Tweede profiel met minder e-mailaccounts

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb in Thunderbird e-mailaccounts A, B, C, D en E.
Graag wil ik een tweede profiel maken die alleen de e-mailaccounts C, D en E vertoont.
Alle e-mailaccounts betreffen IMAP-accounts, dus er worden geen fysieke mails opgeslagen.
Hoe pak ik dit aan?

Vriendelijke groet,
Guido

Een tweede profiel als in Windows? Dat men inlogt op het tweede profiel?
Dan zul je thunderbird daar opnieuw moeten installeren met alleen de e-mailaccounts van c,d en e.

Dat kan prima, zeker omdat het allemaal om IMAP-account gaat. De online help van Thunderbird vertelt vrij duidelijk hoe je dit aanpakt: https://support.mozilla.org/en-US/kb/using-multiple-profiles

Let wel even op dat je bij het aanmaken van je profiel kunt aangeven met welk profiel er standaard opgestart wordt. Het lijkt me handig dit uit te vinken zodat je bij het starten van Thunderbird altijd moet kiezen welk profiel er gebruikt wordt.

Dat kan prima, zeker omdat het allemaal om IMAP-account gaat. De online help van Thunderbird vertelt vrij duidelijk hoe je dit aanpakt: https://support.mozilla.org/en-US/kb/using-multiple-profiles

Kan ik ook het Default-profile kopiëren naar een nieuw profiel en in dat nieuwe profiel de nodige wijzigingen aanbrengen (accounts A en B) verwijderen.
Ik hoop dan dat de adresboeken en opgeslagen wachtwoorden, etc. beschikbaar zijn in het nieuwe profiel.

Let wel even op dat je bij het aanmaken van je profiel kunt aangeven met welk profiel er standaard opgestart wordt. Het lijkt me handig dit uit te vinken zodat je bij het starten van Thunderbird altijd moet kiezen welk profiel er gebruikt wordt.

Daarna wil ik kijken of het mogelijk is om bepaalde dagen Thunderbird te starten met profiel 1 en de andere dagen met profiel 2.

Kan ik ook het Default-profile kopiëren naar een nieuw profiel en in dat nieuwe profiel de nodige wijzigingen aanbrengen (accounts A en B) verwijderen.
Ik hoop dan dat de adresboeken en opgeslagen wachtwoorden, etc. beschikbaar zijn in het nieuwe profiel.

Er is maar één manier om daar achter te komen: gewoon proberen :). Maak wel van tevoren een back-up van je bestaande Thunderbird-map om te voorkomen dat je niet meer terug kunt in het geval je de boel om zeep helpt ;).

Ik zou als volgt te werk gaan:
  1. Kopieer je bestaande profielmap naar een nieuwe map en geef deze een andere naam. Als je bestaande profiel de toevoeging '.default' heeft, zorg er dan voor dat de kopie deze niet heeft.
  2. Pas het bestand profiles.ini aan zodat daarin zowel het bestaande profiel alsook het nieuwe profiel aanwezig zijn.

Het bestand profiles.ini vind je in de instellingen-map van Thunderbird (in Windows 10: C:\Gebruikers\[Gebruikersnaam]\AppData\Roaming\Thunderbird\. Je profiel vindt je in de map Profiles in dezelfde map. Meer uitleg over het bestand profiles.ini vind je hier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan