• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

10 minuten data omrekenen naar gemiddelde uur waarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter ET98
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ET98

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 mei 2019
Beste,

Ik heb een probleempje in Excel. Ik moet bepaalde gegevens X die zijn gegeven in 10 minuten waarden, omrekenen naar een gemiddelde uurwaarden. Voor 1 uur is dat simpel met de formule =(som(6rijen)/6). Het probleem is dat ik dit heel vaak moet, en daarom wil doortrekken. Maar dit moet dus met stappen van 6 rijen. Iemand enig idee hoe dit het makkelijkste kan worden gedaan. Ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd.

Alvast bedankt!

GR,
Bekijk bijlage Gem_X_per_uur.xlsx
ET

Met een formule?
Code:
E3: =ALS(REST(RIJ()-3;6)=0;SOM(C3:C8)/6;"")

Met een draaitabel?

Ik heb het bekeken, echter moet ik het gebruiken voor een periode van een jaar. Is het daar ook mogelijk om te doen, zodat ik een bestand krijgt met datum:uur:X ?

Alvast bedankt!!

Gr,

ET98

Met de GEMIDDELDEN.ALS functie kan het ook
Code:
=GEMIDDELDEN.ALS(Table1[X];Table1[Tijd(10min)];">="&E4;Table1[Tijd(10min)];"<"&E4+TIJD(1;0;0))
heb het voorbeeldbestand van VenA gebruikt met de draaitabel, dan kun je meteen zien dat beide methoden hetzelfde resultaat geven.
Ik heb alleen de 0:00 tijd naar boven gebracht omdat een dag begint met 0:00 uur en niet eindigt daarmee..
Ik heb ook een formule gemaakt waar je gemiddelde per uur en per dag kunt bepalen.

edit: met betrekking tot je opmerking voor een heel jaar gebruiken kan dus ook prima met de bovenstaande formule en met de extra formule in het bestand kun je ook weer "inzoomen" op 1 datum of eventeel een reeks datums

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met de GEMIDDELDEN.ALS functie kan het ook
Code:
=GEMIDDELDEN.ALS(Table1[X];Table1[Tijd(10min)];">="&E4;Table1[Tijd(10min)];"<"&E4+TIJD(1;0;0))
heb het voorbeeldbestand van VenA gebruikt met de draaitabel, dan kun je meteen zien dat beide methoden hetzelfde resultaat geven.
Ik heb alleen de 0:00 tijd naar boven gebracht omdat een dag begint met 0:00 uur en niet eindigt daarmee..
Ik heb ook een formule gemaakt waar je gemiddelde per uur en per dag kunt bepalen.

edit: met betrekking tot je opmerking voor een heel jaar gebruiken kan dus ook prima met de bovenstaande formule en met de extra formule in het bestand kun je ook weer "inzoomen" op 1 datum of eventeel een reeks datums

Beste,

Is het ook mogelijk zonder een draaitabel, dit lukt mij niet

Gr

ET98

Het quoten is niet nodig. Lees de reactie van @roeljongman nog eens rustig door.

Naar aanleiding van jouw PM: Een draaitabel is een zeer krachtig middel om grote hoeveelheden data te analyseren. van jouw gegevensbereik heb ik eerst een tabel gemaakt. Moet je altijd doen voor dit soort zaken. Vervolgens heb ik een draaitabel gemaakt en de gegevens gegroepeerd op uur. Bij het groeperen maakt Excel helaas van getallen zoals datums en tijd tekst waardoor je in eerste instantie een onlogische sortering krijgt. Dit kan je met een beetje slepen van de velden eenvoudig oplossen.

De voordelen van een draaitabel zijn:

• Razendsnel
  • Zeer dynamisch
  • Handige wizzard
  • Diverse filter opties
  • En nog veel meer.

De nadelen zijn:
  • Rekent niet automatisch door bij wijzigingen maar moet eerst ververst worden.
  • De opmaak is wat weerbarstig
  • En vast nog wel een paar.

In het bestandje dezelfde resultaten op 2 manieren weergegeven dmv draaitabellen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan