• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro schrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jurgen2807

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2011
Hallo,

Ik ben bezig met een model waardoor bepaalde taken van mijn werk een stuk aangenamer worden. Ik heb echter een issue waar ik zelf niet uit kom.

Zie als eerste tabblad 1xxxx Subkpl.
Voeg ajb eerst een nieuw tabblad toe. Dit tabblad dient te liggen tussen begin 1e GS en Eind 1e GS.
Vervolgens kopieer je je het hele tabblad met naam "1xxxxx Subkpl" naar dit nieuwe tabblad.
Wat je vervolgens ziet is dat de knop "Selectie kolommen"wel wordt mee gekopieerd, maar de andere niet. Die beide macro knoppen zijn ingericht om lege rijen te verbergen en vervolgens alle rijen weer zichtbaar te maken. Dat komt omdat ik dit op het tabblad zelf heb ingericht. Ik weet niet hoe ik dit anders moet oppakken :(.

Vraag 1:
Weet iemand een oplossing dat bij het kopiëren van een tabblad alle 3 macro's worden gekopieerd en niet alleen de "Selectie kolommen"?

Vraag 2:
De macro "CommandButton1" werkt, maar is traag. Is er een oplossing zodat lege rijen sneller verborgen worden? Zo ja, welke?

Vraag 3:
Zouden de oplossingen ook ingericht kunnen worden voor tabbladen 2xxxx LEEG en 3xxxx LEEG ajb?

Graag jullie hulp. Bij voorbaat alvast hartelijk dank.

Bijlagen

voor punt 1:

Maak een kopie van het gehele werkblad doormiddel van klikken op de R-muisknop op het tabblad (tabje onderin dus). Dan krijg je een exacte kopie van het werkblad met alles erop en eraan.

punt 2:

Rijen verwijderen of verbergen doe je van onder naar boven.

Punt 3:

geen idee wat je hiermee bedoelt eigenlijk :)

Mijn punt:

Plaats voortaan een voorbeeldbestand met alleen die gegevens die nodig zijn voor de vraag en niet ééntje met 34 tabbladen.

Laatst bewerkt:
Om nog wat te verduidelijken: ik ben niet zo goed met macro's als velen van jullie hoor.

Punt 1: check. Vraag is of dit ook op enige manier is? Waarom wordt bij het kopiëren zoals ik dat aangaf wel selectie kolommen meegenomen en de rest niet? Ik wil dit graag snappen. Hoe moet ik dat aanpakken?
Punt 2: geen idee hoe ik de macro's daarop moet aanpassen. Heb de macro's herschreven naar in range (A199:A12). Begint gewoon bovenaan weer met verbergen en is nog steeds traag
Punt 3: is ook opgelost. Zelfde als 1

Jouw punt: check.

Voor punt 0: verzamel alle data in 1 tabel
Voor punt 1: gebruik een draaitabel met slicers of rapportfilters.
Voor Punt 2: Deze komt dan te vervallen.
Voor Punt 3: Deze komt ook te vervallen.
Wat overblijft is een bestand met 2 of 3 tabjes waarin je in het 3e tabje eventueel een iets mooiere opmaak maakt obv de de draaitabel.

@SjonR, Rijen verwijderen of verbergen wordt vanwege de snelheid meestal met het autofilter gedaan.;)

Punt 1: je maakt gebruik van 1 formulier besturingselement welke wel wordt meegekopieerd. De commandbuttons zijn activeX besturingselementen. Deze worden dus niet meegekopieerd.

@VenA. Is bekend hoor :-)

Laatst bewerkt:
Voor punt 0: verzamel alle data in 1 tabel
Voor punt 1: gebruik een draaitabel met slicers of rapportfilters.
Voor Punt 2: Deze komt dan te vervallen.
Voor Punt 3: Deze komt ook te vervallen.
Wat overblijft is een bestand met 2 of 3 tabjes waarin je in het 3e tabje eventueel een iets mooiere opmaak maakt obv de de draaitabel.

@SjonR, Rijen verwijderen of verbergen wordt vanwege de snelheid meestal met het autofilter gedaan.;)

Dit gaat mijn kennis te boven :(((((

Punt 1: je maakt gebruik van 1 formulier besturingselement welke wel wordt meegekopieerd. De commandbuttons zijn activeX besturingselementen. Deze worden dus niet meegekopieerd.

@VenA. Is bekend hoor :-)

Thnx. Dit kan ik volgen :)

@VenA

Ik heb een makkelijk autofilter aangemaakt. Thnx voor de tip. Dit werkt inderdaad beter EN sneller.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het quoten is niet nodig. Wat begrijp je niet aan de reactie in #4? Zelf gebruik je Cube-functies die over het algemeen een stuk complexer zijn om te begrijpen.

Ik wil toch graag wat kwijt aan jullie. Is het een trend dat mensen die reacties geven altijd een steek onder water achterlaten? Er zijn mensen die niet zo goed zijn als jullie. Ik neem de moeite om zelf een oplossing te zoeken ipv een panklaar bestand te vragen

Thnx alvast!

Laatst bewerkt door een moderator:
Volledig met je eens Jurgen.

Ik heb dit al eens aangekaart bij een moderator; af en toe wordt er wat aan gedaan.
Ze willen hier blijkbaar allemaal scheidsrechtertje spelen.

Het quoten is natuurlijk wel een ergernis.
Stel dat er een foutje wordt gemaakt, dan staat die ook al in de quote en kan je die niet herstellen.

Maar voor de rest heb je volkomen gelijk.

Jammer dat je dat gevoel hebt, maar is absoluut niet de bedoeling.

Totaal niet met je eens Jurgen. Niet elk vogeltje is hetzelfde gebekt.;) Er zeikt niemand over een aangeleverd bestand alleen over de leesbaarheid/inhoud van het aangeleverde bestand in relatie tot de vraag. Dit heeft meestal als doel om meer inzicht te krijgen in de vraag. Volgens mij wil niet iedereen scheidsrechtertje spelen hier. Dat er af en toe een suggestie gedaan wordt om een bestand anders op te zetten, is ook geen gezeik, maar een goed bedoeld advies. Ipv je ongenoegen hier te uiten kan je ook de knop Attendeer Moderator gebruiken.

Lees je reacties eens teug bij andere hulpvragen.......en Moderators inschakelen is mijns inziens wel het laatste hulpmiddel.

Zaken kunnen anders omschreven worden. Zoals aangegeven zijn er verl mensen niet dagelijks hier aanwezig. Do and donts zijn niet bij iedereen bekend!

Laatst bewerkt:
Draaddeelnemers,

Zullen we terugkeren naar de inhoud ?
Aan Jurgen heb ik gevraagd zijn taalgebruik binnen de forumstijl te houden.
Dan hoeven de reakties daarop ook niet daarvan af te wijken.
Als Jurgen zijn hart wil luchten kan dat in het chat-deel van het forum.
Ik laat de draad verder open staan voor inhoudelijke reakties.

snb

Waarom moet ik of anderen ervan op de hoogte gesteld worden dat iemand zich binnen de forumstijl moet houden.

Doe dat a.u.b. achter de schermen!

En waarom wordt de ander niet genoemd waar meerdere forumgebruikers zich aan storen?

Doe er je voordeel mee, anders is het hier over en uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan