoopt dat er een andere truc was.

Pascal

Met een macro kun je bestanden met dezelfde naam een volgnummer geven.

Dat zou super zijn
Dan staan ze in ieder geval bij elkaar, alleen geen idee hoe ik dat maak.
Pascal

Ik zou in ieder geval van al die bestanden reservekopieën maken. Want met jouw systeem kun je je gemakkelijk vergissen en de mist ingaan.

Dat principe van snb kan ook zonder macro lijkt mij. Met advanced renamer (freeware) op meerdere pc's, sleep je ze in het vak en zet er gewoon _01 of ander getal achter, immers de naam blijft hetzelfde. Later toch bekijken.

Laatst bewerkt:
Ik zou in ieder geval van al die bestanden reservekopieën maken. Want met jouw systeem kun je je gemakkelijk vergissen en de mist ingaan.

Ik heb al een volledige reserve kopie gemaakt van alle bestanden. Circa 500gb , dat zijn niet alleen excel bestanden daar zitten ook foto's en bijvoorbeeld word bestanden tussen.

Heel goed! Staan deze dan allemaal op één schijf? Want het kan gebeuren dat die schijf defect raakt. Maak altijd meerdere back-ups op verschillende externe HDD's. Lijkt overdreven maar is het niet. 500 GB is veel, maar je hebt tegenwoordig externe portable HDD's van 2 of 3 TB dus dat lijkt me geen probleem.

Heel goed! Staan deze dan allemaal op één schijf? Want het kan gebeuren dat die schijf defect raakt. Maak altijd meerdere back-ups op verschillende externe HDD's. Lijkt overdreven maar is het niet. 500 GB is veel, maar je hebt tegenwoordig externe portable HDD's van 2 of 3 TB dus dat lijkt me geen probleem.

Dat hebben we gedaan en dat is juist ook de reden dat ik wil gaan uitzoeken.
Mijn vrouw en ik hebben ieder een eigen externe schijf ( we slaan geen dingen meer op de pc's op ) en een externe schijf waar wij allebei naar backupen. Daarnaast hebben we er nog een met alleen afbeeldingen ( en hele belangrijke bestanden) die ligt op een andere locatie.
Nu we alles zo bij elkaar aan het brengen zijn komen we er achter dat we een heleboel dubbel of overbodig hebben dat willen we minderen en bestanden die niet meer nodig zijn verwijderen.

Pascal

Verplaats alle bestanden in G:\OF\ naaar J:\Temp\
Bestanden met dezelfde naam krijgen een "_001".... "_00n" toevoeging.

Code:
Sub M_snb()
   c00 = "G:\OF\"
   c01 = "J:\temp\"

With CreateObject("scripting.filesystemobject")
     For Each it In .getfolder(c00).Files
        n = 0
        c02 = ""
        Do Until Dir(c01 & .getbasename(it) & c02 & "." & .getextensionname(it)) = ""
           n = n + 1
           c02 = Format(n, "_000")
        Loop
        it.CopyFile it, c01 & .getbasename(it) & c02 & "." & .getextensionname(it)
     Next
  End With
End Sub

Laatst bewerkt:
De G zie je dan als begin schijf en de J als schijf waar het naar toe moet ga ik vanuit.
Deze macro kan ik dan via excel laten lopen ?

Voor de duidelijkheid mijn mappen zijn u zo:

Hoofdmap
daaronder allerlei sub mappen ( gemakkelijk gezegd sub1 , sub2 etc ) ( ze heten anders maar effe voor het gemak )
In sub 1 staat bijvoorbeeld adressen
en in sub 2 staat ook een bestand met adressen

als ze daarna in een map komen en de een heet adressen 00 en de andere adressen 01 is dat goud want dat maakt het uitzoeken een stuk eenvoudiger.

( ik kan op dit moment nog niet de macro testen omdat ik ook bezig ben met het backupen )
Pascal

Je kunt de macro draaien in Excel, Word, Outlook, Access, .....

Omdat je nog geen gewag had gemaakt van submappen kijkt de macro daar niet naar.

Om te starten met 1 directory en dat vervolgens uit te breiden lijkt me niet onverstandig: klein beginnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan